Ak si odmyslíme preťaženosť hlavného cestného ťahu v smere Žilina – Liptovský Mikuláš s odbočkami na Dolný Kubín a Banskú Bystricu, dopravná situácia v Ružomberku je uspokojivá. Aj v tomto prípade však platí, že žiadne tvrdenie nemožno generalizovať. V niektorých lokalitách mesta je situácia ideálna, v iných už menej. Napríklad po rekonštrukcii Ul. A. Bernoláka pri hlavnej ružomberskej pošte došlo okrem estetického skvalitnenia danej lokality, aj k sprehľadneniu dopravy.
„Pred rekonštrukciou tejto ulice dochádzalo k situáciám, kedy vozidlá, ktoré vychádzali z parkoviska, bránili v jazde autám, ktoré prechádzali cez ulicu. Vodiči museli dávať veľký pozor, aby pri cúvaní nespôsobili dopravnú nehodu. Po zrekonštruovaní ulice je situácia určite zjednodušená, pretože sa jazdí okolo parkoviska v jednosmernej premávke. Aj preto neboli v poslednom čase na Ul. A. Bernoláka zaznamenané žiadne vážnejšie kolízne situácie. Jedným z mála problémov, s ktorým by sme sa mali v budúcnosti popasovať, je zimná údržba parkoviska. To však nie je problémom len tohto parkoviska, ale vo všeobecnosti všetkých parkovísk v meste,“ povedal redakcii Liptov Marián Brtko z oddelenia prevencie a prevenčných činností Mestskej polície (MP) v Ružomberku.
Na druhej strane aj napriek viacerým opatreniam je naďalej komplikovaná dopravná situácia v blízkosti sídla vojenskej nemocnice. Dôvodom je vysoká dopravná preťaženosť tejto lokality a nedostatok parkovacích miest. „Azda najkomplikovanejšou sa javí dopravná situácia na Ul. Poľná. V čase dopravnej špičky dochádza k enormnej zaťaženosti úzkej cesty a v prípade nerešpektovania dopravného značenia, nie sú na tejto ulici ničím nezvyčajným kolízne situácie. Tie nastávajú hlavne v prípade, keď vozidlo vojde do zákazu vjazdu v jednosmernej premávke, na čo si vodiči vozidiel doteraz nezvykli. MP na danom úseku často pokutuje vodičov za nerešpektovanie dopravného značenia,“ dozvedeli sme sa od M. Brtka.
Nielen z pohľadu dopravnej situácie je kapitolou samou o sebe najväčšie ružomberské sídlisko Klačno. O problémoch súvisiacich so zimnou údržbou ciest či o komplikovanom odvoze odpadkov kvôli zle zaparkovaným autám sa už popísalo veľa. „Pritom dopravným značením bola v tejto lokalite upravená dopravná
situácia tak, že na celé sídlisko bol ustanovený režim obytnej zóny. V zmysle platnej legislatívy, ak dopravnou značkou nie je určené inak, je státie vozidla v obytnej zóne zakázané. Inak povedané, inde ako na parkoviskách označených dopravnou značkou, nie je možne ponechať odstavené vozidlo,“ vysvetľoval M. Brtko.
Príslušníci MP preto počas zimných mesiacov zintenzívnili kontrolu dodržiavania uvedeného ustanovenia, najmä preto, aby sa v tejto lokalite mohla vykonávať zimná údržba. Celé dopravné značenie na sídlisku je totiž koncipované tak, že v prípade jeho rešpektovania by bola zabezpečovaná zimná údržba bez väčších problémov. Nedisciplinovaní vodiči boli na porušenie platných dopravných zákazov upozorňovaní, v prípade závažnejších situácií aj pokutovaní.
Aj v tomto prípade však platí, že za daný stav je čiastočne zodpovedný nedostatok parkovacích miest v tejto lokalite. Tie sa pri zvyšujúcom sa počte vozidiel nie veľmi rozširujú.
„Práve preto by Ružomberčania, ale aj návštevníci mesta ocenili zvyšovanie počtu kvalitných parkovacích miest vo viacerých lokalitách Ružomberka. Potrebné tiež je, a ľudia na to často upozorňujú, zlepšovať kvalitu jestvujúcich parkovacích priestorov. Aj mestskí policajti sú priamo pri výkone služby atakovaní vodičmi požiadavkou, že ak sa za parkovanie vyberá poplatok, by určite tak mali mať parkovacie plochy spevnený povrch, mali by byť bez výtlkov a jám, v čase dažďa bez mlák,“ tlmočil oprávnené požiadavky vodičov M. Brtko.
Časté sú aj požiadavky občanov na obmedzovanie najvyššej povolenej rýchlosti v meste, hlavne na dlhých uliciach a na následné vykonávanie kontroly dodržiavania týchto rýchlostných obmedzení. V tomto však musíme Ružomberčanov sklamať. Mestská polície v súčasnosti nemá k dispozícii zaradenie na meranie rýchlosti, takže kontrola dodržiavania rýchlosti je v náplni a kompetencii (štátnej) dopravnej polície. A ako často kontrolujú dodržiavanie maximálne povolenej rýchlosti v samotnom meste? Početnosť týchto dopravných akcií už ružomberská mestská polícia nemôže ovplyvniť.