Na plánovanú urbanizáciu Ružomberka sa možno pozerať z viacerých uhlov pohľadu. Ten prvý bude patriť centru mesta, vzhľad ktorého by mal výrazne zmeniť plánovaný predajno-oddychový komplex. Táto rozsiahla investícia, realizáciou ktorej by mal priestor medzi Ul. Podhora a cestou I/18 radikálne zmeniť svoju terajšiu podobu, sa však stala predmetom rozsiahlej polemiky, najmä kvôli sporu skupiny miestnych podnikateľov s mestom o zákonnosti krokov súvisiacich s touto investíciou.
Projekty realitou
Aj preto sme požiadali len o skratkovité priblíženie aktuálnej situácie v tomto spore hlavného architekta mesta Jána Petreka, vedúceho oddelenia stavebného práva a životného prostredia Mestského úradu v Ružomberku: „Tým, že ružomberské mestské zastupiteľstvo 14. februára t. r. Aupark opätovne schválilo, z hľadiska právnych formalít už výstavbe absolútne nič nestojí v ceste. Investor, vedomý si tejto skutočnosti, v týchto dňoch naplno pracuje na príprave potrebných projektov. Všetko je proste čisté. A údajné trestné oznámenia zo strany skupiny ružomberských podnikateľov? To je proces, ktorý beží už nezávisle od tvorby Auparku (skúmajú sa veci, ktoré boli schválené predtým, a nie veci, ktoré sa schválili 14. 2.). Podľa môjho presvedčenia sa celý tento spor skončí už policajným uložením spisu, pretože žiaden trestný skutok sa nestal.“
Dodajme, že predseda Klubu ružomberských podnikateľov Ľubomír Maitner má na celú problematiku úplne opačný názor. Je presvedčený o tom, že investor konať nesmie. Pre potreby tohto príspevku však danú situáciu môžeme vnímať tak, že pokiaľ sa tento spor skutočne ukončí záverom, že žiadny trestný skutok sa nestal, investor pri výstavbe predajno-oddychového komplexu využije aj niekoľkoročnú hanbu Ružomberka - rozostavaný nárožný dom na Mostovej ulici. Do komplexu možno budú zahrnuté aj objekty nachádzajúce sa na Hurbanovej ulici (investor rokuje aj s ich vlastníkmi).
„Avšak ešte predtým, ako sa spomínaný projekt dokončí, bude potrebné vybudovať most pre peších medzi Panskou ulicou a Hypernovou. Po vybudovaní diaľnice sa odstránia zelené pásy medzi pruhmi hlavnej cesty, ktorá sa tak zúži a vytvorí priestor pre vybudovanie veľkého záchytného parkoviska, ako aj na vytvorenie peknej promenády popri rieke Váh. Do života mesta by sa mal zapojiť aj areál bývalých kasární. V jej uličnej sieti vznikne nová výpadovka, ktorá odľahčí v súčasnosti preťaženú zbernú komunikáciu na Ul. Zarevúca,“ dozvedeli sa od J. Petreka.
Najproblematickejšou lokalitou mesta však stále ostáva východná časť centrálnej mestskej zóny - priestor medzi Balustrádami A. Hlinku a riekou Revúca. Ako sa vyjadril J. Petrek, vieme, ako treba tento priestor urbanizovať, ale mestu stále chýba dostatok investičného kapitálu na to, aby sa práce v tejto lokalite komplexne dokončili.
„Nutná je dostavba balustrád, stavebne treba upraviť priestor od niekdajšieho obchodného domu (OD) Jednota, SD po objekt bývalej Tesly a pozemok pod štítovou stenou domu Loss tak, aby sa vytvorilo plánované Mariánske námestie. Potrebná je komplexná prestavba fasády objektu tržnice, dostavba objektov popri riečke Revúca, ktoré budú vytvárať nábrežnú promenádu. Po investícii volá aj opačná strana za riekou Revúca, kde sa musia asanovať posledné staré domy a kde je potrebné dostavať Ul. Zarevúca v podobnom duchu, ako je jej južná strana. Nedostavaný je aj priestor medzi Synagógou a OD Jednota, SD, ako aj pozemok medzi OD Jednota a predajňou Farby – laky,“ vysvetľoval J. Petrek.
Letná plaváreň v Ružomberku?
To však z urbanistického pohľadu nie je všetko. V meste ako soľ chýbajú pekné a udržiavané parky. Na ich zriadenie sú síce vytipované miesta - Kláštorná záhrada a svah od daňového úradu až po Severnú uličku, ale aj v tomto prípade je táto stavebná aktivita závislá od objemu finančných prostriedkov vyčlenených na tento účel. „Potrebné je dotvoriť aj komunikačnú kostru dopravnej obsluhy - vytvoriť cestné prepojenie Bottovej ulice, prepojiť Ul. sv. Anny s Bystrickou cestou a dokončiť prepojenie Bystrickej cesty s Ul. Do Baničného, kde by sa mala začať výstavba nových veľkých obytných štruktúr,“ dozvedeli sme sa od J. Petreka.
Na urbanistické zámery v Ružomberku sa môžeme pozerať aj cez prizmu rozvoja cestovného ruchu. Z investícií, ktorými je nutné podporiť rozvoj mesta, môžeme spomenúť vybudovanie inžinierskych sietí v lokalite Skiparku tak, aby sa mohli budovať ďalšie ubytovacie zariadenia a nová infraštruktúra cestovného ruchu.
„Potrebné je aj vybudovanie cyklistických chodníkov nielen v meste, ale aj ich potiahnutie do okolitej krajiny - do centier cestovného ruchu. Ružomberčania túžia aj po kúpalisku v podobe klasickej letnej plavárne. Mala by byť situovaná pri zimnom štadióne. Mesto má pripravené aj nové pozemky na výstavbu rodinných domov v lokalite Kalvária, kde sa zároveň vytvoria podmienky pre výstavbu nových penziónov a hotelov,“ hovoril o ďalších urbanistických zámeroch J. Petrek.
Aj v oblasti rozvoja sekundárneho sektora je potrebné vytvoriť vhodné podmienky pre vstup nových investorov do mesta. Nemôžeme sa spoliehať len na existujúce výrobné areály, ktoré sú zaťažené ťarchou schátralých objektov. „Stále je nedoriešená otázka trasovania hlavnej cesty sever - juh. Ak pôjde jej trasa v súčasnom koridore, bude nevyhnutné postaviť obchvat Bystrickej cesty. Nedoriešená je aj lokalizácia diaľničného privádzača, ktorého trasa bude tak isto závislá od polohy tejto cesty,“ vysvetľoval J. Petrek s tým, že investičných zámerov v meste je skutočne dosť. Otázny je však ich, už zo spomínaných dôvodov (deficit financií), termín realizácie.