Utorok, 22. jún, 2021 | Meniny má PaulínaKrížovkyKrížovky

Po serpentínach v Atlase

Autá, rýchla jazda a všetko, čo súvisí s motorizmom, boli pre Milana Salaja z Liptovského Mikuláša vášňou odjakživa. Ešte za bývalého Zväzarmu jazdil automobilové preteky rallye, súťažil aj v pretekoch automobilov do vrchu, prednedávnom robil testovacieho jazdca v BMW Autogroup Praha. Šoférske skúsenosti má však nielen z rýchlych áut, ale aj z kamiónu. Prvýkrát si za volant kamiónu sadol už vari pred tridsiatimi rokmi. Ako vodič medzinárodnej kamiónovej dopravy pracoval niekoľko rokov. Jeho jazdy smerovali najmä do Ruska a Fínska, ale prebrázdil už celú Európu. Teraz pracuje v bratislavskej prepravnej spoločnosti a jazdí do Maroka na dvojtýždňové turnusy. Na svojom konte má už viac ako poldruha milióna kilometrov.

Víno a cigarety namiesto pokuty
„V Maroku v porovnaní s európskymi krajinami, neplatia žiadne dopravné predpisy, resp., ak aj platia, domáci ich vôbec nedodržiavajú. Na cestách je chaos,“ hovorí o rozdieloch v doprave Milan. „Neviem, či to platí aj pre domácich, ale keď tam policajti zastavia auto, pýtajú pivo, víno a cigarety, niektorí tvrdší chlapi aj whisky,“ dozvedáme sa. Na takúto situáciu, sú už šoféri, ktorí majú s touto arabskou krajinou na africkom kontinente skúsenosti, pripravení. „Otvoríme kufor, kde máme pre takéto prípady pripravených zopár fliaš a sami si vyberú, čo chcú. Minule som napríklad predbiehal v Casablance auto na úseku, kde bola povolená maximálna rýchlosť 60 kilometrov za hodinu, deväťdesiatkou. Ako naschvál bol v aute nejaký vysokopostavený policajt a už ma zastavovali. Ale, ako vždy, nedali mi finančnú pokutu, chlapík si zobral len dvojlitrovú minerálku a cigarety.“
Milan počas dvojtýždňového turnusu do marockého Agadiru a späť najazdí okolo desaťtisíc kilometrov. „Najradšej jazdím po úzkych cestách a serpentínach, pod ktorými sú aj niekoľkostometrové zrázy, cez pohorie Atlas. Podľa spôsobu jazdy tam krásne vidno, aký skúsený vodič vedie auto či kamión.“

Moslimská modlitebňa na trajekte
Keď kamiónisti idú na novú trasu prvýkrát, stane sa aj, že zablúdia. „Tiež sa mi to stalo, keď sme boli s kolegom v Maroku prvýkrát. Ani on tam ešte nebol a veru sme sa povozili po viacerých prímorských rekreačných strediskách, dokonca sme sa ocitli priamo na námestí Marakéša, kým sme našli správnu cestu. Ešte, že sme vtedy nenatrafili na policajtov, lebo tí by ani nespočítali, koľko zákazov vjazdu a iných sme porušili,“ hovorí s úsmevom Milan, ktorý sa však porušovaniu pravidiel radšej vyhýba. Ale, keď sa inak nedá...
Cez Gibraltársky prieplav sa zo Španielska do Maroka plaví Milan aj s kamiónom na trajekte. „Plavba trvá bezmála štyri hodiny, počas nej sa v reštaurácii najeme. Na trajekte je niekoľko reštaurácií, jedální, moslimovia tam majú napríklad aj modlitebňu. Arabská kultúra je úplne iná, na akú sme zvyknutí v Európe a človek tam môže urobiť aj spoločenský prešľap. S kolegom sme totiž raz omylom vošli do modlitebne, samozrejme, obutí. Až keď sa na nás upreli nevrlé pohľady na kobercoch kľačiacich bosích moslimov, došlo nám, že treba vycúvať.“ Okrem stravovania v reštaurácii na trajekte si Milan občas počas povinnej prestávky niečo aj uvarí, zásoby potravín si vozí z domu. Vo voľnom čase počas osemhodinových prestávok, keď šoféruje kolega, Milan väčšinou posiela esemesky, alebo sa učí. Má síce za sebou šesťročný špeciálny kurz, zameraný na elektroniku automobilov, ale ako vraví, v tejto oblasti sa zdokonaľuje stále.

„Oslovili“ ich piati ozbrojení
Zaujímalo nás, či mal nepríjemnú či nebezpečnú skúsenosť. „Mal som, keď som ešte jazdil do Ruska. Zhodou okolností sme sa vracali z Moskvy s majiteľom firmy, v ktorej som vtedy pracoval, keď nás v Bielorusku „oslovili“ piati samopalmi ozbrojení muži a chceli doláre. Nestratili sme duchaprítomnosť a vysvetľovali sme im, že my sa už vraciame z cesty, takže sme všetky peniaze minuli. Uspokojili sa s tridsiatimi vtedy ešte nemeckými markami a litrom vína. Zrejme to boli nejakí „začiatočníci“, lebo ostrí chlapi, by tie zbrane asi použili. Ale po incidente sme si aj tak vydýchli, že si nevšimli na sedadle rozložené doláre, ktoré majiteľ práve predtým počítal,“ spomínal Milan a dodal, že nepríjemné boli aj vyše tridsaťstupňové mrazy v Rusku, či troj-štvordňové čakanie na poľsko-bieloruských hraniciach. „Maroko mi vyhovuje, aspoň sa tam vyhrejem. Už sa neviem dočkať, kedy mi z firmy zavolajú, že vyrážame. Aj keď nepríjemnosti sa stávajú aj tam. Pri spiatočnej ceste nám policajti musia v prístave doslova strhávať Arabov spod návesu, pretože majú snahu sa dostať načierno do Európy, ktorá pre nich vraj znamená životný sen.“
Dva týždne v kabíne kamiónu a sedenia za volantom však dá zabrať Milanovej chrbtici. „Na to je výborná rehabilitácia v aquaparku a vitálnom svete.“ Za najlepší relax však považuje jazdu dvestošesťdesiatkilometrovou rýchlosťou na okruhu v Brne.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  5. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  9. Legislative intention - recodification of the corporate law
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 013
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 565
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 8 383
  4. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 221
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 798
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 5 683
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 774
  8. Crème de la crème po slovensky 3 248
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 708
  10. Po Slovensku na motorke 2 477
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Závod v Liptovskom Mikuláši.

Spoločnosť pred časom zdvojnásobila svoje priestory, investovala 3,5 milióna eur.


SITA 3 h

Voda s blatom zatopila likavské dvory a pivnice. Dobrovoľní hasiči odčerpávali vodu viac než tri hodiny.


Monika Žigová 5 h
Matej Kochan prvý sprava a Samuel Šefčík.

V pondelok 14. júna sa znovu vrátil život do útrob spodnej časti východnej tribúny štadióna MFK Ružomberok. Tento deň sa tamojší fortunaligista po trojtýždňovej dovolenke znovu pustil do práce.


Ján Svrček 5 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Pozrite si MY športujeme.


14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pre búrku padali aj stromy.


13 h

Obcou na Záhorí sa prehnala smršť. Starý kostol náporu vody odolal.


8 h

Američania skupujú drevo v celej Európe, výsledkom je cena, ktorá likviduje slovenský drevospracujúci priemysel.


21. jún

Na lúkach v obci Bolešov v Trenčianskom kraji uhynulo 67 kusov hovädzieho dobytka.


TASR 6 h

Už ste čítali?