„Veľaváženô zhromaždisko! Ako richtárovi obce liptouskej v Banskej Bystrici sa mi dostalo tej cti, že môžem na tomto stretnutí milovníkou liptovskieho umenia prehovoriť. Činím tak rád z troch príčin. Z prvej príčiny tej, že kráča o Liptákou, z druhej príčiny tej, že na tejto výstave okrem krásoty dýchne na vás aj úsmev a nájdete tu aj obrázky, ktorie boli namaluvanie z príčiny tej, že boli priamo nami inšpiruvanie a z tretej príčiny tej, že prišieu čas a môžeme, ba misíme zverejniť výsledky nášho výskumu, ktorý sa týkau otázky, kde a kedy vzniká výtvarnô umenia. No samo sebou sa rozumie, že na Liptove. Liptou je pravlasťou, ba priam kolískou výtvarnieho umenia. Liptou a praotec Liptákou – Blažej Perašín.“ Takto netradične prehovoril na vernisáži štyroch amatérskych výtvarníkov z Liptovského Hrádku richtár všetkých Liptákov bývajúcich v Banskej Bystrici Ladislav Hyža (na dolnej fotografii vľavo). Projekt sa zrodil v ateliéri Petra Hradeckého a nadobudol konkrétnu podobu, keď prišla ponuka z Múzea SNP v Banskej Bystrici. „Myšlienka vystaviť práce rôznych výtvarných smerov od štyroch autorov sa mi zapáčila. Oslovil som rezbára Dalibora Novotného, filmára Ľubora Patscha a fotografa Vlada Škutu. Citlivo sme vyberali predložené diela a zosúladili výstavu ako celok. Podľa odozvy obecenstva sa projekt vydaril,“ povedal jeho tvorca Peter Hradecký (na fotografii vpravo).
Ale aké by to bolo, keby sme slávnostnú reč richtára len tak prerušili. Nechajme ho teda dorozprávať. „Blažej Perašín bou veľký vynálezca aj prvý výtvarník, ktorého história zaznamenala. Kade chodiu, tade čmárau a kresliu. Či to bou plot, múr alebo stena v jaskyni. Ide o tú všetkým známu kresbu hranatieho zvieratka, kde napísau, že to je prasa a potom aj namaluvau šípku. Nevedno, čoho sa autor zľakou, keď meno nenapísau. Táto jaskynná maľba dodnes vyvoláva nezodpovedanie dohady odborníkov, najmä zoológov. To zviera je prasnica či kundis, teda kanec? V Demänovských jaskyniach mu kvôli cestovniemu ruchu nedovolili čmárať po stenách a cencúľoch, tak podujau sa vytvoriť slávne fresky v Sixtínskej kaplnke. Keď si uvedomiu posvätnosť miesta, kde bude kresliť, tak mu jeho príslovečná pokora a skromnosť nedovolili použiť svoje meno, ale len pseudonym. Vzhľadom k miestu kreslenia pod menom Mišo Anjel, čo taliančina prekladá ako Michelandželo... Blažej Perašín bol aj prvý rezbár, čoho dôkazom je chýbajúci prst na ľavej ruke, bou autorom prvieho videa, ktoré vymysleu tak, že kukau cez dieru v doske na Zuzu, keď bola na reteráte. Čo videu, nikto nevie. A bol aj prvý fotografista, Vášnivo fotiu, hoci nemau fotoaparát...“
Praotec Perašín vzbudil na vernisáži výstavy vo vstupnom priestore Múzea SNP v Banskej Bystrici dobrú náladu. Návštevníci si na nej mohli pozrieť viac ako sto výtvarných diel aj filmy z autorskej dielne Ľubora Patscha.
Autor: -vš-