Najtalentovanejšie detí odchádzajú na osemročné gymnáziá. Sú úspešné. Športové triedy zrušili, aby športovci mali viac hodín matematiky, slovenského jazyka a cudzích jazykov. Sú úspešní. Neintegrujú preto, aby mali v škole peniaze. Integrované deti sú súčasťou života školy. Kde? V Základnej škole Zarevúca v Ružomberku. O tom, čím sa škola odlišuje od iných základných škôl, sme sa rozprávali s riaditeľom Michalom Lazarom.
Projekt integrácie detí s rôznymi postihnutiami má vo vašej škole pevné miesto. Aké podmienky pre ich bezproblémové začlenenie do výučby vytvára škola?
Naša škola ponúka niekoľko základných alternatív pre vzdelávanie všetkých detí. Najdlhšie, teda od roku 1991, sa venujeme integrácii detí s rôznymi druhmi postihnutia. Do projektu sú zahrnuté deti, ktoré majú telesné postihnutie – zrakové, sluchové, ale aj deti s mentálnym postihnutím. Integrácii sa venujeme najdlhšie zo všetkých škôl v rámci regiónu. Za roky práce s integrovanými deťmi sme si vybudovali určitý systém. Spočíva v tom, že integrované deti majú náležitú starostlivosť jednak od špeciálnych pedagógov, ktorých zamestnávame priamo v škole my, jednak spolupracujeme s Pedagogicko-psychologickou poradňou v Ružomberku aj v Liptovskom Mikuláši. V tomto školskom roku sme zriadili ako novinku integrovanú triedu ako špeciálnu triedu, kde je len päť detí. Trieda funguje na úrovni akoby súkromnej školy. Je v nej minimum detí a všetko v škole majú k dispozícii. Využívajú športoviská, počítače, jazykové učebne... Rodičia nás oslovili, aby sme vlaňajších štvrtákov rozdelili tak, aby integrovaní boli v jednej triede a mohli spoločne pokračovať za zlepšených podmienok. Teda už takto pracujú celý školský rok a výsledky sa dostavili v maximálnej spokojnosti detí a v ich napredovaní.
My neintegrujeme preto, aby sme mali peniaze na chod školy. Máme dostatok detí a vieme z našich zdrojov na žiaka vykryť všetko, čo potrebujeme. Našou motiváciou teda nie je snaha získať peniaze, ale pomôcť deťom, ktoré pomoc potrebujú.
Čo ponúka škola zdravým deťom?
My sme normálna bežná základná školy v zmysle štátnej školy. Nevychovávame len nadané deti, a tak pre všetky preferujeme počítačovú gramotnosť. Teraz už majú základné i stredné školy vďaka Infoveku pripojenie na internet, ale my máme využitie počítačovej učebne od rána od siedmej až do neskorých popoludňajších hodín. Každý rok robíme navyše aj počítačovú olympiádu. Žiaci vypracovávajú projekty, potom ich prezentujú cez počítač a najlepší dostanú ocenenie z prostriedkov školy. Projekt je len v rámci našej školy, ale možnosť zasúperiť si s ostatnými školami deti majú.
V škole je množstvo ocenení, pohárov za športové aktivity...
Ide o výsledky našich žiakov, ktorí sa venujú basketbalu. Najmä dievčatá dosahujú dobré výsledky. Dvakrát boli majsterkami Slovenska a niekoľkokrát sa umiestnili v prvej šestke v rámci Slovenska. Teší nás, že v máji dievčatá - prváčky zo štátneho gymnáziá v Ružomberku, získali titul majstra sveta. V tíme bolo z desiatich dievčat deväť bývalých žiačok našej školy. Úžasné. Dlho sme mali klasické športové triedy. Teraz máme triedy, v ktorých sústreďujeme športovcov: chlapcov basketbalistov, dievčatá basketbalistky a chlapcov hokejistov. S hokejistami sme začali pred piatimi rokmi, basketbalu sa venujeme jedenásť. Prečo sú športovci v klasických triedach a nie v športových? Keď boli športové triedy, žiaci v nich boli ukrátení o cudzí jazyk. Rodičia poukazovali na to, že keď deti skončia so športom, v alternatívnej triede strácajú možnosť mať väčší počet hodín cudzieho jazyka. Podobný problém bol aj v slovenskom jazyku, aj v matematike.
Máme aj vysoké percento úspešnosti žiakov na výberové školy. Napríklad v tomto období z pätnástich detí prijali jedenásť na osemročné gymnáziá. Najtalentovanejšie nám odchádzajú do iných škôl. Na druhej strane to svedčí o tom, že príprava žiakov je výborná.