Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Vyhláška o autosedačkách je nepremyslená...

...myslia si liptovskí taxikári, bratislavskí na nej pravdepodobne zarábajú

Keď je problém cestovať s deťmi

Na dovolenku sme z Bratislavy leteli s dvoma malými deťmi. Dvojročné a päťročné. Z rýchlika sme sa museli presunúť na letisko. Podľa platnej vyhlášky deti musia mať v aute autosedačky, staršej stačí podsedák. Keď sme pricestovali z Liptovského Mikuláša do Bratislavy, mali sme čas do odchodu lietadla, a tak sme sa pre taxík nestresovali. Plánovali sme ísť mestskou dopravou. No jeden z taxikárov nemal problém nás všetky štyri vziať a odviezť aj bez autosedačiek. Vraj v meste policajti na nich „nebazírujú“. Využili sme jeho službu. Predsa len bolo pohodlnejšie cestovať s deťmi a batožinou autom. Mierne si však zvýšil cenu za odvoz. Vyplatili sme ho mimo auta, ale nepožadovali sme doklad za zaplatenie. V konečnom dôsledku sme boli rady, že sme s deťúrencami na letisku.
Iná situácia bola o dva týždne. Od príletu lietadla do odchodu rýchlika sme mali necelú hodinu. Keď prišla na letisko aj naša batožina (zákon schválnosti – posledná), času bolo ešte menej. Šok pred letiskom. Štyria taxikári nás aj chceli vziať, ale keď zbadali deti, odmietli: „Á, vy máte deti... Nie, nemám autosedačky.“ Priznávam, že som vedome oslovila aj piateho, ktorý mal na aute tmavé sklá. Myšlienka vzadu: policajti nebudú vidieť deti. Dobre som kalkulovala. Taxikár nás vzal, ale upozornil, že cesta bude drahšia. Bola. Keďže vraj nemal slovenské peniaze, z tisícky nám nevydal. Nestačili sme situáciu s ním riešiť. Práve hlásili, že náš rýchlik je pripravený na odchod. Bez lístkov sme do neho vbehli. Nerizkovali sme ostať v Bratislave s plačúcimi deťmi ešte niekoľko hodín.
Poznámka: Keď cestujem v Bratislave taxíkom na trase letisko hlavná stanica sama alebo s priateľkou, platíme okolo tristo korún za odvoz.
Otázka: Nezneužívajú bratislavkí taxikári vyhlášku o autosedačkách vo svoj finančný prospech?

Liptovskí taxikári vozia deti

Ako riešia autosedačky liptovskí taxikári? Opýtali sme sa niektorých z nich. Samozrejme, nechceli byť menovaní. Taxikár z Liptovského Hrádku nám povedal, že podsedák vozí stále v aute v kufri. Ak príde zákazník s väčším dieťaťom, nie je problém. Dvakrát sa mu už stalo, že viezol aj menšie deti. To však boli dopredu objednané služby, zákazník upozornil na malé dieťa, on si požičal autosedačku. „Autosedačku nevozím bežne v aute. Je veľká, a tak si ju požičiavam, ak zákazník dopredu povie, že cestuje s dieťaťom. Zatiaľ som nemusel riešiť situáciu, ak by prišli cestujúci s deťmi bez objednávky.“ Keď som hrádockému taxikárovi povedala o platbách v bratislavských taxíkoch, usmial sa a povedal: „Letiskové taxíky majú iné sadzby.“
Ružomberského taxikára som „chytila“ v práci, bol však ochotný sa rozprávať. „Vyhláška o autosedačkách bola nepremyslená. Je v tom chaos a mali by sme tlačiť na poslancov, aby situáciu doriešili. Taxikári v meste by mali mať z nej výnimku. Nie je predsa možné, aby som v aute vozil niekoľko autosedačiek podľa váhy dieťaťa. A tak radšej situáciu ja neriešim, ale vozím. Podľa nálady: niekedy odmietnem zákazníka s dieťaťom, ale väčšinou vezmem. Policajti zatiaľ prižmúria oči. Myslím si, že v meste by nemuseli byť v taxíkoch autosedačky, ale na dlhšie trate áno.“
Jeden z mikulášskych taxikárov, ktorí pracuje len na telefón, nám povedal, že zákazník si musí zabezpečiť autosedačku sám. On predsa nemôže voziť rôzne druhy autosedačiek podľa váhy a výšky dieťaťa v aute. To je nemožné. Podsedák však nie je problém, je malý. Ďalší mikulášsky taxikár, ktorý pracuje v teréne: „Mám vlastné deti. Od malička som ich zapínal do autosedačiek, a tak mám tri k dispozícii. Keď zákazník dopredu povie, že cestuje s deťmi, zariadim potrebnú autosedačku. Podsedák mám však v aute hodený stále, to nie je problém.“ Čo urobil, keď prišiel neohlásený zákazník s deťmi a on autosedačku nemal? „Vzal som ich.“

Čo hovorí vyhláška o sedačkách a podsedákoch

O vyhláške, ktorá urobila rozruch v rodinách s malými deťmi a narobila „problémy“ v preprave detí v autách, sme sa porozprávali s dopravným inžinierom Okresného dopravného inšpektorátu v Liptovskom Mikuláši Jurajom Kučerom. „Autosedačky rieši nariadenie vlády, vyhláška 554. Taxikári? Vo vyhláške je jeden odstavček, ktorý hovorí, že ak vozidlá nie sú vybavené detským zadržiavacím zariadením, tzn. sedačkou alebo podsedákom, alebo je týchto zariadení vo vozidle málo, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle bezpečnostným pásom. Tzn. keď taxikár v meste vezme deti nad tri roky a nemá autosedačky, na zadných sedadlách ich môže pripútať pásmi. Ak nie je pás, napríklad v starších autách, deti od troch rokoch tam môžu byť vzadu nepripútané. Deti do troch rokov bez autosedačky a pásu by nemali byť v aute. Používanie autosedačiek je také isté ako používanie pásov, takže ak ich dieťa nemá, je namieste bloková pokuta dvetisíc korún.“
Podľa vyhlášky sú autosedačky členené do piatich skupín podľa váhy dieťaťa až do tridsaťšesť kíl detského pasažiera. Autosedačka i podsedák musia byť nainštalované v aute podľa návodu a musia byť upevnené pásom. Nestačí, aby boli len položené na zadnom sedadle. „Treba dávať pozor, keď ľudia kupujú sedačky a podsedáky, aby mali homologizačný znak CE (v kruhu CE),“ doplnil J. Kučera. „To znamená, že typ sedačky súhlasí s normami, že sedačka nie je vyrobená ,na kolene´, ale materiál aj technológia súhlasia s normami.“
V rozhovore s J. Kučerom vyvstala ďalšia otázka: Môže ísť matka s bábätkom z pôrodnice taxíkom v rámci mesta, ak v aute nie je autosedačka? Vyhláška to nerieši.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 913
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 052
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 804
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 740
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 706
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 571
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 094
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 490
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 295
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 123
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

V Liptovskom Mikuláši už pripravujú odberné miesta

Niektoré odberné tímy na jednotlivé odberné miesta v Liptovskom Mikuláši sú stále v štádiu tvorby.

Ružomberok je na testovanie pripravený, majú aj dostatok zdravotníkov

Do víkendového plošného testovania sa v Ružomberku zapojilo množstvo dobrovoľníkov. Všetko majú pripravené.

Ilustračné foto.

V ružomberskej nemocnici denne zomierajú pacienti s koronavírusom

Epidemiologická situácia sa prudko zhoršuje na Liptove, počet pozitívne testovaných obyvateľov oravských okresov klesá.

V nemocniciach zavádzajú zákaz návštev na lôžkových oddeleniach.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?