...myslia si liptovskí taxikári, bratislavskí na nej pravdepodobne zarábajú
Keď je problém cestovať s deťmi
Na dovolenku sme z Bratislavy leteli s dvoma malými deťmi. Dvojročné a päťročné. Z rýchlika sme sa museli presunúť na letisko. Podľa platnej vyhlášky deti musia mať v aute autosedačky, staršej stačí podsedák. Keď sme pricestovali z Liptovského Mikuláša do Bratislavy, mali sme čas do odchodu lietadla, a tak sme sa pre taxík nestresovali. Plánovali sme ísť mestskou dopravou. No jeden z taxikárov nemal problém nás všetky štyri vziať a odviezť aj bez autosedačiek. Vraj v meste policajti na nich „nebazírujú“. Využili sme jeho službu. Predsa len bolo pohodlnejšie cestovať s deťmi a batožinou autom. Mierne si však zvýšil cenu za odvoz. Vyplatili sme ho mimo auta, ale nepožadovali sme doklad za zaplatenie. V konečnom dôsledku sme boli rady, že sme s deťúrencami na letisku.
Iná situácia bola o dva týždne. Od príletu lietadla do odchodu rýchlika sme mali necelú hodinu. Keď prišla na letisko aj naša batožina (zákon schválnosti – posledná), času bolo ešte menej. Šok pred letiskom. Štyria taxikári nás aj chceli vziať, ale keď zbadali deti, odmietli: „Á, vy máte deti... Nie, nemám autosedačky.“ Priznávam, že som vedome oslovila aj piateho, ktorý mal na aute tmavé sklá. Myšlienka vzadu: policajti nebudú vidieť deti. Dobre som kalkulovala. Taxikár nás vzal, ale upozornil, že cesta bude drahšia. Bola. Keďže vraj nemal slovenské peniaze, z tisícky nám nevydal. Nestačili sme situáciu s ním riešiť. Práve hlásili, že náš rýchlik je pripravený na odchod. Bez lístkov sme do neho vbehli. Nerizkovali sme ostať v Bratislave s plačúcimi deťmi ešte niekoľko hodín.
Poznámka: Keď cestujem v Bratislave taxíkom na trase letisko hlavná stanica sama alebo s priateľkou, platíme okolo tristo korún za odvoz.
Otázka: Nezneužívajú bratislavkí taxikári vyhlášku o autosedačkách vo svoj finančný prospech?
Liptovskí taxikári vozia deti
Ako riešia autosedačky liptovskí taxikári? Opýtali sme sa niektorých z nich. Samozrejme, nechceli byť menovaní. Taxikár z Liptovského Hrádku nám povedal, že podsedák vozí stále v aute v kufri. Ak príde zákazník s väčším dieťaťom, nie je problém. Dvakrát sa mu už stalo, že viezol aj menšie deti. To však boli dopredu objednané služby, zákazník upozornil na malé dieťa, on si požičal autosedačku. „Autosedačku nevozím bežne v aute. Je veľká, a tak si ju požičiavam, ak zákazník dopredu povie, že cestuje s dieťaťom. Zatiaľ som nemusel riešiť situáciu, ak by prišli cestujúci s deťmi bez objednávky.“ Keď som hrádockému taxikárovi povedala o platbách v bratislavských taxíkoch, usmial sa a povedal: „Letiskové taxíky majú iné sadzby.“
Ružomberského taxikára som „chytila“ v práci, bol však ochotný sa rozprávať. „Vyhláška o autosedačkách bola nepremyslená. Je v tom chaos a mali by sme tlačiť na poslancov, aby situáciu doriešili. Taxikári v meste by mali mať z nej výnimku. Nie je predsa možné, aby som v aute vozil niekoľko autosedačiek podľa váhy dieťaťa. A tak radšej situáciu ja neriešim, ale vozím. Podľa nálady: niekedy odmietnem zákazníka s dieťaťom, ale väčšinou vezmem. Policajti zatiaľ prižmúria oči. Myslím si, že v meste by nemuseli byť v taxíkoch autosedačky, ale na dlhšie trate áno.“
Jeden z mikulášskych taxikárov, ktorí pracuje len na telefón, nám povedal, že zákazník si musí zabezpečiť autosedačku sám. On predsa nemôže voziť rôzne druhy autosedačiek podľa váhy a výšky dieťaťa v aute. To je nemožné. Podsedák však nie je problém, je malý. Ďalší mikulášsky taxikár, ktorý pracuje v teréne: „Mám vlastné deti. Od malička som ich zapínal do autosedačiek, a tak mám tri k dispozícii. Keď zákazník dopredu povie, že cestuje s deťmi, zariadim potrebnú autosedačku. Podsedák mám však v aute hodený stále, to nie je problém.“ Čo urobil, keď prišiel neohlásený zákazník s deťmi a on autosedačku nemal? „Vzal som ich.“
Čo hovorí vyhláška o sedačkách a podsedákoch
O vyhláške, ktorá urobila rozruch v rodinách s malými deťmi a narobila „problémy“ v preprave detí v autách, sme sa porozprávali s dopravným inžinierom Okresného dopravného inšpektorátu v Liptovskom Mikuláši Jurajom Kučerom. „Autosedačky rieši nariadenie vlády, vyhláška 554. Taxikári? Vo vyhláške je jeden odstavček, ktorý hovorí, že ak vozidlá nie sú vybavené detským zadržiavacím zariadením, tzn. sedačkou alebo podsedákom, alebo je týchto zariadení vo vozidle málo, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle bezpečnostným pásom. Tzn. keď taxikár v meste vezme deti nad tri roky a nemá autosedačky, na zadných sedadlách ich môže pripútať pásmi. Ak nie je pás, napríklad v starších autách, deti od troch rokoch tam môžu byť vzadu nepripútané. Deti do troch rokov bez autosedačky a pásu by nemali byť v aute. Používanie autosedačiek je také isté ako používanie pásov, takže ak ich dieťa nemá, je namieste bloková pokuta dvetisíc korún.“
Podľa vyhlášky sú autosedačky členené do piatich skupín podľa váhy dieťaťa až do tridsaťšesť kíl detského pasažiera. Autosedačka i podsedák musia byť nainštalované v aute podľa návodu a musia byť upevnené pásom. Nestačí, aby boli len položené na zadnom sedadle. „Treba dávať pozor, keď ľudia kupujú sedačky a podsedáky, aby mali homologizačný znak CE (v kruhu CE),“ doplnil J. Kučera. „To znamená, že typ sedačky súhlasí s normami, že sedačka nie je vyrobená ,na kolene´, ale materiál aj technológia súhlasia s normami.“
V rozhovore s J. Kučerom vyvstala ďalšia otázka: Môže ísť matka s bábätkom z pôrodnice taxíkom v rámci mesta, ak v aute nie je autosedačka? Vyhláška to nerieši.