„Čo za nezmysly to prijímate v tom vašom parlamente,“ rozčuľovali sa českí turisti na horských bicykloch, ktorých sme stretli v Černovej. Takto reagovali na otázku, či aj po septembri, keď nadobudne platnosť nový lesný zákon, prídu na Slovensko. „Ak je pravdou, že nový zákon obmedzí jazdu na bicykloch po lesných chodníkoch, veľmi vážne pouvažujme nad tým, či nezačneme Slovensko obchádzať veľkým oblúkom. Veď aj teraz sme sa na bicykloch vybrali do Čutkovskej doliny a určite zájdeme aj do lesa. To aby sme od septembra zisťovali, kde je poľná cesta, po ktorej sa bude môcť jazdiť, a čo je lesný chodník, na ktorom už bicykel nebude môcť byť. A kde to vlastne zistíme?“ zaskočili nás protiotázkou českí turisti.
Nevedeli sme, a tak sme touto otázkou oslovili pracovníkov niektorých rekreačných zariadení v okrese Ružomberok, ktoré svojim klientom okrem iného požičiavajú aj horské bicykle. Vo Western penzióne v Černovej, hoteli Áčko v Ružomberku, penzióne Za mlynom v Liptovskej Teplej či v jednom ubytovacom zariadení v Štiavničke sme sa konkrétnej odpovede na danú otázku nedočkali. Vraj sa týmto problémom, ak to bude potrebné, budú zaoberať až po septembri, keď nadobudne novelizovaný zákon účinnosť. Navyše, oni ako ubytovatelia predsa nezodpovedajú za to, že „ich“ turista poruší zákon. Pri prichytení na koni či s bicyklom na lesnom chodníku bude lesnou strážou pokutovaný turista (až do výšky 5-tisíc korún) a nie ubytovacie zariadenie.
Všetci svorne sa však zasmiali pri informácií, že takto formulovaný zákon vraj bude vytvárať tlak na samosprávu a rekreačné centrá, aby budovali nové cyklistické chodníky vedúce aj cez les. Toto tvrdenie totiž viackrát odznelo zo strany pracovníkov Ministerstva pôdohospodárstva, ktoré je najhlasnejším obhajovateľom novely zákona o lesoch. V tejto súvislosti jeden ružomberský projektant povedal: „Aj budovanie cyklistického chodníka má svoje zákonitosti, treba splniť viaceré predpisy, povedzme, normy súvisiace s povrchom a úpravou celej trasy, čo je finančne náročné. Preto nepredpokladám, že by sa rekreačné zariadenia do tejto úlohy pustili. Maximálne si zabezpečia mapy zobrazujúce lesné cesty v okolí.“
A čo domáci vyznávači jazdy po lese? „Neviem, či sa bude dikcia tohto zákona kontrolovať, ale aj keď áno, jednoducho nebudem, a to nielen ja, toto nariadenie rešpektovať,“ vyjadril sa mladý Černovčan opierajúci sa o svoj horský bicykel. Otec, ktorý o chvíľu k nemu prišiel, ho ešte doplnil: „Ten zákaz je nezmyselný. Prečo radšej nie sú zákonodarcovia prísnejší na motorkárov, ktorí sa od jari do jesene prevážajú po okolitých lesoch, hlukom motorov plašia zver, turistov?“
Otázok by bolo omnoho viac – prečo sa prísnejšie neposudzuje pohyb motorových štvorkoliek po lese? Nechce niekto týmto nariadením vyháňať turistov z lesa? Nestojí za touto novelou lobing vlastníkov lesov, ktorí by ich najradšej proti turistom ohradili elektrickým plotom?
Účelnosť tejto novely je, zdá sa, pochybná. Ešte zložitejšia bude kontrola dodržiavania zákazu jazdy na bicykloch a koňoch po lesných chodníkoch. Veď len lesných ciest máme podľa tvrdenia rezortného ministerstva viac ako 40-tisíc km. A aká je spoločná dĺžka chodníkov? To azda nezráta nikto. Preto logicky vyvstáva otázka – ako a kto vlastne chce a bude rešpektovanie tohto nariadenie kontrolovať?
Ako si s touto úlohou poradí výkonná moc štátu sa budeme môcť presvedčiť 2. septembra, na kedy odporcovia tejto novely pripravujú hromadné porušenie zákona o lesoch ako formu občianskej neposlušnosti.