Liptovský Mikuláš – Dve ocenenia získala liptovskomikulášska samospráva v hodnotení ekonomických a sociálnych opatrení v druhom štvrťroku. Hodnotenie urobil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy.
Na druhom mieste v celkovom hodnotení je bezplatná predškolská príprava detí z rómskej osady v Hlbokom. Pri Hlbokom odborníci ocenili opatrenie ako hodnotný príspevok k odstraňovaniu sociálnej nerovnosti. „Nielen predškolská príprava, ale aj následná asistencia pri vzdelávaní rómskych detí je lepšou investíciou ako podporné programy zo strany štátu. Ide najmä o oblasti infraštruktúry či bývania,“ povedal Dušan Sloboda, analytik z Konzervatívneho inštitútu Milana Rastislava Štefánika. Podľa politológa Michala Kaliňáka ide o kombináciu vlastnej sociálnej politiky a vzdelávacieho systému samosprávy. Myslí si, že systém by mal nadväzovať na ďalšie vzdelávanie na úrovni stredného školstva.
Niektorí respondenti v ankete uviedli, že takúto službu by mali poskytovať aspoň za symbolickú cenu. Niektoré sociálne skupiny si veci, ktoré sú zadarmo, nevedia vážiť. Predškolská príprava detí v Hlbokom je zriadená pri komunitnom centre. Cieľom projektu je zabezpečiť pripravenosť rómskych detí na školskú dochádzku, zlepšenie komunikácie či dobrú znalosť slovenčiny. Okrem škôlky je v komunitnom centre aj deväť bytov a noclaháreň pre bezdomovcov. Mesto centrum vybudovalo v priestoroch bývalých futbalových šatní.
Na pätnástej priečke sa umiestnilo zavedenie bezplatnej infolinky pre obyvateľov mesta. Skúšobnú prevádzku vnímajú členovia hodnotiacej komisie pozitívne. Oceňujú najmä snahu samosprávy o transformáciu z byrokratickej inštitúcie na klientsky orientovanú organizáciu. Infolinka by mala zabezpečiť, aby občan cez telefón vybavil maximum agendy efektívnejšie ako osobne. „Jej zmysel vidíme iba vtedy, ak ju občania budú využívať.“ Podľa politológa Ivana Rončáka komunikačných kanálov nie je nikdy dosť. „Takéto opatrenia posilňujú dôveru obyvateľov k samospráve,“ uviedol.
Prostredníctvom infolinky môžu obyvatelia mesta podávať návrhy a podnety na činnosť mestského úradu. Linka slúži aj na zaznamenanie kritických pripomienok. Radnici má pomôcť pri komunikácii s občanmi a firmami v meste. Ak sa jej prevádzka mestu osvedčí, zriadia ju natrvalo. Jej nevýhodou je, že zatiaľ sa na ňu dá dovolať len z Liptovského Mikuláša.