Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Zamestnankyne tvrdia, že ich šéf sa správal neférovo

„Koncom minulého roka som začala pracovať ako obsluha za pultom s teplými jedlami v jednej liptovskomikulášskej reštaurácii s rýchlym občerstvením. Keď sa počet zamestnancov znižoval a sortiment rozširoval, roboty pribúdalo,“ začala svoje rozprávanie Miroslava z Bobrovca.

Bolo to pre ňu neúnosné, tak dala výpoveď

„Po čase som už pracovala v kuchyni, ale sama, nie traja, ako predtým. Od jedenástej hodiny som bola za pultom, potom som umývala riad. Pracovala som takmer šestnásť hodín denne a za ten čas som zarobila tisíc korún. Začínala som ráno o pol siedmej a končila o desiatej večer. Jeden týždeň som robila dva dni, druhý päť dní aj cez víkendy, a tak sa to striedalo,“ opisuje svoje dnes už bývalé zamestnanie Miroslava. Počas víkendov mala problém dostať sa večer z práce domov, pretože autobusy do Bobrovca už nešli. „Zamestnávateľ vedel, že viacerí dochádzame z dedín a večer nám nejdú spoje. Sľúbil, že keď budeme súrne potrebovať, zavezie nás domov. Ale keď prišlo na lámanie chleba, povedal, aby sme si to nejako zariadili alebo išli taxíkom, že polovicu preplatí. Taxík do Bobrovca stojí 150 korún. Chodieval po mňa často manžel autom, dvakrát som išla do Bobrovca peši. Bolo toho viac, čo sa mi v práci nepáčilo a nebola som sama. Viacerí ľudia po krátkom čase sklamaní odišli. Aj ja som sa rozmýšľala, že dám výpoveď. Mám dve deti, mladší syn má päť rokov a keď sme boli obaja s manželom v práci, boli u testinej v Palúdzke. Bolo to už pre mňa neúnosné, bola som vyčerpaná, necítila som sa dobre. Išla som k lekárke a zistila, že mám zápal priedušiek. Dala mi potvrdenie o práceneschopnosti, ktoré som zaniesla zamestnávateľovi súčasne s výpoveďou koncom mája. Zamestnávateľ ju však neakceptoval a keď som bola na péenke, telefonoval mi dokonca domov, či nemôžem prísť do roboty, že po mňa príde autom. Odmietla som, lebo som mala horúčku a užívala som antibiotiká. Po dvoch týždňoch mi lekárka vystavila posudok o nevhodnosti pracovného zaradenia, ktorý som tiež odovzdala zamestnávateľovi. Nebral ho však do úvahy a nereagoval ani na moju žiadosť o ukončenie pracovného pomeru k 31. máju. Trval na tom, aby som po skončení péenky nastúpila 1. júla do práce. Keďže som nenastúpila, poštou mi poslal okamžité skončenie pracovného pomeru k 17. 7. za závažné porušenie pracovnej disciplíny.“ Miroslava si myslí, že zamestnávateľ sa k nej ani k ďalším zamestnancom nezachoval férovo.

Dohoda znamená, že súhlasia obe strany

Zamestnávateľ, keď sme si od neho vyžiadali stanovisko, sa odvolával na pracovnú zmluvu, ktorú uzavrela Miroslava na dobu neurčitú a okrem iného sa v nej píše: „Ak je daná výpoveď, pracovný pomer sa skončil uplynutím výpovednej doby. Výpovedná doba je rovnaká pre zamestnávateľa aj zamestnanca a je najmenej dva mesiace, resp. tri mesiace podľa § 62 ods.1 Zákonníka práce.“
„Pani M. dala výpoveď dohodou, ale dohoda znamená, že s výpoveďou súhlasia obe strany. Ja som nesúhlasil, lebo som potreboval čas, aby som za ňu našiel náhradu, a zo zákona som na to mal minimálne dva mesiace. Mala nastúpiť 1. júla do práce, keď nenastúpila, mala neospravedlnenú absenciu. Nič som neporušil a nič zlé som neurobil. Podľa mňa je to ohováranie. Ak má pani M. pocit, že som niečo porušil, môže sa obrátiť na inšpektorát práce alebo na súd,“ povedal jej bývalý zamestnávateľ. Podľa jeho názoru sa problémy začali tým, že Miroslava bez jeho súhlasu zatvárala skôr, ako mala. To však ona popiera. „Prevádzkár nám povedal, že cez víkend môžeme zatvoriť o hodinu skôr, aby kolegyňa stihla autobus o ôsmej, lebo potom jej už žiadny nešiel. Ja som zostávala dlhšie, upratala, umyla riad, podlahy. Dvakrát som aj ja odišla o hodinu skôr a bol krik, že nebolo upratané. Spýtala som sa, či to musím robiť stále iba ja, veď sú tam aj iní ľudia. Umývala som aj sklady a wc, aj keď som bola prijatá ako kuchárka s popisom práce výroba a výdaj jedál. Ale viackrát som skôr neodišla, sú tam kamery, ktoré to môžu dosvedčiť.“

Kamery vedia, kto hovorí pravdu

Zamestnávateľ však tvrdí, že kamery ukazujú niečo iné. Naznačil, že s prácou Miroslavy neboli vždy zákazníci spokojní. To sa však ťažko dokazuje, lebo knihy prianí a sťažností už akosi vyšli z módy, čo je škoda. Namiesto nich slúžia v spomínanom zariadení s rýchlym občerstvením potvrdenky o zaplatení z registračnej pokladne. Okrem ceny je na nich aj veta: „Ak ste boli spokojní, povedzte to svojím priateľom. Ak nie, povedzte to nám...“ – a nasleduje e-mailová adresa, na ktorú môžete poslať prípadnú sťažnosť. Čiže inými slovami - chváliť treba verejne, a kritizovať elektronicky, takže okrem zamestnávateľa sa o kritike nikto nedozvie. Podľa zamestnávateľa o takýchto veciach netreba verejne ani hovoriť ani písať, lebo by sme tým mohli poškodiť jeho dobré meno.
To, že v prevádzke pracuje menej zamestnancov ako na začiatku odôvodnil zamestnávateľ tým, že tržby neboli také, ako si predstavoval, keď prevádzku vlani v decembri otvoril. Preto bol nútený zmenšiť priestory takmer o polovicu a znížiť stav zamestnancov. Ale všetkých údajne vyplatil tak ako mal.

Jednej zaplatil málo, druhej nič

Jedna z bývalých zamestnankýň však tvrdí: „Pracovala som v máji ako brigádnička asi dvadsaťdva dní od rána do večera, asi 14 hodín denne, roznášala som jedlá. Poštou som dostala výplatu 1300 korún. Keď som povedala zamestnávateľovi, že som s výplatou nespokojná, oznámil mi, že viac nemá z čoho zaplatiť. Išla som za ním, ale vyhýbal sa mi. Bola som veľmi sklamaná, a preto som odišla,“ povedala. O svojich zlých skúsenostiach s tým istým zamestnávateľom nám porozprávala aj ďalšia bývalá zamestnankyňa. Obe nám povedali svoje mená aj priezviská, ale chcú zostať v anonymite. „Nastúpila som vlani v decembri. Dva týždne som chodila upratovať a robila som rôzne práce od rána do večera. Potom mi zamestnávateľ dal zmluvu, podľa ktorej som mala mať základný plat šesťtisíc korún a odmeny do dvesto percent podľa uváženia zamestnávateľa. Nepáčilo sa mi to, lebo keby som ako živnostníčka zaplatila všetky odvody, zo základnej mzdy by mi zostala polovica a odmeny záviseli od nálady zamestnávateľa. Takže nemuseli byť žiadne. Sám mi povedal, že keď sa budem flákať, nedostanem nič. Ale ja som sa neflákala, všade sú kamery, takže som dúfala, že keď bude vidieť, ako robím, odmeny dostanem. Po dvoch týždňoch upratovania som začala pracovať pri pokladni, kameru som mala nad hlavou. Robila som aj iné práce, čapovala som pivo, obsluhovala automat na kávu. Raz som si dala kávu do umelohmotného pohára a hneď som bola upozornená, ako to, že si dávam kávu do plastového pohára, či viem, že stojí korunu. Len čo som si z nej odpila, prišlo ďalšie varovanie, ako som si dovolila z kávy odpiť, keď som ju ešte nezaplatila a aby som okamžite dala do pokladne osemnásť korún. Do práce som dochádzala z Jalovca. Zamestnávateľ sľúbil, že keď budem potrebovať cez víkend večer odviezť domov, lebo nejdú spoje, zariadi to. Keď som to potrebovala, povedal mi, aby som išla taxíkom, že polovicu preplatí. Lenže taxík do Jalovca stojí 250 korún a toľko som nezarábala, aby som sa mohla voziť taxíkom. Nakoniec prišiel po mňa zať. Správanie a pracovné podmienky, a to nehovorím o šatniach, boli také, že som doma preplakala tri noci. Nakoniec som na Štedrý deň vrátila nepodpísanú zmluvu. Za to, čo som odrobila, som nedostala ani korunu, bolo mi povedané, že ešte ja by som mala zaplatiť za zaškolenie. S takýmto prístupom som sa v živote nestretla.“

•••

Nájsť dobrú prácu nie je vždy jednoduché a zdá sa, že ani dobrého zamestnávateľa. Niektorým totiž viac ako na zamestnancoch záleží na tržbách. Predpokladom prosperujúcej firmy sú však spokojní zamestnanci... To vedel už aj veľkopodnikateľ Baťa.

•••

Názor právnika
Na názor sme sa opýtali advokáta Petra Jančiho.
„Zákonník práce ustanovuje obsahové náležitosti pracovnej zmluvy, pričom medzi ne patria aj mzdové podmienky, deň nástupu do práce a pracovný čas. Pracovný pomer sa pritom zakladá práve písomnou pracovnou zmluvou medzi zamestnancom a zamestnávateľom, pričom jedno písomné vyhotovenie pracovnej zmluvy je zamestnávateľ povinný dať zamestnancovi. Keďže jednou z obsahových náležitostí pracovnej zmluvy je aj dojednanie o dni nástupu do práce, zákon predpokladá uzavretie pracovnej zmluvy ešte pred dňom nástupu do práce, čo považujem zo strany zamestnávateľa za korektné správanie sa a prístup k zamestnancovi aj z hľadiska istoty v ich pracovnoprávnom vzťahu. V prípade, že zamestnanec alebo zamestnávateľ porušuje alebo nedodržuje ustanovenia pracovnej zmluvy, na ktorej sa dohodli, odporúčam najprv vzájomnú komunikáciu osobne alebo prostredníctvom zástupcu zamestnancov, resp. odborov, pokiaľ sú u zamestnávateľa. Aby sa zmiernou cestou vyriešili problémy. V praxi však často tento model nefunguje a v takom prípade podľa Zákonníka práce spory medzi zamestnancom a zamestnávateľom o nároky z pracovnoprávnych vzťahov prejednávajú a rozhodujú súdy.
Napokon ešte niekoľko slov k fenoménu takzvanej výpovede dohodou. Výpoveď i dohoda sú samostatnými spôsobmi ukončenia pracovného pomeru. Výpoveď je jednostranným právnym úkonom zo strany zamestnanca, resp. zamestnávateľa a dohoda predstavuje dvojstranný právny úkon - teda dohodnutie sa obidvoch - zamestnanca i zamestnávateľa na ukončení pracovného pomeru. Výpoveď pritom môže dať zamestnanec z akéhokoľvek dôvodu pri dodržaní plynutia výpovednej doby a zamestnávateľ len z dôvodov uvedených v Zákonníku práce.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 648
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 428
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 765
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 413
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 270
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 783
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 880
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 787
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 695
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Liptáci proti Zvolenu opäť bez bodu

Hokejisti Zvolena zvíťazili v piatkovom zápase 31. kola Tipos extraligy na ľade Liptovského Mikuláša 3:1. Pripísali si tak šiesty triumf za sebou. Naopak, domáci Liptáci utrpeli piatu prehru v sérii.

Liptovský Mikuláš v bielo-červenom vyšiel na svojom domácom ľade proti Zvolenu naprázdno.

Kam na Liptove počas lockdownu

Nápady na výlety sme rozdelili podľa okresov.

V Liptovskej Sielnici horel karavan, bol v ňom človek

Profesionálnym hasičom z Liptovského Mikuláša pomáhali pri zásahu dobrovoľní hasiči z Liptovského Trnovca.

Ilustračné foto.

Najlepším futbalistom sa stal Kokavec z Palúdzky

Hovorili sme s víťazom ankety o najlepšieho hráča LFZ Petrom Kokavcom. Jeho obdivuhodná oddanosť Palúdzkym farbám pretrváva, ak nerátame len s krátkym odskočením do Tatrana.

Peter Kokavec v červenom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Vráble zintenzívnia boj s pandémiou, majú veľa hospitalizovaných v Nitre

Radnica požiadala dobrovoľných hasičov, aby vydezinfikovali autobusové zastávky.

Polícia sa k sankciám za porušenie lockdownu v Nitre nevyjadruje

Kto nemá potrebné doklady, otočia ho a nevpustia do mesta.

Majiteľ pohrebníctva: Nárast úmrtí je taký veľký, aký si za 20 rokov praxe nepamätám

Ivan Fontáni, majiteľ pohrebných služieb Silencia v Martine potvrdil, že úmrtnosť za november a december vzrástla oproti minulému roku o 70%. Nie všetci sú však „covidoví zosnulí“. Chladiace boxy si musia prenajímať v okolitých obciach.

Už ste čítali?