Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Doprava v meste sa spomalí

V Ružomberku za sedem mesiacov tohto roka policajti zaznamenali 397 dopravných nehôd, pri ktorých bolo päť osôb usmrtených, šesťnásť utrpelo ťažké a 59 osôb ľahké zranenia. Hmotné škody pri týchto haváriách boli odhadnuté na viac ako 38,5 milióna korún. Aj štatistika dopravného inšpektorátu Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Ružomberku, ktorú nám poskytol Peter Babala, teda potvrdzuje nelichotivé následky zvyšujúcej sa automobilizácie spoločnosti.
Negatívne následky cestnej dopravy sa neustále zhoršujú nielen na Slovensku, a preto sa touto problematikou začala intenzívne zaoberať už aj Európska únia (EÚ). Na základe platných rozhodnutí jej orgánov sa má do roku 2010 výrazne znížiť nielen počet usmrtených na cestách, ale aj vysoký počet dopravných nehôd vo všetkých jej členských štátoch.
Táto požiadavka je oprávnená, veď podľa globálnych štatistík vo svete pri dopravných nehodách zahynie priemerne 3 242 ľudí denne, čiže 1,2 milióna ročne. Od prvej zaznamenanej automobilovej havárie v Londýne v roku 1896 zahynulo vo svete pri dopravných nehodách až 25 miliónov ľudí. Najvyšší počet úmrtí vo svete registruje Afrika (28 obetí na 100-tisíc obyvateľov), najbezpečnejšie cesty sú vo Veľkej Británii, keďže na nich zomrie ročne „len“ asi šesť zo 100-tisíc obyvateľov (pre porovnanie v EÚ to je 11 mŕtvych na 100-tisíc obyvateľov, v Japonsku osem a v USA päťnásť obetí na 100-tisíc obyvateľov).
Keďže každoročne sa zvyšuje počet vozidiel na cestách, nie je veľa možností ako nepriaznivý vývoj v nehodovosti zvrátiť. Jedným z mála možných opatrení je budovanie bezpečnejších ciest (diaľnic, rýchlostných komunikácií), vytváranie cestných obchvatov. No Ružomberok je negatívnym príkladom toho, ako by to nemalo vyzerať. Napriek tomu, že mesto je cestnou križovatkou v smere z východu na západ i zo severu na juh, o obchvate Ružomberka môžu motoristi (zatiaľ?) len snívať. Všetky vozidlá musia prechádzať širším centrom mesta. A výsledok?
„Najnehodovejšie úseky v Ružomberku sú najmä v prieťahu mesta na štátnej ceste I/18: začiatok Ružomberka (v smere od Žiliny), križovatka pri čerpacej stanici, križovatka pri bývalej štátnej nemocnici (odbočka smerom na Oravu a štátne hranice s Poľskom) a križovatka pri papierenskom kombináte. Na štátnej ceste I/59 sú najnehodovejšie dva úseky: začiatok Ružomberka (v smere od Banskej Bystrice) a križovatka pri obchodnom reťazci,“ dozvedeli sme sa od P. Babalu.
Druhým možným opatrením na zníženie dopravnej nehodovosti je zmena pravidiel premávky na cestných komunikáciách. Tie sa na Slovensku intenzívne pripravujú. V niektorých prípadoch by sme sa však mali poučiť z českých skúseností, kde vlani legislatívu zmenili. V Česku sa síce výrazne zvýšili pokuty a ďalšie sankcie za porušenie platných pravidiel, no k poklesu nehodovosti nedošlo. Touto cestou sa teda neoddá uberať, hoci aj slovenskí úradníci plánujú zvýšiť pokuty a sankcie.
Ďalšie pripravované opatrenie – zníženie maximálne povolenej rýchlosti v obci zo 60 na 50 km/h – však má svoje opodstatnenie. V rámci EÚ sa už len na Slovensku v obciach jazdí (pokiaľ dopravná značka neurčuje inak) šesťdesiatkou. Ostatné krajiny majú povolenú maximálne päťdesiatku, Veľká Británia ešte menej (48 km/h). Z odbornej analýzy vyplýva, že pri päťdesiatke dokáže auto zastaviť až o deväť metrov skôr ako pri rýchlosti o 10 km/h vyššou. A keďže zhruba 72 percent všetkých dopravných nehôd sa stane v obciach, zníženie maximálne povolenej rýchlosti by malo byť prínosom. Hlavne v znížení počtu usmrtených osôb. A to by bolo plus aj pre slovenskú ekonomiku. Výskumný ústav dopravný totiž prepočítaval následky smrteľných nehôd na peniaze. Podľa týchto analýz jedno úmrtie na cestách stojí Slovensko ročne asi deväť miliónov korún. V tejto sume je zarátaná nielen strata produktivity ľudí, ktorí zomreli, ale aj náklady na políciu, súdnictvo, zdravotníctvo, náklady poisťovní atď.
Zníženie maximálne povolenej rýchlosti v obci by teda mohlo byť prínosom, ale iba vtedy, keď budú nové nariadenie vodiči dodržiavať. „Avšak priestupky súvisiace s prekročením ustanovenej alebo obmedzenej rýchlosti jazdy patria medzi najčastejšie. Len za prvých sedem mesiacov tohto roka, z dôvodu neprimeranej rýchlosti, evidujeme v Ružomberku 61 dopravných nehôd. Pri nich dve osoby utrpeli ťažké a 16 ľahké zranenie. Hmotnú škodu pri týchto haváriách polícia odhadla na viac ako osem miliónov korún,“ dozvedeli sme sa od P. Babalu.
Ak však pristúpime k zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti v obciach (čo je viac ako pravdepodobné), policajti by mali prehodnotiť mnohokrát nelogické, neúčelné a neopodstatnené zníženie povolenej rýchlosti príkazovou dopravnou značkou na 40 i menej kilometrov za hodinu. Bez ohľadu na to, či tak urobia alebo nie (skôr nie), od nového roka, keď by mala začať platiť nová vyhláška o pravidlách jazdy na pozemných komunikáciách, môžeme očakávať zvýšený počet policajtov na cestách, častejšie meranie rýchlosti nielen v obciach či na výpadovkách, ale aj v centrách jednotlivých miest. A Ružomberok nebude výnimkou.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 076
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 540
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 318
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 292
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 662
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 938
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 457
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 883

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  2. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  3. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  4. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  5. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  8. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 714
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 043
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 912
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 409
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 232
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 024
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Švošov, ilustračná foto.

Všetci traja účastníci 6. ligy z Liptova si pripísali v prvom kole novej sezóny víťazstvá.


Ján Svrček 7 h
Závažná Poruba v modrom sa v prvom kole ukázala v dobrom svetle.

Futbalisti zo Závažnej Poruby skončili v minulej sezóne v 4. lige poslední. Ale v tej novej, 5. lige, chcú ísť vyššie a za svojím cieľom si idú od prvého kola, v ktorom vyhrali vysoko a svojho súpera deklasovali 4:0.


10 h

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


10 h
Omladnutý káder L. Hrádku v zelenom.

V 4. lige, majstrovstvo regiónu sa mali predstaviť v prvom kole všetky tri liptovské celky. Napokon svoj zápas odohrali len futbalisti z Liptovského Hrádku, aj to v oklieštenej zostave a bez trénera.


12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


7. aug

Mesto v odvolaní spochybnilo výpoveď svedka.


14 h

Ani v oblastných futbalových súťažiach nebola núdza o zaujímavé zápasy.


a 1 ďalší 7. aug

Náklady za múku, ryžu alebo olej súpli prevádzkam o tristo percent.


17 h

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  2. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  3. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  4. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  5. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  8. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 714
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 043
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 912
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 409
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 232
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 024
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu