Stavbu dvojsedačkovej lanovky dokončili v Závažnej Porube v lyžiarskom stredisku Opalisko. Realizácia projektu vychádzala z environmentálneho plánu (EIA), ktorý podali na ministerstvo životného prostredia ako Modernizácia zimného lyžiarskeho strediska Opalisko. Okrem sedačkovej lanovky bola plánovaná aj výstavba novej kasy, garáže pre zasnežovaciu techniku a rozšírenie odstavnej, nespevnenej parkovacej plochy. Podali, aj projekt na dokončenie zasnežovania zjazdovky Galička.
„Kvôli rozšíreniu kapacity vlekov sme sa rozhodli výstavbou lanovky skvalitniť služby v lyžiarskom stredisku. Pretože stredisko je lokálneho typu, posúdené ako 3-hviezdičkové, najdostupnejšou možnosťou z hľadiska financií a výstavby bola dvojmiestna lanovka typu TS-2 z Kežmarku, ktorá kapacitne vyhovuje tomuto zámeru,“ dozvedeli sme sa od Daniela Debnára, konateľa spoločnosti, ktorá prevádzkuje lyžiarske stredisko.
Kvôli umiestneniu lanovky stačil len minimálny zásah do lesného a pôdneho fondu. Jej dĺžka je 850 m, prevýšenie 230 m, pričom za hodinu prepraví 1200 ľudí. Na lanovke je 101 vozňov, má deväť podpier. Najvyššia má 14,5 m. Lanovka dvakrát križuje lyžiarsky vlek na zjazdovke, a tým sa stáva prvou dovolenou raritou tohto druhu na Slovensku.
Podľa slov D. Debnára budú v nastávajúcej sezóne existujúce zjazdovky svojou kapacitou stačiť. „Dobudovaním zasnežovania na zjazdovke Galička sa podstatne rozšírila priepustnosť zjazdoviek strediska. Celé stredisko je už umelo zasnežované, pričom novou lanovkou sa kapacita zvýšila na 3400 osôb za hodinu. Ani tak kapacita zjazdoviek nebude využitá naplno. V budúcnosti ju možno porieši väčší vlek na Fajke a prípadne i možné postavenie vleku na rovinke na Galičke,“ vysvetlil D. Debnár.
Nová lanovka má už za sebou aj štátnu skúšku, zaradená je do kategórie lanových dráh, ktoré riadia Železnice SR. Spĺňa oveľa prísnejšie kritériá ako ostatné vleky. „Zaťažkávacie skúšky sa robili vrecami s pieskom, ktoré spolu vážili 8 ton. Boli rozložené na vyše štyridsať sedačiek,“ opísal bezpečnosť lanovej dráhy D. Denár a dodal: „V prípade odstávky elektrickej energie je pohon lanovky zabezpečený náhradným agregátom na dotiahnutie obsadených vozňov.“
Sedačková lanovka má povolenie na celoročnú prevádzku, ale v letnom období by zrejme jej prevádzka nedokázala pokryť náklady. „Tým, že stredoslovenská energetika zaradila lyžiarske strediská medzi veľkoodberateľov elektrickej energie, zahatala nám možnosť sprevádzkovať lanovku v prípade záujmu skupín na vyhliadkovú alebo turistickú akciu. Momentálne máme problém aj so spustením zasnežovacieho zariadenia v lete na doplnenie a dotlakovanie vody do rúrového systému tak, aby nehrdzavel. Pri rokovaniach sme nielen my, ale aj ostatné strediská pri riešení tohto problému proti monopolu zatiaľ celkom bezmocní. Všetko sa ale môže zmeniť po zimnej sezóne a bude to možno závisieť aj od žiadanosti návštevníkov a ich záujmu o využitie lanovky aj v letnom období.“ dodal D. Debnár.