Pohár trpezlivosti pretiekol a Jana Čajková, ktorej už dvanásť rokov zateká do bytu, podala predžalobnú výzvu. Adresovala ju riaditeľovi Bytového podniku a primátorovi mesta Liptovský Mikuláš.
Byt patril totiž pôvodne mestu, neskôr prešiel pod Bytový podnik. Napriek mnohým žiadostiam o nápravu, ktoré adresovala najskôr mestu a potom Bytovému podniku, jej do bytu stále tečie. Písali sme o tom v septembrovom čísle našich novín. Iba zhrnieme, že prvú žiadosť, aby s tým niečo robili, podala už v roku 1995. S Bytovým podnikom si dopisuje už niekoľko rokov. Keď jej v noci kvapká zo stropu voda a nemôže spať, posiela pracovníkom Bytového podniku emaily a esemesky. Veľakrát už strechu opravovali, ale problém odstránili iba na chvíľu. Po čase do bytu začalo zatekať znovu.
Začiatkom septembra, keď mala Jana Čajková v byte menšiu potopu, sme sa v ňom stretli aj so zástupcami Bytového podniku. Rudolf Tomko prisľúbil, že ešte raz pretmelia spoje a úžľaby nad jej bytom a potom by už, podľa neho, nemalo kadiaľ zatekať. „Ak to nepomôže, pomôže už iba rekonštrukcia strechy nad bytom,“ povedal. Nepomohlo.
Koncom septembra nám Jana Čajková telefonovala, že jej doslova tečie voda po stene. Keď sme prišli, naozaj tiekla. A opäť sme sa v jej byte stretli aj s Rudolfom Tomkom. Najskôr sme si však vypočuli majiteľku bytu: „Prišla som dopoludnia domov, lebo som mala ísť s dcérou k lekárovi a v takomto stave som našla byt,“ ukazovala na steny a mokré uteráky, ktorými pre istotu stále prikrýva káble, televízor, počítač a nábytok. „Boli také mokré, že som ich mohla žmýkať. Viackrát sme už nábytok a elektrospotrebiče presťahovávali do stredu izby, aby na ne nepršalo. Keď som videla tú spúšť, už som stratila trpezlivosť. Išla som za právnikom a podala predžalobnú výzvu.“ Rudolf Tomko skonštatoval, že už pomôže len rekonštrukcia strechy nad jej bytom, ktorá by mala byť financovaná z fondu opráv. „Dáme vypracovať cenovú ponuku firme, ktorá sa zaoberá rekonštrukciou a opravou striech, koľko by to stálo. Ak nadpolovičná väčšina vlastníkov bytov odsúhlasí, že sa strecha môže opravovať z fondu opráv, firma ju hneď začne opravovať,“ povedal R. Tomko.
Schôdza bola 10. októbra. Z päťdesiatich vlastníkov bytov prišlo na ňu osemnásť ľudí. Keďže ich bolo málo, nič neodsúhlasili. Zhodli sa však na tom, že by bolo dobré, aby stav strechy posúdil nezávislý odborník a navrhol, čo by bolo pre nich výhodnejšie – či opraviť celú strechu alebo dať urobiť novú. Do bytov údajne zateká totiž viacerým. Zástupca vlastníkov bytov sa takúto žiadosť chystá doručiť v najbližšom čase na Bytový podnik.
„Bytový podnik nemá žiadny vplyv na to, aby sa strecha ihneď opravovala. Už bola na nástup prác pripravená firma, ktorá sa zaoberá len rekonštrukciami a opravami striech. Bohužiaľ, vlastníci to nevedeli odsúhlasiť, čo mi je aj trochu ľúto,“ oznámil nám minulý piatok R. Tomko.
Odborný posudok na strechu by mal byť hotový do konca roka. Potom sa vlastníci bytov rozhodnú, čo ďalej. „V predžalobnej výzve som žiadala odstránenie závad do 14. októbra. Nič neodstránili. Ale nevzdávam sa. Trochu sa bojím zimy. Stalo sa, že keď bolo na streche veľa snehu, dávali ho dolu lopatami. Raz mi kúsok z neho padol na sedačku spolu s omietkou. Na strechu chodia často cez okná v mojom byte. Dúfam, že Vianoce nebudem tráviť s pracovníkmi Bytového podniku...“ dodala na záver Jana Čajková.