PROJEKT TEÓRIA A PRAX Prvá pomoc v rámci programu Comenius –Socrates prebieha na Strednej zdravotníckej škole v Liptovskom Mikuláši už tretí rok. Ide o projekt troch partnerských škôl z Čiech, Nórska a Slovenska.
„Projekt je zameraný najmä na získanie vedomostí a skúseností z poskytovania prvej pomoci v aktívnej práci s deťmi v materských školách, deťmi základných škôl a študentmi stredných škôl v Liptovskom Mikuláši,“ povedala Anna Jurčová, koordinátorka projektu. Projekt vznikol v januári v roku 2005, keď sa v Uherskom Hradišti stretli zástupcovia partnerských škôl z Českej republiky - Stredná zdravotnícka škola (SZŠ) Uherské Hradište (garant), z Nórska - Arna yrkesskule Indre Arna (partner) a zo Slovenskej republiky - Stredná zdravotnícka škola Liptovský Mikuláš (partner). Projekt bol naplánovaný na tri roky. Odštartovanie projektu sa uskutočnilo 7. novembra 2005, keď na všetkých ško-lách súčasne prebiehal medzinárodný informačný deň. Každá trieda si pripravila prezentácie o jednotlivých krajinách a komunikovali s partnerskými školami pomocou imejlu. Dorozumievacím jazykom projektu je angličtina.
Deti v materských školách sa vzdelávali v prvej pomoci
„Do projektu boli zapojení študenti 2. ročníka odboru – zdravotnícky asistent. Cieľom akivity bolo, aby študenti vzdelávali škôlkaroch o postupoch pri prvej pomoci. Študenti pracovali v troch skupinách. Aktivity boli zrealizované v troch materských školách (MŠ): MŠ na Palučanskej ulici, MŠ na ulici Vajanského a MŠ na ulici Čsl. brigády. V každej MŠ urobili tri edukačné stretnutia, ktoré na seba nadväzovali. „Študenti použili širokú škálu edukačných metód: rozhovor, hra, rozprávka, rozprávanie príbehu, divadlo, názorná ukážka, precvičovanie, opakovanie, overovanie zapamätaného,“ povedala realizátorka projektu Stella Jančiová.
Názorné ukážky práce pre žiakov základných škôl
Druhý rok projektu v liptovskomikulášskej zdravotníckej škole bol v novembri 2006. Cieľom bolo naučiť deväť a desaťročné deti základy prvej pomoci. Oslovili ZŠ Čsl. brigády v Liptovskom Mikuláši. Do projektu sa zapojilo štyridsaťosem detí 4. ročníka. „Prv, než pristúpili k názorným ukážkam a praktickej výuke, vysvetlili žiakom stavbu, funkciu a úlohu dýchacích ciest, krvi a srdca. Žiaci zo ZŠ mali možnosť nielen získať teoretické poznatky, ale aj si ich doplniť praktickým nácvikom na figurínach. Štvrtáčikovia veľmi milo prekvapili. Boli pozorní, usilovní a k všetkým situáciám pristupovali zodpovedne,“ informovala ďalšia realizátorka projektu Daniela Tajátová.
Ako sa páčilo Nórom na Slovensku
Veľmi. Vychválili napríklad systém odchodu do dôchodku. V Nórsku odchádzajú do dôchodku vo veku 65 rokov bez ohľadu na to, či mala žena deti alebo nie. Nemajú nárok na obedy, jedia až doma okolo piatej, čo je pre nich zároveň obed aj večera. Boli v Tatách, jaskyniach, acquaparku a boli milo prekvapení. Hlavne z cien. Sú pre nich neporovnateľne nízke.
Na záver Anna Jurčová povedala, že výsledkom projektu bude porovnanie úrovne vedomostí a praktických zručností a perspektívne zavedenie predmetu Prvej pomoci ako povinného vyučovacieho predmetu v školách. Študenti získajú lepšie vedomosti o aktuálnych postupoch prvej pomoci. So svojimi poznatkami sa budú môcť podeliť prostredníctvom informačných technológií aj so študentmi partnerských krajín. Projekt spojil školy nielen profesionálne, ale aj priateľsky.