„Súkromná materská škola s. r. o. je zameraná na ochranu životného prostredia. Logom je stonožka. Pomocou nej deti robia rôzne aktivity zamerané na environmentálnu výchovu," povedala riaditeľka Viera Moravčíková.
Priestory materskej školy (MŠ) žiaria farbami. Na maličkých stoličkách sedia namaľované motýliky, zo stien sa na deti usmievajú obrázky, ktoré zhotovili študenti Školy úžitkového výtvarníctva z Ružomberka. „Dva mesiace v lete sme všetky učiteľky a naši rodinní príslušníci pracovali na zveľadení škôlky," vysvetlila farebnú krásu riaditeľka škôlky. „Opravili sme fasádu, vymaľovali všetky triedy, urobili nový dvor, chodník, sčasti sme vymenili staré okná za plastové. Výtvarne pomáhali študenti zo ŠÚV so svojou profesorkou Andreou Vyoralovou. Rozvinula sa medzi nami pekná spolupráca, ktorá má perspektívu. Dohovorili sme sa aj s riaditeľom ŠÚV Róbertom Bardym, že študenti nám pomôžu pri budovaní exteriérov a pripravia pre deti zaujímavé drevené hračky do záhrady a na dvor."
V Stonožke pracuje krúžok Hopsáčik, v ktorom učiteľky Eva Medlová a Lívia Krajčušková robia tanečnú terapiu a hudobno-pohybové hry s deťmi za sprievodu klavíra. Vo výtvarno-pracovnom krúžku Bublinka sa učiteľka Eva Filipková individuálne venuje talentovaným deťom, ktoré si v ňom môžu vyskúšať rôzne výtvarné techniky a rozvíjať tvorivosť a kreativitu. Dvakrát do týždňa majú deti angličtinu. Pod dozorom učiteliek cvičia aj na fitloptách. Novinkou tohto roku je lyžiarsky výcvik, ktorý bude viesť skúsený lyžiarsky inštruktor.
Na žiadosť rodičov znížili v Stonožke počet detí v triedach napriek tomu, že od štátu dostávajú na každé dieťa príspevok, tzv. normatív a ten nepokryje náklady. „Preto sme uvažovali o zvýšení školného, no našli sme spôsob, vďaka ktorému poplatky v škôlke nemusíme zvyšovať," zareagovala V. Moravčíková. „Z tisíckorunového poplatku budú mať deti pokryté rôzne služby. Napríklad úrazové poistenie, kultúrne a divadelné podujatia, logopedickú starostlivosť, pitný režim a od januára budú ponúkané krúžky bez poplatkov. Rodičia nenosia do škôlky žiadne hygienické potreby a čiastiace prostriedky. Všetko zabezpečujeme my. Od januára sme predĺžili prevádzkovú dobu do 17.30. Prispôsobujeme sa potrebám rodičov, ktorí sú pracovne vyťažení. Poskytujeme aj opatrovateľské služby nad rámec pracovnej doby. Ak rodič deň dopredu oznámi, že potrebuje, aby dieťa u nás ostalo do večera, opatrovanie zariadime. V rámci projektu Zdravá škola chodievame na týždeň do školy v prírode, kde sa deti oboznamujú s prírodou a vytvárajú si k nej pozitívny vzťah. Chceme tak prispieť k tomu, aby predškolské obdobie dieťa prežilo zdravo a radostne. V súčasnosti sa snažíme získať finančné prostriedky na rekonštrukciu doteraz nevyužitých pivničných priestorov. Vybudujeme v nich telocvičňu a vodný svet. V našej výchovno – vzdelávacej práci uprednostňujeme zážitkové učenie. Deti pracujú v malých skupinách, v ktorých si môžu získané informácie samy vyskúšať. "
V Stonožke robia veľa akcií. Napríklad tekvicové popoludnie, ktoré bolo spojené s tvorivými dielňami s rodičmi. Vydarenou akciou bol večer strašidielok. Deti ostali v škôlke do večera, mamičky ich vybalili koláčmi, pribalili im baterky a spolu s učiteľkami si celé popoludnie pripravovali kostýmy a masky. Potom sa hrali na pátračov, preskúmali celú škôlku, a tak sa deťúrence učili nebáť sa a nemať strach z neznámych priestorov a z tmy. Hrali sa nočné hry, premietali si na stenu rozprávky. „Takto deti pripravujeme na noc, ktorú prežijú v škôlke bez rodičov," usmiala sa Viera Moravčíková.
Lívia Krajčušková, zástupkyňa riaditeľky v MŠ, vyrozprávala jeden z najčerstvejších zážitkov: „S najstaršími deťmi sme boli na návšteve u zubnej lekárky. Chceli sme deťom ukázať, že ani u zubára sa netreba báť. Deti si počas návštevy mohli sadnúť do zubárskeho kresla a napustiť vodu do pohárika. Lekárka im púšťala svoje prístroje, aby si zvykli na zvuk vŕtačky bez toho, aby pociťovali bolesť. Bol to pre deti veľký zážitok. Aký efekt návšteva mala, uvidíme pri ďalších návštevách zubára, ale teraz sa deti tety zubárky neboja."
Podľa slov riaditeľky Stonožky je spolupráca s rodičmi veľmi dobrá. Keď potrebujú v škôlke pomoc, rodičia pomôžu. Či je to pokazený vysávač, či treba požičať fotoaparát, alebo pomôcť pri prácach okolo škôlky. „Snažíme sa, aby zariadenie bolo škôlkou rodinného typu s plným rešpektovaním osobnosti dieťaťa. Sme trojtriedna materská škola, máme päťdesiatšesť detí. Chceme, aby sa u nás cítili dobre a mali dostatok podnetov pre svoj zdravý vývoj, aby pobyt u nás bol pre ne tvorivý a kratívny. Najdôležitejšie však je, aby boli pripravené na vstup do školy a do života, " zakončila riaditeľka Viera Moravčíková.
Autor: DAGMARA