S jej výstavbou začali ešte v roku 1998. Práce však na sedem rokov pozastavili.
VAŽEC. Nový, viac ako dvanásťkilometrový úsek diaľnice D1 Važec – Mengusovce slávnostne odovzdali do užívania 11. decembra za účasti ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomíra Vážneho.
V ten istý deň zároveň prerazili prvú tunelovú rúru tunela Bôrik na diaľničnom úseku D1 Mengusovce – Jánovce, ktorý sa po dobudovaní stane už štvrtým diaľničným tunelom na Slovensku a položili základný kameň strediska správy a údržby diaľnic Mengusovce.
Nový diaľničný úsek priniesol niekoľko slovenských rarít a prvenstiev. Na diaľničnom úseku sa približne v tretine nachádza vo výške asi 906 m n.m. najvyššie položený bod slovenských diaľnic. V tomto úseku je aj prvý predpätý monolitický most na Slovensku. Bol navrhnutý a realizovaný metódou postupného vysúvania nosnej konštrukcie.
Diaľničný úsek prechádza ochrannými pásmami národ– ných parkov TANAP a NAPANT, čo si vyžiadalo riešenie viacerých unikátnych migračných koridorov pre zverinu.
Stavba nadväzujúca na úsek Hybe – Važec odštartovala ešte v roku 1998, hneď nato však bola vzhľadom na prehodnotený plán výstavby diaľnic pozastavená.
Práce sa opäť intenzívnejšie rozbehli až v roku 2005. Aktuálna zmluvná cena stavby dosahuje 4,2 miliardy slovenských korún.
Členitý terén si na úseku vyžiadal postaviť 22 mostov, jeden podjazd, tri mimoúrovňové križovatky a dve protihlukové clony. Tunel Bôrik, dlhý takmer jeden kilometer, sa nachádza hneď na začiatku diaľničného úseku Mengusovce – Jánovce a prekonáva horský chrbát, ktorý je najsevernejším výbežkom Kozích chrbtov.
Autor: BEA