Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Tri dychy v jednej vlne

Kedysi hrával hokej. Po prasknutí cievky v hlave nastali zdravotné problémy. Prognóza? Invalidný vozík. Jaroslav Červeňanský z Liptovského Mikuláša sa nedal osudu. Prehodnotil svoj život, naučil sa venovať inému športu. Objavil pre seba jogu.

Tri typy dýchania
V dychu má každý z nás najbližšie „po ruke“ nástroj, ktorým si môže zlepšiť kvalitu života. Pri osvojovaní plného jogového dychu si treba uvedomiť tri typy dýchania. Prvý je brušný dych. Pri nádychu necháme bránicu klesnúť nadol a brušnú stenu vyklenieme. S výdychom necháme bránicu vystúpiť späť, pričom sa brušná stena vráti do pôvodnej polohy. Brušný dych je východiskom plného jogového dýchania. Umožňuje plné využitie kapacity pľúc, spomaľuje dýchanie a podporuje uvoľnenie.
Druhým typom je hrudný dych. S nádychom rozopneme hrudník, s výdychom rebrá necháme klesnúť. Pri tomto dýchaní sa prúd vzduchu dostáva do stredných oblastí pľúc a dych je rýchlejší. Na tento spôsob dýchania sa automaticky prelaďujeme v stresových situáciách. Pri takomto mimovoľnom (podvedomom) zrýchlenom dýchaní naše napätie ešte zosilnie a pretrvá. Prelomiť tento bludný kruh nám môže hlboké, pomalé a vedomé brušné dýchanie.
Posledným typom je dych pod kľúčne kosti. Pri tomto druhu dýchania prúdi vzduch do hrotov pľúc. Dych je veľmi povrchný a rýchly. Takto dýchame pri nedostatku vzduchu či vo veľkom hneve a strese. Rozpustiť tieto negatívne pocity nám pomôže znovu pomalé dýchanie do brucha.

Plný jogový dych
Bežne sa všetky tieto tri typy dýchania objavujú súčasne - v jedinom nádychu či výdychu. Pri plnohodnotnom dýchaní by mali tvoriť tzv. plynulú dychovú vlnu, ktorá prebieha s nádychom zdola nahor a pri výdychu zhora nadol, s nádychom sa brucho vyklenie dopredu a hrudník sa roztvorí, s výdychom sa hrudník i brucho vracajú do pôvodnej polohy. Pokiaľ budeme dýchať takto, využijeme celú kapacitu našich pľúc. Tento spôsob dýchania sa nazýva plný jogový dych. Ide o hlboké dýchanie. Ako si nacvičiť plný jogový dych? Najlepšie v ľahu na podložke. Dve, tri minúty sa koncentrujeme na celé telo a pozorujeme svoj dych. Vo výdychu uvoľňujeme celé telo. Potom si jednu dlaň dáme na brucho a pozorujme pohyb brušnej steny pri nádychu a výdychu. Druhú položíme zo strany na rebrá (prsty smerujú k hrudnej kosti) a pozorujeme, ako sa rozťahujú a opäť sťahujú. Vnímame dych aj pod kľúčnymi kosťami. Snažíme sa urobiť dychovú vlnu: pri nádychu sa najprv zdvihne brucho, potom hrudník, nakoniec naplníme dych aj pod kľúčne kosti. S výdychom naopak. Akoby sme vylievali nádobu.

Účinky pomalého dýchania
Plný jogový dych pomáha prehlbovať dýchanie, vedie k telesnému a duševnému uvoľneniu, upokojuje a osviežuje celé telo. „Vďaka relaxácii a dychovým cvičeniam som sa naučila uvoľniť sa,“ povedala Jana Čončolová z Liptovského Mikuláša, ktorá cvičí jogu niekoľko rokov. „Na cvičenie ma ťahá atmosféra a to, že konečne pre seba niečo urobím. Doma cvičím málo, pretože som v jednom kolotoči práca – domácnosť. Pre mňa joga znamená nielen uvoľnenie tela, ale aj mysle.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 753
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 748
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 208
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 239
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 800
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 689
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 594
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 490
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 468
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 343
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Ružomberok v oranžovom

Futbalisti MFK Ružomberok uplynulý týždeň odohrali ďalšie dve prípravné stretnutia, tiež s mužstvami II. ligy, a to s poradovým číslom dva a tri.

15 h

Hokejisti Nitry zvíťazili v nedeľnom (24. 1.) zápase 34. kola Tipos extraligy na ľade Liptovského Mikuláša hladko 7:0. O triumfe rozhodli v druhej tretine, ktorú vyhrali 4:0. Liptáci si tak uplynulý týždeň ďalšie cenné body do tabuľky nepripísali.

24. jan
V Liptovskom Mikuláši malo cez víkend pozitívny test 52 ľudí.

Mesto Liptovský Mikuláš má za sebou víkendové testovanie.

24. jan
Testovanie v Čutkovskej doline.

Pozitivita neprekročila pol percenta.

24. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

18 h

Miera pozitívnych testov v krajskom meste dosiahla 1,15 percenta.

23 h

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

13 h

Už ste čítali?