„Chceli sme dokázať, že vieme veľa vecí urobiť sami,“ vysvetlila zapojenosť žiakov Združenej strednej školy elektrotechnickej (ZSŠE) v Liptovskom Hrádku do siedmich úspešných projektov tretiačka Barbora Jurková.
Na prezentácii projektov v rámci Dňa projektov sa zúčastnili nielen žiaci a zamestnanci školy, ale prišli i rodičia, prednosta mesta Liptovský Hrádok Ján Kazar, poslanec VUC Žilina Jozef Repaský, zástupcovia Komunitnej nadácie Liptov i A-projektu. Dokonca prestrihovali aj pásku pri otvorení dvoch priestorov, ktoré budú slúžiť najmä študentom. Ide o multimediálne centrum a Teen centrum.
Veľa podprojektov
„Prečo sme sa rozhodli deň projektov zrealizovať?“ položil si otázku zástupca riaditeľa školy Milan Daniš. „Posledným februárovým dňom končilo sedem projektov v škole, z toho štyri v spolupráci s A-projektom a ďalšie tri boli z výziev ministerstva školstva. Bežne robievame do roka desať, dvanásť projektov od 500-tisícových až po 50-tisícové. Keďže končilo sedem, využili sme tento fakt, aby sme sa poďakovali všetkým, ktorí sa na ich realizácii zúčastnili. Neboli to len autori projektov, tútori, žiaci či učitelia, ale aj iní zamestnanci školy. Napríklad ekonomické oddelenie, údržbári, rodičia. Pri projektoch bolo aj množstvo sprievodných akcií. Súťaže, besedy, nástenky, letáky – neskutočne veľa drobných podprojektov, aby podporené projekty mali odozvu aj v regionálnej komunite.“
Zvládanie stresov
Členka realizačného tímu projektu Teen centrum Barbora Jurková potvrdila slová zástupcu školy, ale pridala, že nič nebolo celkom jednoduché. „Po dohode s vedením školy sme sa pustili do úprav miestnosti na oddychové aktivity. Počítali sme s tým, že miestnosť len vymaľujeme a zariadime, ale počas realizácie projektu sme narazili na mnohé ďalšie nevyhnutnosti: zničené okná či podlaha. Práce sa nabaľovali, ale súčasťou projektových aktivít bola napríklad aj valentínska prednáška psychologičky Oľgy Šupalovej na tému Zvládanie stresov.“
Zaujímavé je, že mnohé z týchto projektov boli z úplne inej oblasti, ako je štúdium elektrotechniky. Podľa slov Milana Daniša študenti často hľadajú určitý protipól k školským povinnostiam a pri ich snahe o všestranný rozvoj ich škola podporila. Záujem žiakov hrádockej elektrotechnickej školy o životné prostredie vysoko hodnotili aj na záverečnej konferencii projektového vzdelávania A-projektu 27. februára v Ružomberku. Podobne zareagovali i rodičia po Dni projektov ZSŠE v Liptovskom Hrádku. „Zúčastnení rodičia vyjadrili radosť z toho, že naučíme aj niečo iné ako len učivo z elektrotechniky,“ doplnil M. Daniš. „Vyzdvihli to, že sa žiaci sami starajú o okolie, pričom často i rodičia majú s deťmi doma problémy. Výsledky práce žiakov nie sú teda len materiálne. My máme vyššiu ambíciu, ako len získať finančné prostriedky na projekty, aktívne do nich zapájame žiakov, a tak realizácia projektov priniesla omnoho viac. Projekty robené v spolupráci s A-projektom sú zvláštne tým, že nosným prvkom sú žiaci. Ak si sami napríklad upravili okolie školy, nedovolia, aby im ho niekto ničil. Vo všetkých projektoch nešlo o to, že ak ich robia žiaci, ušetríme peniaze, lebo firma je drahá. Ak však urobia niečo žiaci sami, šetria si prostredie i hodnoty v ňom a výsledky ich práce budú fungovať trvalo udržateľne. Navyše, naučili sa robiť projekty, boli v rámci nich projektovými manažérmi. Takto rozvíjame aj tvorivosť žiakov, na ktorú sa pri množstve učiva v našom školstve často zabúda. Pred rokmi sme napríklad robievali fiktívne projekty, v súčasných robia žiaci s reálnymi peniazmi.“
Pochvala funguje
„V mnohých médiách sú na prvom mieste len samé negatíva o mladých ľuďoch," zauvažoval zástupca riaditeľa školy M. Daniš. Neverí tomu, že dnešná generácia mladých ľudí je horšia ako tá pred sto či päťdesiatimi rokmi. Na verejnosti sa však prezentujú len negatíva mladých. „Pre nás je to kontraproduktívna reklama. Funguje ako návody na negatívne konanie. Ak sa však pre mladých vytvorí podnetné prostredie a oni úlohy zvládnu, treba ich pochváliť a ich pozitívne činy zverejniť. My vyvažujeme zrealizovanými i budúcimi projektmi negatívne informácie z médií,“ zakončil M. Daniš.
Barbora Jurková tiež s optimizmom pozerá na prácu svojej projektovej skupiny: „Verím, že ak aj môj tím odíde zo školy, nájdu sa mladší spolužiaci, ktorí budú v našej práci pokračovať.“