Kozmická loď Apollo 17 pristála v decembri 1972 na Mesiaci. Apollo je aj názov prekážky, ktorú zdolávali 8. marca snowboardisti „frýstajlisti“ (free style znamená voľný štýl) v Liptovských Revúcach na 5. ročníku súťaže Ypsilon Rail Jam.
„Pôvodne mala prekážka názov Tri v jednom, lebo sú to vlastne tri prekážky v jednej. Dá sa po nej ísť pravým aj ľavým céčkom, čiže po bokoch aj stredom. Ale vlekárom pripomínala most Apollo, tak sme ju premenovali,“ prezradil hlavný organizátor Ypsilon Rail Jam-u a staviteľ prekážok Martin Nemček, prezývaný Rohaj. Táto prekážka mala v Európe svoju premiéru práve v Liptovských Revúcach. Na svete postavili podobnú iba v Amerike. Apollo stavali asi mesiac a pol a zároveň robili aj ďalšie dve prekážky – rovnú bedňu a lomenú bedňu. Tieto tri prekážky boli v Liptovských Revúcach nové. Štvrtá prekážka bola z minulého roka a piata bol obyčajný sud na naftu. „Prekážky robíme sami pre celé Slovensko, robili sme aj nejaké do Rakúska. Každá má svoj špecifický názov podľa toho, aký má tvar. Sú to vlastne oplechované železné konštrukcie a na vrchu je plast, po ktorom sa snowboardisti kĺžu,“ vysvetlil Martin Nemček-Rohaj. Súťaž Ypsilon Rail Jam organizoval už piatykrát. Prvé štyri ročníky sa konali v Turíku, ale piaty ročník pre nedostatok snehu presunuli do Liptovských Revúc, kde majú umelé zasnežovanie a ratraky.
Ratraky sú veľmi dôležité. Prekážky totiž umiestňovali na snehové platformy. Ich veľkosť a tvar závisí od typu prekážky. Pod Apollo museli urobiť napríklad snehový podstavec dlhý osem a vysoký štyri metre. Nahrabať taký kopec snehu bez ratraku len tak lopatami a vymodelovať z neho požadovanú platformu by trvalo celý týždeň.
Pri príprave trate a budovaní prekážok mali dôležitú úlohu shejperi (čítaj šejperi). Používali špeciálne shejperské nástroje, lopaty a hrable a mali za úlohu pripraviť trať, nájazdy na prekážky, doskoky, platformy aj oplotenie okolo trate. Jedným zo shejperov bol Martin Lukáč, prezývaný Egypťan. Ako prišiel k takej exotickej prezývke, nechcel prezradiť. Maťo Rohaj so svojou prezývkou tajnosti nerobil. Prischla mu po starom otcovi, ktorý mal vraj býkov s najväčšími rohami široko-ďaleko.
Shejperov bolo asi desať a svoju prácu zvládli na výbornú. Aj vďaka tomu nedošlo k žiadnemu úrazu. „Počas piatich ročníkov sa na pretekoch nikto nezranil, nepotrebovali sme Horskú službu, helikoptéru ani sanitku. Vyskytol sa síce jeden škaredý pád, ale našťastie všetko dobre dopadlo,“ skonštatoval Martin Nemček. Doteraz vždy na Ypsilon Rail Jam-e pretekal, vlani bol šiesty. Tentoraz však nepretekal zo zdravotných dôvodov. „Hlavné je, že preteky sa vydarili, pretekári si dobre zajazdili a diváci sa mali na čo pozerať. Chceli by sme poďakovať šéfovi lyžiarskeho strediska v Revúcach pánovi Miklánkovi, že nám umožnil postaviť park a urobiť túto akciu. Veríme, že v budúc-nosti nám umožní vybudovať ešte lepší park, ktorý bude robiť tomuto stredisku dobré meno. Ďakujeme všetkým, ktorí sa na akcii akýmkoľvek spôsobom podieľali, hlavne chlapcom z Ypsi-lon creew a dvom zarytým snowboardistov z Revúc Števovi a Mišovi, ktorí pomáhali pri výstavbe trate,“ dodal Martin Rohaj.
Na 5. ročníku Ypsilon Rail Jam-u súťažilo takmer 60 pretekárov zo Slovenska, Čiech aj Maďarska. Zvíťazil Tomáš Pstruna Hrnčiar z Ružomberka pred Čechom Radimom Hovadom a Mikulášanom Jakubom Brziakom. Radim Hovad vyhral aj súťaž o najlepší trik – Best trik, ktorý sa jazdil na Apolle. Dostal snowboardovú dosku a veľkú raperskú reťaž. Večer po pretekoch sa snowboardisti zabávali na after party v ružomberskom bare až do rána.
Autor: BEA