Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

V prieskume bola otázka o súkromnom médiu

Telefonický prieskum verejnej mienky v Liptovskom Mikuláši realizovala bratislavská agentúra Polis Slovakia. Podľa otázok, ktoré agentúra dávala občanom v poslednú marcovú nedeľu, bolo zrejmé, že zadávateľom prieskumu je mikulášska samospráva.

Predmetom prieskumu bola spokojnosť obyvateľov mesta s jeho súčasným vedením. Okrem názorov Mikulášanov na chod samosprávy, prácu primátora, spôsob komunikácie mestského úradu s verejnosťou anketárov zaujímalo aj to, či respondenti poznajú štvrťročník Modrý Mikuláš a či považujú v ňom publikované informácie za dôveryhodné. Došlo tak k situácii, v ktorej za verejné peniaze skúmali pozíciu súkromného opozičného média na mikulášskom mediálnom trhu. Modrý Mikuláš je periodikum, v ktorom prezentujú svoje názory členovia bývalého vedenia mesta. Otázka týkajúca sa dôveryhodnosti mestom vydávaného mesačníka Mikuláš v prieskume obsiahnutá nebola.
Podľa slov bývalého primátora Alexandra Slafkovského počas jeho pôsobenia vo funkcii pries– kumy profesionálnym agentúram nezadávali. Prínos takejto ankety je v porovnaní s cenou, ktorú zadanie obnáša, podľa neho, veľmi malý. Podobne sa vyjadril aj súčasný viceprimátor Šale Jozef Mečiar: „Niečo také sme ešte nerobili. Siahneme po tom len v prípade, že budeme chcieť reprezentatívnejšie výsledky. Také prieskumy sú totiž veľkou záťažou pre mestský rozpočet. Na získanie spätnej väzby od občanov mesta Šaľa využívame ankety a elektronické dotazníky na internetovej stránke mesta, prípadne SMS centrum. Prieskum verejnej mienky prostredníctvom agentúry je určite prínosný, ale nie lacný spôsob získavania informácií.“ Na otázku, či pozná nejaké mesto, v ktorom by sa realizoval prieskum podobne ako v metropole Liptova, odpovedal: „Či to robia iné mestá, neviem, ale skôr by som tipoval, že nie. Aj obyčajné ankety, ako robíme my, sú v našich luhoch a hájoch pomerne vzácne.“ Šaľa je pritom mesto porovnateľné s Liptovským Mikulášom: žije v nej o necelých osemtisíc obyvateľov menej. Transparency International hodnotí jej samosprávu v súvislosti s komunikáciou s občanmi ako vysoko nadštandardnú.
Pre porovnanie sme sa zaujímali o formy komunikácie s občanmi aj v ďalších mestách. Banská Štiavnica napríklad realizovala prieskum svojpomocne prostredníctvom dotazníkov prístupných na verejných miestach vrátane nemocnice, úradu práce, na pošte, mestskom úrade a vo vybraných kaviarňach. Obyvatelia tohto sedemnásťtisícového mesta mali možnosť odpovedať na položené otázky týkajúce sa spokojnosti s infraštruktúrou, bývaním, kvalitou životného prostredia, ponukou pracovných miest či úrovňou zdravotníctva aj prostredníctvom internetovej stránky samosprávy. Podobne to bolo aj v dvadsaťtritisícovom Pezinku. Odpovede na otázky pred niečo vyše rokom zbierali prostredníctvom anketárov v uliciach, dotazník bol uverejnený v miestnej periodickej tlači a reagovať sa dalo aj zaslaním e-mailu. Ďalší prieskum verejnej mienky vo vlastných kapacitách realizovali vlani v jeseni.
Prieskumy verejnej mienky sú nákladnou záležitosťou, preto nás zaujímalo, koľko peňazí stál práve tento a či ide o prvý, ktorý súčasná samospráva niekomu zadala vypracovať.

PETER LEHOTSKÝ

Vyjadrenie Jána Blcháča, primátora mesta
V súvislosti so spomínaným prieskumom redakcia poskytla priestor na vyjadrenie Jánovi Blcháčovi, primátorovi mesta. Požiadali sme ho o odpovede na otázky:

Zadalo mesto agentúre Polis Slovakia prieskum verejnej mienky obyvateľov mesta a prečo?
Mesto objednalo realizáciu prieskumu verejnej mienky o spokojnosti občanov mesta Liptovský Mikuláš v agentúre Polis. Aby sme mohli naplniť strategické zámery vyplývajúce z programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Liptovský Mikuláš (PHSR), musíme dobre poznať problémy občanov. Preto sme sa rozhodli realizovať prieskum, cieľom ktorého je zistiť, ako občania hodnotia nové vedenie mesta, s čím sú občania spokojní, ktoré problémy považujú za najzávažnejšie, ktoré by sme mali riešiť ako prvé. Realizácia takýchto prieskumov raz ročne je uvedená v cieľoch PHSR, ktoré schválilo minulý týždeň mestské zastupiteľstvo. Je to štandardný postup, ktorý realizovali aj iné mestá ako Piešťany, Trnava, Banská Bystrica, Zvolen, Košice, Trenčín, Žiar nad Hronom.

Koľko prieskum stál?
- Prieskum stál 140-tisíc korún. Realizácia bola plánovaná v rozpočte na rok 2008, ktorý bol schválený mestským zastupi– teľstvom.
Ide o prvý prieskum, ktorý mesto v tomto volebnom období realizovalo?
Mesto uskutočnilo niekoľko prieskumov svojpomocne v oblasti kultúry, detí a mládeže, čo bolo dosť časovo aj personálne náročné. Teraz realizujeme pries– kum v oblasti životného prostredia v spolupráci s Občianskym združením Tatry. Prieskum verejnej mienky a potrieb občanov sme sa rozhodli realizovať prostredníctvom profesionálnej agentúry, aby sme mali relevantné výsledky, ktoré poslúžia vedeniu mesta pri riešení problémov, ktoré občanov trápia.

Kedy a kde mesto uverejní výsledky prieskumu?
Základné zistenia prieskumu zverejníme v mesačníku Mikuláš v máji.

Považujete za vhodné začleniť do prieskumu mesta otázky o dôveryhodnosti súkromného periodika?
- Toto súkromné periodikum, ktorého vydavateľom je SDKÚ-DS, sa snaží ovplyvňovať verejnú mienku našich občanov, pričom si ho občania často zamieňajú s oficiálnym mesačníkom mesta. Preto je prirodzené, že nás zaujíma, do akej miery občania dôverujú tomu periodiku. Bude nás tiež zaujímať, koľko vydávanie štvrťročníka stojí a kto to všetko financuje. Radi to následne zverejníme.
Na záver mi dovoľte otázku, kto je autorom článku, kvôli ktorému ma redakcia oslovila so žiadosťou o odpovede na otázky a aký je jeho prínos pre mesto Liptovský Mikuláš. Keby naši predchodcovia uplatňovali profesionálnejšie postupy, ktoré sa snaží uplatňovať súčasné vedenie mesta, mohlo mať naše mesto intenzívnejší rozvoj a občania vyššiu kvalitu života.
Vzhľadom na to, že bolo veľa vecí vo vedení mestskej samosprávy zanedbaných, musíme veľa vecí naprávať, robiť zásadné reformy v menežovaní mesta. Verím, že občania tieto veci vidia a už teraz pociťujú pozitívne zmeny, ktoré sme za prvý rok stihli zrealizovať.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 633
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 758
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 554
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 760
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 887
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 551
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 014
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 509
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 191
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

V Bobrovci majú dva odberné tímy, vyskladali si ich sami

Testujú aj obyvateľov susedného Trsteného.

Michal Pažitný a Jakub Lysý z DHZ Bobrovec.

Situácia pred odbernými miestami v mestách sa už upokojuje

Testovanie by si ľudia mali rozložiť na celý deň. Po dlhých ranných zástupoch sa situácia upokojuje.

Koronavírus Žilinský kraj: Pred odbernými miestami sa tvoria rady (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Ilustračné foto.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miest a obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Koronavírus Banskobystrický kraj: Sobotné testovanie sprevádza aj meškanie (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?