Je v Ružomberku dostatok parkovacích miest? Otázku sme si položili, keď tlačou „prebehla“ informácia, že primátori krajských miest chcú do pripravovanej novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách „pretlačiť“ klauzulu o zákaze parkovania motorových vozidiel na chodníku.
Pri hľadaní odpovede sme vychádzali z troch ružomberských premís. Prvá sa týka petície obyvateľov ružomberského sídliska Stred I (Nábrežie M. R. Štefánika 2, 3, 4) za zlepšenie životného prostredia a proti výstavbe verejných parkovísk na sídlisku. Druhú premisu tvorí oficiálna dopravná štatistika poskytnutá Rudolfom Maslom, riaditeľom Okresného dopravného inšpektorátu OR PZ v Ružomberku: „Kým k 1. marcu 2007 sme evidovali v okrese Ružomberok 15 716 vozidiel (z toho počtu bolo 11 292 osobných áut), o rok neskôr to už bolo 17 053 áut (osobných vozidiel - 12 243). Za dvanásť mesiacov sa počet áut v okrese zvýšil o viac ako tisíc kusov.“ Treťou premisou je redakčná minianketa, na základe ktorej je väčšina oslovených vodičov nespokojná s počtom parkovacích miest v meste. „S týmto tvrdením sa dá súhlasiť čiastočne. V centrálnej mestskej zóne je parkovacích miest dostatok,“ povedal Ján Petrek, vedúci oddelenia územného rozvoja a koncepcií Mestského úradu v Ružomberku.
Riešením dostatku parkovacích miest v lokalitách s nedostatkom voľných pozemkov sú tzv. parkovacie domy. Prakticky každé mesto má pre ich výstavbu vyčlenené pozemky, ale... Samospráva nemá dostatok financií na to, aby ich aj postavila. „V Ružomberku sa dosiaľ nenašiel investor, pre ktorého by bolo budovanie takýchto stavieb lukratívne. To je pochopiteľné, veď jedno parkovacie miesto stojí okolo pol milióna korún. Pri minimálnej miere zisku by to znamenalo vyberať parkovné v hodnote 70 - 100 korún za hodinu. Je jasné, že v súčasnosti motorista zaparkuje radšej o niečo ďalej od svojho cieľa, ako by mal zaplatiť takúto sumu,“ po pravde vyhlásil J. Petrek. Klasické parkoviská teda budú naďalej súčasťou ružomberského koloritu. Navyše, každý investor musí so stavbou „svojho“ objektu zabezpečiť aj zodpovedajúci počet parkovacích miest. To platí napríklad aj pre investora Auparku, ktorý vybuduje približne 300 nových parkovacích miest. „Mesto plánuje vybudovať ďalšie veľké parkoviská, napríklad vo vnútrobloku Náhalkovej ulice, ale to chce čas, pretože zatiaľ sú občania proti. Nechcú, aby sa parkoviská budovali na úkor zelene. O niekoľko rokov však bude potreba parkovacích miest taká akútna, že tento problém sa bude musieť riešiť aj na úkor zelených plôch v centre mesta. Či to chceme alebo nie, bude to nutnosť, pretože výstavba parkovacích domov bude perspektívna až vo vzdialenejších časových horizontoch,“ tvrdí J. Petrek. Trochu iná situácia je na ružomberských sídliskách. Mesto postupne dobudováva parkovacie miesta podľa požiadaviek poslancov za konkrétne volebné obvody. Riešením sú parkovacie garáže. Pozemky pre ne sú pripravené na každom sídlisku, ale... „Problémom je však cena za jednu garáž. Dnes jednoducho ešte nie je doba, aby bol motorista ochotný zaplatiť za garáž 400 až 500-tisíc korún. A to napriek tomu, že vo svete stojí garáž rovnako ako auto. U nás si ešte na túto skutočnosť musí motorista zvykať. Druhou možnosťou je budovať parkoviská či garáže v teréne. Na takéto riešenie parkovacích problémov však nie sú pozemky a muselo by sa odoberať z obytnej zelene, mnohokrát by takéto aktivity šli na úkor detských ihrísk. Takouto cestou sa však v Ružomberku určite nechceme uberať,“ vyhlásil J. Petrek.