V školskom roku 2007/2008 na Strednej zdravotníckej škole (SZŠ) v Liptovskom Mikuláši začali s projektovým vyučovaním v novozriadenej projektovej
učebni.
Posledná fáza projektu: Zavedenie systému projektového vyučovania v Strednej zdravotníckej škole v Liptovskom Mikuláši a vytvorenie nových učebných textov na zvýšenie prispôsobenia odbornej prípravy a vzdelávania požiadavkám spoločnosti založenej na vedomostiach prebieha v škole v týchto dňoch. Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou.
Projektové vyučovanie je určené pre cieľovú skupinu žiakov druhých a tretích ročníkov, odboru zdravotnícky asistent a masér. Učitelia školy v predchádzajúcom školskom roku vypracovali odborné učebné texty v slovenskom, anglickom a nemeckom jazyku, ktoré budú vydané aj vo väzbe. Zahŕňajú desať zaujímavých oblastí so zdravotníckou tematikou: Cukrovka (Diabetes mellitus, DM), Spánok (Hypertenzia), Osteoporóza, Ischemická choroba srdca (ICHS), Dýchanie a ventilácia, Obezita (Tučnota), Zdravie, Bolesť, Preležanina (Dekubitus). Ku každému učebnému textu vytvorili pracovné listy.
Začiatkom októbra tohto školského roka medzi študentov zavítali aj externí pracovníci: Jaroslav Macej z kúpeľov v Lúčkach a Andrea Grešová, vedúca sestra gynekologicko-pôrodného oddelenia Nemocnice s poliklinikou v Liptovskom Mikuláši. Vo svojich úvodných prednáškach informovali o inštitúciách, v ktorých pracujú, zamerali sa na ich históriu a súčasnosť. Porozprávali o organizačnej štruktúre a možnostiach uplatnenia absolventov SZŠ v praxi. Prednášky doplnili aktuálnymi obrázkami a krátkym filmom. Potom so študentmi diskutovali a cieľová skupina žiakov absolvovala aj exkurzie na ich pracoviskách.
Žiaci sa postupne oboznámili so všetkými odbornými učebnými textami v slovenskom aj v cudzom jazyku. Svoje projekty odprezentovali na školských workshopoch.V máji ich čaká posledná prezentácia.
Po polroku odborná komisia všetky projekty komplexne zhodnotila a vybrala z nich pätnásť, ktoré získajú finančnú odmenu 5-tisíc korún. Z takéhoto štedrého štipendia sa budú tešiť študenti: Marek Kováčik: Bandáž žalúdka pri primárnej obezite, Marta Šimaľová: Fajčenie, Zuzana Števuľová: Chirurgická liečba obezity, Katarína Barienčíková: Fajčenie, Dominika Budiaková: Dýchací systém a astma, Nina Mikitová: Môj život s astmou, Barbora Širicová: Fallotova tetralógia, Zuzana Chrenová: Operácie srdca, Vladimíra Goňová: Transplantácie srdca, Dana Blašťáková: Kardiostimulátory, Katarína Batoryová: Respiračné alergény, Vladimíra Omastová: Von z klietky, Ivana Mašurová: Stres, Júlia Zlejšiová: Aj srdce môže prekvapiť a Ivana Mazurová: Priedušková astma. Podobné finančné ohodnotenie čaká žiakov aj na záver projektu.
Na projektovom vyučovaní participujú interní experti odborných predmetov S. Jančiová a D. Tajátová a učiteľky anglického a nemeckého jazyka L. Laceková a D. Kronfráterová. Učiteľ vstupuje medzi žiakov ako facilitátor, čo umožňuje študentom okamžite riešiť a prediskutovať vzniknuté problémy.
Zásadný rozdiel medzi projektovým vyučovaním a koncepciou tradičného vyučovania spočíva v samotnom obsahu, metódach a formách i organizácii výchovno-vzdelávacieho procesu. Učivo prestáva byť cieľom, je prostriedkom na rozvíjanie záujmu, schopností a kreativity žiakov. Využíva sa pritom integrácia viacerých predmetov. Zvyšuje sa tak komunikačná a cudzojazyčná schopnosť žiaka vo svojom odbore. Ukončením projektu chce škola splniť jeho celkový cieľ: Rast zamestnanosti založený na kvalifikovanej a flexibilnej pracovnej sile.
Autor: SILVIA BLCHÁČOVÁ, koordinátorka projektu