„Život je zmena. Dobre si ma obzri. 31. 12. 2008 ma uvidíš poslednýkrát,“ mali napísané na tričkách dievčatá z Obchodnej akadémie v Liptovskom Mikuláši. Nemysleli tým však seba, ale slovenskú korunu.
Korunu mali zobrazenú na tričkách vpredu, euro vzadu pod nápisom: „Od 1. 1. 2009 nastupujem ja.“ V takýchto tričkách prišli do Základnej školy J. Kráľa v Liptovskom Mikuláši ôsmakom a deviatakom priblížiť euro. „Tričká si dievčatá navrhli samé. Ja som im pomohla s realizáciou, jeden víkend som venovala tomu, že som na tričká prižehľovala nápisy, koruny a eurá,“ prezradila Jana Veselovská. Na Obchodnej akadémii učí slovenčinu a má na starosti všetky projekty. „Rozmýšľali sme, ako zlepšiť komunikačné schopnosti našich žiakov, aby vedeli lepšie vystupovať na verejnosti a prezentovať svoju prácu. Keďže v poslednom čase sa stále hovorí o eure, nápad predstaviť ho verejnosti spadol akoby sám z neba. Žiaci o tému prejavili záujem, hľadali na internete informácie, vytvorili panely putovnej výstavy a počítačovú prezentáciu o eure aj Európskej únii (EÚ). Vznikli dva projekty, učiteľský a študentský, ktoré sme spojili do jedného,“ prezradila Jana Veselovská. Študentský projekt napísala Gabika Gálfyová, prezentáciu a výstavu vytvorili štvrtáčky a prváčky. Tie budú v ňom pokračovať, keď štvrtáčky zmaturujú, lebo kampaň potrvá až do konca roka. Sú do nej zapojení aj druháci. Výstava je putovná a na paneloch sú informácie nielen o eure, ale aj celej Európskej únii. Dočítali sme sa nej, že myšlienku, na základe ktorej vznikla EÚ, prvýkrát vyslovil 9. mája 1950 francúzsky minister zahraničných vecí Robert Schuman. Preto sa 9. máj oslavuje ako narodeniny EÚ a Deň Európy.
Za správnu odpoveď dostali euročokolády
Kým sme si prezerali výstavu, dievčatá mali generálku. V Základnej škole J. Kráľa prezentovali totiž svoj europrojekt prvýkrát. Trému nemali a informácie sypali ako z rukáva. Bolo vidno, že ich to baví. „V súčasnosti sa platí eurom v 15 európskych štátoch. Lícna strana euromincí je spoločná, na rube má každá krajina vlastné symboly. Na slovenských eurominciach budú tri symboly – dvojkríž na návrší, Bratislavský hrad a Kriváň. Bankovky sú rovnaké pre všetky štáty EÚ. Sú na nich zobrazené mosty a brány, ale nie sú skutočné, iba symbolické. Vyjadrujú, že mosty nás majú spájať a v Európe máme všetci otvorené brány,“ povedala dievčina v eurotričku. Medzitým sa na plátne objavovali aktuálne obrázky a informácie.
Eurá mali študentky nielen na tričkách, ale priniesli aj čokoládové. Tie dostali za odmenu žiaci, ktorí správne odpovedali na otázky. Súčasťou prezentácie bol totiž aj kvíz. Prvá otázka znela, kedy vstúpilo Slovensko do Európskej únie.
Prehovárali ich, aby prišli ešte raz
Študentky Obchodnej akadémie odprezentovali europrojekt minulý týždeň aj v Domove dôchodcov na Podbrezinách. Skonštatovali, že také ticho, aké bolo počas prezentácie v domove dôchodcov, nie je ani v škole počas písomky. Dôchodcovia pozorne počúvali, čo je to konverzný kurz a duálny obeh a potom sa pýtali. Zaujímalo ich, čo si budú môcť kúpiť za jeden eurocent a či budú musieť nosiť mešteky na drobné, lebo ich dôchodok je taký malý, že bude asi len v minciach. Prehovárali študentky, aby im prišli porozprávať o eure ešte raz, aby si všetko lepšie zapamätali. Keďže medzi skôr narodenými bol o prezentáciu eura veľký záujem, študentky sa rozhodli, že navštívia aj iné domovy a kluby dôchodcov.
Prví v kraji vyšli priamo medzi ľudí
V Základnej škole v Okoličnom odprezentovali dievčatá projekt až štyrom skupinám žiakov po sebe. „Riaditeľka nás milo privítala, osobne uviedla každú prezentáciu, predstavila žiačky, ponúkla im občerstvenie. Prezentáciu si pozreli aj niektorí vyučujúci. Požiadali nás, aby si ju mohli stiahnuť na USB kľúč a mohli ju premietnuť aj ďalším žiakom školy. Tomu sa hovorí diseminácia projektu. Čiže my niečo zasejeme, v tomto prípade informácie o eure, a potom sa šíria ďalej medzi ďalších žiakov a verejnosť,“ vysvetlila Jana Veselovská.
Obchodná akadémia v Liptovskom Mikuláši je prvá škola a možno aj prvá inštitúcia v Žilinskom kraji, ktorá sa vybrala medzi ľudí a vysvetľuje im proces zavedenia eura. Tým ich vlastne zbavuje strachu z novej meny. Doteraz sa o eure ľudia dozvedali iba z médií. V televízii síce videli, ako splnomocnenec vlády pre euro Igor Barát ochutnal eurooblátku, čím chcel zrejme naznačiť, že eura sa netreba báť. Ale prvý osobný kontakt s eurom prostredníctvom krásnych študentiek nabitých informáciami je predsa len iný zážitok. Dokážu napríklad odpovedať takmer na každú otázku, čo televízor nedokáže.