S blížiacou sa tohoročnou koncertnou sezónou spolu s populárnym Týždňom organovej hudby na Slovensku, sa pravdepodobne opäť dočká svojho docenenia aj 238-ročný nástroj v Svätom Kríži.
Bude jednou zo zástavok obľúbeného hudobného cyklu, ktorý v našom regióne zvyknú zastupovať aj nástroje v Liptovskom Jáne, Smrečanoch, Pribyline či vo Veternej Porube.Pre Ružomberok a jeho spádovú oblasť, je nenahraditeľnou stratou vandalmi spôsobené poškodenie pozitívu v Národnej kultúrnej pamiatke Všechsvätský kostol na Kúte, do ktorého v roku 1973 preniesli organ z rímskokatolíckeho kostola z Liptovskej Sielnice. Nástroj pochádza zo začiatku 17. storočia. Pri jeho demontáži objavili dokument z roku 1694, ktorý je dôkazom, že autorom neveľkého, no výkonného nástroja na Kúte, bol banskobystrický staviteľ Juraj Demicher.
Vrátime sa však k barokovému pozitívu neobyčajného dreveného evanjelického chrámu, ktorý stál pôvodne v Paludzi, dnes mestskej časti Liptovského Mikuláša. V roku 1974, pred napustením vodného diela Liptovská Mara, rozobratý kostol z Paludze postupne poprevážali do priestoru medzi Svätý Kríž a Lazisko. Po dôkladnej rekonštrukcií jednotlivých dielov, na jar 1982 pokračovali v montáži prenesenej stavby, ktorú na novom mieste vysvätili v auguste.
V chráme sa nachádza veľa cenných, najmä rezbárskych prác, od kežmarského majstra Jána Lercha, no najcennejším sa zdá byť historický organ. Je dielom banskobystrického organara Martina Podkonického, rodáka z Ľubietovej, nie ako sa píše v staršom informatívnom bulletine, že organ postavil Podmanický z Banskej Štiavnice.
Osudy tohto požehnaného nástroja sú pomerne pestré. Zhotovený bol pre pôvodný drevený artikulárny chrám v Paludzi z roku 1693. Za rok vzniku nástroja považoval mikulášsky organológ Karol Wurm rok 1770. Má teda v tomto roku 238 rokov. Keď v roku 1774 postavili v Paludzi veľký drevený kostol, vybavili ho iným nástrojom. Tak sa vzácny barokový pozitív stal zbytočným. Vandali a „tiežturisti“ postupne z neho poodnášali ako vzácne suveníry skoro všetky píšťaly.
Po premiestnení paludzského monumentu do Svätého Kríža Karol Wurm odhadol kvalitu pôvodného starého organu a v spolupráci s odborníkmi Organarskej dielne z Kutnej Hory, oživili pôvodný Podkonického organ Chýbajúce prospektové píšťaly zhotovili pôvodným štýlom. Tým sa podarilo zachrániť cennú nástrojovú pamiatku, ktorá, veľmi poškodená, sa zdala byť beznádejne stratená. Po jej zreštaurovaní ju nedávno organový virtuóz Ferdinand Klinda ocenil, ako: „klenot v náhrdelníku slovenských historických organov“.
Autor: FRANTIŠEK DEJČÍK