Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Pred sto rokmi prešla Korytnička prvýkrát

AJ PO TOĽKÝCH ROKOCH si stále v pamäti uchovávame, ako sme sa spoločne s rodičmi tešili na nedeľné výlety spočiatku parným, neskôr dieselovým vláčikom z ružomberskej stanice do Revúckej či Korytnickej doliny.

Cieľom našich vtedajších ciest takzvaným Korýtkom bývali Jazierce, Podsuchá, Patočiny či konečná Korytnica-kúpele. V otvorených vozňoch nás šľahali po tvárach prečnievajúce konáre a my sme spoznávali každé zákutie prekrásnej okolitej prírody.
A domov sme prichádzali obťažkaní jej darmi – malinami, čučoriedkami i hubami. Už odrastenejší sme zas do týchto končín zabrúsili s cieľom upytliačiť si nejakého pstrúžika a upiecť si ho na panvici, len tak, s rascou na masti. Škoda, že také spomienky nebudú mať aj naše deti a vnúčatá.
Všetky tieto nezabudnuteľné zážitky sa bezprostredne spájajú s Korytničkou, ktorá sa prvýkrát vydala na svoju, bezmála, dvadsaťštyri kilometrovú púť 5. júna 1908.

Rozsiahla investícia
Plány na vybudovanie železnice vznikli už roku 1899, dokonca sa hovorilo, že by mala pokračovať až do Banskej Bystrice. Samotné práce na úzkokoľajke (760 mm) sa však začali až v roku 1907. Budapeštianska firma Mendel a Révész postupne postavila bezmála tri stovky objektov, vrátane mosta cez Váh a viacerých premostení Revúcej. Vlakové súpravy spočiatku ťahali tri parné lokomotívy vyrobené v Maďarsku. Tie boli počas prvej svetovej vojny presunuté do Srbska, odkiaľ sa už nikdy nevrátili. Dopravu potom zabezpečovali rušne radu U 45 a U 47, ktoré sa tam dostali z iných slovanských úzkokoľajných tratí. Tieto slúžili až do roku 1969, no už od roku 1958 im konkurovali štyri nové dieselové lokomotívy vyrobené ČKD Sokolov. Kvôli nim sa musela sčasti upravovať aj trať, lebo boli podstatne ťažšie a dlhšie ako parné mašinky. Rušňovodiči mali vtedy neľahkú službu, lebo dochádzalo k častým poruchám, dokonca i k vykoľajovaniu vlakových súprav.

Zásoby potravín
Významnú úlohu zohrala trať počas druhej svetovej vojny a najmä Slovenského národného povstania. Pomocou nej sa povstalcom po ústupe do hôr dopravovali zásoby potravín, zbrane a ďalší materiál. Ešte pred obsadením mesta nemeckou armádou stihli obetaví železničiari spolu s personálom vojenskej nemocnice poprevážať do Korytnice potrebné prístroje, zariadenia a lieky. Podľa slov pamätníkov obsluha železničky organizovala i presuny partizánskych prieskumníkov a podieľala sa i na mimoriadne nebezpečných odmínovacích prácach. Preto sa jej dostalo i zaslúženého ocenenia. Pri príležitosti 25. výročia SNP v roku 1969 bol parný rušeň s označením U 37 006 inštalovaný na kamenný podstavec pred ružomberskou železničnou stanicou. Zdobila ho odliata tabuľka s textom: „Tu stojíš mĺkva s vráskavou tvárou, no hrdá sebou, činmi hôrnych bratov, na ktorých sa nezabúda!“. Žiaľ, dnes ju už na značne zdevastovanej mašinke nenájdete.

Prednosť dostali autobusy
Na konci šesťdesiatych rokov minulého storočia prestali Štátne lesy Korytničku využívať na dopravu dreva, a tak sa postupne začali objavovať hlasy o jej zrušení. Nepomohla ani injekcia vo forme investície do nových osobných vozňov a výmeny koľajníc. Veľkou konkurenciou nielen nákladnej, ale i osobnej dopravy sa stal prudký rozvoj automobilizmu. Čoraz viac ľudí presedlalo zo železničnej dopravy na autobusovú. Hlavne z obcí Liptovská Lúžna, Liptovská osada a Liptovské Revúce. Bolo to pre nich oveľa výhodnejšie, veď autobus zastal neďaleko bydliska a doviezol až pred fabriku. Tieto podmienky nemohla železnička v žiadnom prípade splniť. Zrušenie nákladnej a obmedzenie osobnej dopravy zákonite so sebou prinieslo stratovosť trate, ktorá sa v závere jej existencie vyšplhala približne na 1,5 milióna korún. Ekonomika nakoniec rozhodla o osude úzkokoľajky. V cestovnom poriadku platnom od 26. mája 1974 bolo uvedené, že doprava na trati Ružomberok - Korytnica je zastavená. Nakoniec však, na apel Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov, sa Korytnička ešte dočkala osláv 30. výročia SNP. Jej definitívny koniec sa tak presunul na 28. september 1974.

Dnes cyklotrasa
Kto si chce dnes pripomenúť, kadiaľ viedla trať skôr narodeným dolnoliptákom dobre známej a srdcu blízkej Korytničky či Korýtka, má možnosť prejsť si aspoň jej časť na bicykli. Spod Baničného až na niekdajšiu stanicu Podsuchá, ktorá bola desiatym kilometrom na jej 23,6–kilometrovej púti. Samo– zrejme, s celým radom možností odbočiť z cyklotrasy a zakotviť v prírodných zákutiach, aké len ťažko niekde objavíte. Výlet do Trlenskej doliny (cesta do Vlkolínca), Jaziercov, Nižného či Vyšného Matejkova – to sú tie najlepšie chvíle oddychu a relaxácie. A k nim voľakedy neod– mysliteľne patrila i Korytnička. Je večná škoda, že už nezačujeme bubnovanie jej kolies, sykot a zvuk píšťaly.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 777
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 771
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 209
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 377
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 315
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 131
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 877
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 937
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 784
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 724
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Energetici do ochrany vtáctva v Liptovskej Teplej investovali 30-tisíc eur

Na úseku dlhom 1,3 kilometra ošetrili 14 stĺpov a splnili tak požiadavku štátnych ochranárov.

Minister obrany vyzýva ľudí, aby pre testy na Oravu necestovali

Záujem o testovanie na Orave majú aj Liptáci. Ide o blízke regióny, ktoré majú veľkú spoločnú hranicu.

Ilustračná fotografia.

Zemiaky vyrástli kvalitné, už sú aj pod strechou

S množstvom aj kvalitou zemiakov sú v tomto roku spokojní.

Triedenie zemiakov v Smrečanoch.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

Už ste čítali?