Pred sto rokmi prešla Korytnička prvýkrát

AJ PO TOĽKÝCH ROKOCH si stále v pamäti uchovávame, ako sme sa spoločne s rodičmi tešili na nedeľné výlety spočiatku parným, neskôr dieselovým vláčikom z ružomberskej stanice do Revúckej či Korytnickej doliny.

Cieľom našich vtedajších ciest takzvaným Korýtkom bývali Jazierce, Podsuchá, Patočiny či konečná Korytnica-kúpele. V otvorených vozňoch nás šľahali po tvárach prečnievajúce konáre a my sme spoznávali každé zákutie prekrásnej okolitej prírody.
A domov sme prichádzali obťažkaní jej darmi – malinami, čučoriedkami i hubami. Už odrastenejší sme zas do týchto končín zabrúsili s cieľom upytliačiť si nejakého pstrúžika a upiecť si ho na panvici, len tak, s rascou na masti. Škoda, že také spomienky nebudú mať aj naše deti a vnúčatá.
Všetky tieto nezabudnuteľné zážitky sa bezprostredne spájajú s Korytničkou, ktorá sa prvýkrát vydala na svoju, bezmála, dvadsaťštyri kilometrovú púť 5. júna 1908.

Rozsiahla investícia
Plány na vybudovanie železnice vznikli už roku 1899, dokonca sa hovorilo, že by mala pokračovať až do Banskej Bystrice. Samotné práce na úzkokoľajke (760 mm) sa však začali až v roku 1907. Budapeštianska firma Mendel a Révész postupne postavila bezmála tri stovky objektov, vrátane mosta cez Váh a viacerých premostení Revúcej. Vlakové súpravy spočiatku ťahali tri parné lokomotívy vyrobené v Maďarsku. Tie boli počas prvej svetovej vojny presunuté do Srbska, odkiaľ sa už nikdy nevrátili. Dopravu potom zabezpečovali rušne radu U 45 a U 47, ktoré sa tam dostali z iných slovanských úzkokoľajných tratí. Tieto slúžili až do roku 1969, no už od roku 1958 im konkurovali štyri nové dieselové lokomotívy vyrobené ČKD Sokolov. Kvôli nim sa musela sčasti upravovať aj trať, lebo boli podstatne ťažšie a dlhšie ako parné mašinky. Rušňovodiči mali vtedy neľahkú službu, lebo dochádzalo k častým poruchám, dokonca i k vykoľajovaniu vlakových súprav.

Zásoby potravín
Významnú úlohu zohrala trať počas druhej svetovej vojny a najmä Slovenského národného povstania. Pomocou nej sa povstalcom po ústupe do hôr dopravovali zásoby potravín, zbrane a ďalší materiál. Ešte pred obsadením mesta nemeckou armádou stihli obetaví železničiari spolu s personálom vojenskej nemocnice poprevážať do Korytnice potrebné prístroje, zariadenia a lieky. Podľa slov pamätníkov obsluha železničky organizovala i presuny partizánskych prieskumníkov a podieľala sa i na mimoriadne nebezpečných odmínovacích prácach. Preto sa jej dostalo i zaslúženého ocenenia. Pri príležitosti 25. výročia SNP v roku 1969 bol parný rušeň s označením U 37 006 inštalovaný na kamenný podstavec pred ružomberskou železničnou stanicou. Zdobila ho odliata tabuľka s textom: „Tu stojíš mĺkva s vráskavou tvárou, no hrdá sebou, činmi hôrnych bratov, na ktorých sa nezabúda!“. Žiaľ, dnes ju už na značne zdevastovanej mašinke nenájdete.

Prednosť dostali autobusy
Na konci šesťdesiatych rokov minulého storočia prestali Štátne lesy Korytničku využívať na dopravu dreva, a tak sa postupne začali objavovať hlasy o jej zrušení. Nepomohla ani injekcia vo forme investície do nových osobných vozňov a výmeny koľajníc. Veľkou konkurenciou nielen nákladnej, ale i osobnej dopravy sa stal prudký rozvoj automobilizmu. Čoraz viac ľudí presedlalo zo železničnej dopravy na autobusovú. Hlavne z obcí Liptovská Lúžna, Liptovská osada a Liptovské Revúce. Bolo to pre nich oveľa výhodnejšie, veď autobus zastal neďaleko bydliska a doviezol až pred fabriku. Tieto podmienky nemohla železnička v žiadnom prípade splniť. Zrušenie nákladnej a obmedzenie osobnej dopravy zákonite so sebou prinieslo stratovosť trate, ktorá sa v závere jej existencie vyšplhala približne na 1,5 milióna korún. Ekonomika nakoniec rozhodla o osude úzkokoľajky. V cestovnom poriadku platnom od 26. mája 1974 bolo uvedené, že doprava na trati Ružomberok - Korytnica je zastavená. Nakoniec však, na apel Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov, sa Korytnička ešte dočkala osláv 30. výročia SNP. Jej definitívny koniec sa tak presunul na 28. september 1974.

Dnes cyklotrasa
Kto si chce dnes pripomenúť, kadiaľ viedla trať skôr narodeným dolnoliptákom dobre známej a srdcu blízkej Korytničky či Korýtka, má možnosť prejsť si aspoň jej časť na bicykli. Spod Baničného až na niekdajšiu stanicu Podsuchá, ktorá bola desiatym kilometrom na jej 23,6–kilometrovej púti. Samo– zrejme, s celým radom možností odbočiť z cyklotrasy a zakotviť v prírodných zákutiach, aké len ťažko niekde objavíte. Výlet do Trlenskej doliny (cesta do Vlkolínca), Jaziercov, Nižného či Vyšného Matejkova – to sú tie najlepšie chvíle oddychu a relaxácie. A k nim voľakedy neod– mysliteľne patrila i Korytnička. Je večná škoda, že už nezačujeme bubnovanie jej kolies, sykot a zvuk píšťaly.

Autor: MÁRIUS KORČÁK

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 709
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 010
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 849
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 109
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 021
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 735
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 017
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 869
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 581
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 402
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 465
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 409
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 184
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 869
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 581
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 402
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 465
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 409
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 184
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu