Videokonferencie v rámci projektu ProVeK začínajú mať na Gymnáziu sv. Andreja v Ružomberku tradíciu.
Výnimočná sa uskutočnila 5. júna. Ako jediná v doterajšej dvojročnej histórii nebola prezentovaná z Bratislavy a moderovali ju „iba“ stredoškoláci.
Týmto originálnym spôsobom ukončili študenti polročnú prácu na projekte 45 minút energickej chémie.
Na videokonferenciu sa pripravovali takmer dva týždne. Vtedy ich navštívili Róbert Baumgartner – autor, manažér, koordinátor a odborník pre techniku projektu ProVeK (Propagácia vedeckej kariéry z oblasti prírodných vied prostredníctvom videokonfencií) a Ľubica Viskupová - odborníčka pre vzdelávanie projektu ProVeK.
Prvá generálka sa konala deň pred vysielaním naostro. Bolo treba aj upraviť školskú zasadačku, rozmiestniť kamery, mikrofóny, obrazovky, počítače, tabuľky, naučiť sa správne rozprávať do mikrofónu, artikulovať a mnoho ďalších vecí. Na videokonferenciu sa zapojili študenti gymnázií z Bardejova, Galanty, Spišskej Novej Vsi, dve gymnáziá z Nitry a svojich kamarátov z Ružomberka podporili spolužiaci z 2. B.
Všetkých privítala Dagmar Hurbánková, učiteľka chémie a hlavná pomocná sila druhákov. Po nej Zuzka Mrvová vysvetlila, prečo sa rozhodli práve pre chémiu. Potom gymnazisti zaspievali pesničku o chemických reakciách typických pre uhľovodíky. Piesne skladala Alenka Podhorová na oživenie hodín, ale súčasne ako pomôcky na ľahšie zapamätanie si učiva. Po pesničkách prišlo na rad hrané videa. Pripravili ho Zuzka Adamčiaková a Livka Galasová a bolo o prechodnosti prvkov. Do prípravy videa sa zapojila celá trieda. Na rad prišli aj pokusy. Ondro Kameniar porozprával o peroxidovom krste a tepelnom rozklade vody (bengálskom ohni), Paľko Nechaj o vybuchujúcom jododusíku a alchymistovom zlate a Janko Sekan vysvetlil princíp činnosti spaľovacieho motora. Na začiatku pokusu dostali študenti pripojených škôl otázku, na ktorú odpovedali do „chetu“. Odpovede spracovával Martin Nemček. Naj boli školy v Bardejove a Ružomberku. Potom Jožko Bašáry prezentoval svoje majstrovské dielo – periodickú sústavu prvkov, pričom po kliknutí na vybraný prvok sa objaví tabuľka s jeho charakteristikou, ktorú si súčasne môžete vypočuť. Ako učebnú pomôcku ju teda môžu používať ľudia slepí, ale aj hluchí.
Nesmieme zabudnúť na Lukáša „Jankyho“ Jankuru, ktorý činnosť zdokumentoval, zostrihal videá a za kamerou stál ešte aj počas videokonferencie.
Videokonferencia aj celý projekt mali veľký úspech. „Ja som s videokonferenciou veľmi spokojný. Pri jej príprave som mal obavy, ale už na generálke som videl, že študenti prípravu nepodcenili," zhodnotil R. Baumgartner. „Takéto aktivity by som uvítal i v budúcnosti. Veď e-learning a videokonferencie idú ruka v ruke s moderným vzdelávaním a škola, ktorá chce kráčať s dobou, by mala mať vo svojich učebných plánoch aj takúto formu vzdelávania.“
D. Hurbánková pridala: „Popularita prírodovedných predmetov z roka na rok klesá. Výber zamerania projektu a spôsob realizácie je vysoko aktuálny vzhľadom k IKT možnostiam dnešnej doby a veľkej tvorivosti zapojených aktérov. Videokonferencia bola pre študentov výnimočná možnosť prezentovať výsledky zrealizovaného projektu z dvoch hľadísk. Už spomínanej motivácie na štúdium prírodovedných predmetov, ale aj z hľadiska prípravy."
Po videokonferencii povedali študenti z 2. B „Zvládli sme to skvele, aj keď pri úvodnom videu nám nebolo všetko jedno. Sme na seba hrdí, tá námaha naozaj stála za to! Veď chémia nie sú iba vzorce, ale aj veľa zábavy, ako napríklad Ondrove bengálske ohne boli famózne! Vyrobili sme niečo iba naše a je to úžasný pocit! Ďakujeme všetkým za pomoc a podporu. "