Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Zvolili si zložitejšiu cestu za poznávaním

Projekty či projektové vyučovanie je trendom na všetkých typoch škôl. Čo prináša študentom a pedagógom? Rozprávali sme sa s psychologičkou Oľgou Šupalovou.

Oľga Šupalová viedla v Materskom centre Zornička v Liptovskom Mikuláši sociálno-psychologický výcvik pre mamky s deťmi, robila psychologické poradenstvo pri projekte A-projektu Podpora projektového vyučovania na stredných školách Liptova a psychológa – konzultanta pri projektovom vyučovaní v Strednej zdravotníckej škole v Liptovskom Mikuláši. Má vlastné skúsenosti z projektového vyučovania, nie však ako aktérka, ale vidí psychologické pozadie danej problematiky.

Čo dáva študentom projektové vyučovanie?
Myslím si, že je dobré pre študentov, aj keď sa mu trochu bránia. Majú o ňom ešte málo informácií a nevedia si predstaviť, o čom je. Zvyčajne, keď im vyučujúci navrhnú prácu na projektoch, „cuknú“ sa. Myslia si, že to bude práca navyše, že sú to „vymýšľance“ učiteľov. Ale ak ochutnajú, o čo ide, túto formu vyučovania vítajú. Sami však hovoria, že projektové vyučovanie je náročnejšie ako klasické. Je totiž pre nich jednoduchšie naučiť sa text, ktorí im vyučujúci odporúča a z ktorého ich skúša. Je to jednoduchšia cesta. Projektové vyučovanie však dáva študentom väčší priestor pre tvorivosť, výber a slobodu. Mnohí potom tieto hodnoty oceňujú.

Nie je projektové vyučovanie určené len pre šikovnejších žiakov a slabší študenti sa v ňom len vezú?
Nemám taký pocit. Vďaka projektovému vyučovaniu práve žiaci, ktorých učenie veľmi nebaví, ktorí dokonca neštudujú odbor, ktorý by chceli študovať, aj títo žiaci z projektového vyučovania profitujú. Musia sa v ňom totiž oprieť sami o seba a siahnuť na svoje rezervy. Učiteľ je len poradca, konzultant a študenti sú prinútení byť aktívnejší a tvorivejší a nejakým spôsobom prácu vypracovať a prezentovať. To, že ju prezentujú pred celou triedou, je veľká motivácia. Môžu prezentáciu síce „odfláknuť“ po prvýkrát, ale nasleduje potom spätná väzba a nielen zo strany učiteľov, či komisie, ale aj spätná väzba zo strany spolužiakov a práve ona je kritická a zároveň motivačná.

Je rozdiel v tom, keď žiak klasicky odpovedá pred tabuľou a keď prezentuje projekt?
Samozrejme. Veď pri projektovom vyučovaní ide študent oveľa viac s kožou na trh aj v pozitívnom slova zmysle, aj v negatívnom. Nečerpá totiž informácie na danú tému len z jedného zdroja, ktorý si načíta. Študenti v projekte majú určenú len nosnú tému, v ktorej sa však môžu pohybovať. Výber témy tiež o nich veľa prezrádza. Mala som skupinu študentov, ktorí v priebehu roka pracovali na štyroch projektoch. Pri prvom hovorili, že to bolo hrozné, že sami zo seba boli sklamaní a nechceli pokračovať v práci. Ale to ich určitým spôsobom motivovalo a zobudilo v nich niečo, čo klasický spôsob vyučovania neprináša.

Sú učitelia pripravení na projektové vyučovanie?
Neviem to objektívne zhodnotiť. Pri projektovom vyučovaní som bola v kontakte len so študentmi. Možno práve preto, že projektové vyučovanie je v školách viac-menej novinka, či trend súčasnosti, ani učitelia celkom nevedeli, do čoho idú. Študenti pri osobných rozhovoroch povedali, že aj oni vnímali, ako sa učitelia zlepšovali. Dokonca zhodnotili, že učitelia boli na konci projektu ostrieľanejší. Projektové vyučovanie teda prináša kreatívnejši a slobodnejší priestor aj pre študentov, aj pre učiteľov.

DAGMARA

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 300
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 17 146
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 127
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 299
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 695
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 353
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 458
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 093
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 002
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 613
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Rozbehnutý Tatran pozastavila až pandémia

Po výborne rozbehnutej 10-zápasovej futbalovej bilancii bez prehry pre druholigový MFK Tatran Liptovský Mikuláš mu dočasnú stopku vystavila koronavírusová pandémia.

Je otázne či Tatran v tohto sezónnej jesennej časti ešte zažije ligovú atmosféru.

Chladiarenské rúry sú už položené na svojom mieste

Rozsiahla rekonštrukcia ľadovej plochy bude čoskoro hotová.

Chladiarenské rúry sú už na svojom mieste.

GRAFY: Ako sa vyvíja pandémia na Liptove

Rekordný prírastok zaznamenal v nedeľu okres Ružomberok.

Najrýchlejšia druhá jazda ju vystrelila na pódium

Petra Vlhová tretia v prvej sútaži novej sezóny, po top druhej jazde má 35. pódium v kariere.

Petra Vlhová hneď v prvom kole svetového pohára na stupňoch víťazov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48-rokov.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?