Po stopách Považskej lesnej železničky z Liptovského Hrádku cez Kráľovu Lehotu, Svarín, Čierny Váh, Benkovo až do Liptovskej Tepličky sa symbolicky v súťaži viezli deti a ostatní návštevníci Múzea liptovskej dediny v Pribyline.
Prvú augustovú nedeľu bolo návštevníkov skanzenu rekordne veľa, až tisíc šesťdesiatštyri platiacich. Mnohí z nich prišli na program dňa pod názvom Oživená železnička, ktorý pripravilo Liptovské múzeum v Ružomberku, Národopisné múzeum Liptovský Hrádok. Niektorí sa však k železničke nedostali, pretože značenie k nej nebolo dostatočné a pri posledných dreveničkách v skanzene sa vracali k hlavnej bráne. Tí, ktorí sa vybrali nad dreveničky, mohli cestou súťažiť. Na šiestich zastávkach, ktoré organizátori nazvali podľa trasy bývalej železničky, ich čakalo šesť bodovaných úloh. Odhadnúť cenu lístka na vláčik z roku 1934, sprievodcovskými štikačkami vydierkovať určené písmeno, hod polienkom cez gymnastický kruh, cesta po okrúhlych pní–
koch z kmeňov stromov, streľba z fľaše na stolnotenisovú loptičku a hod kovovým kruhom na lopatu. Súťažili deti i dospelí, a tak cesta k parnej lokomotíve menom Kačena a ďalším exponátom v depe sa nezdala taká dlhá. V areáli železničky na nich okrem Kačeny čakali dobové vozne a v depe improvizovaná kinosála. Diváci v nej mohli vidieť šesť krátometrážnych filmov so železničiarskou tematikou, ktoré pripravilo Art štúdio z Liptovského Hrádku. Medzi inými film Michala Mačičku Čiernovážska mašinka a dokumentárny film Ľubora Patscha S parou na kolesách. V jednom zo zrekonštruovaných vagónov bola otvorená aj výstava Z histórie Považskej lesnej železnice. Počas dňa sa pufkajúc prezentovala Kačena, parná lokomotíva. Chodila hore – dole bez vozňov a lákala na jazdu. Zatiaľ však návštevníci nemali možnosť povoziť sa na nej. „Možno neskôr,“ povedal Mário Brnický, ktorému Kačena prirástla mimoriadne k srdcu. Pozná dokonale jej útroby i celkový imidž, venuje sa jej už štyri roky a voňajú obaja rovnako. Olejom a dymom z uhlia. Pokračoval: „Už je vypracovaný projekt, podľa ktorého trať povedie od hlavnej brány celým skanzenom až ponad súčasné depo. Potom budeme voziť aj návštevníkov.“ Podľa jeho slov, predvádzacia jazda Kačeny vyšla na desaťtisíc korún a tento rok to bola už jej druhá prezentácia.
(DAG)