POSÁDKY HISTORICKÝCH VOZIDIEL sa zišli v Liptovskom Mikuláši na podujatí Oldtimer Rallye Tatry 2008. Súťažili na tratiach, ktoré viedli regiónmi Liptova, Oravy, Vysokých Tatier a časť tratí viedla cez Poľskú republiku. Medzinárodnú súťaž historických automobilov a motocyklov usporiadal Veteran Club Liptov ako súčasť Slovenského pohára historických vozidiel.
„Trať viedla cez prekrásne prostredie Nízkych a Vysokých Tatier na Slovensku a v Poľsku. Bola to otvorená medzinárodná súťaž nielen pre všetkých nadšencov a jazdcov na historických vozidlách, ale aj atraktívne podujatie pre divákov, ktorých zaujímajú automobily a motocykle z čias našich predkov,“ dozvedeli sme sa od Jaroslava Petrana, riaditeľa súťaže.
Oldtimer Rallye Tatry 2008 malo počas troch dní, od 29. do 31. augusta, dve časti. Prvou bol piatkový Oldtimer Rallye Tatry – Slovak Race (Slovenský pohár). Podujatie otvoril a prvé vozidlá odštartoval primátor mesta Ján Blcháč, na otvorení sa zúčastnil aj honorárny konzul Poľskej republiky na Slovensku Tadeusz Frackowiak, rovnako ako ďalšie dva dni, 30. a 31. augusta, keď podujatie pokračovalo Oldtimer Rallye Tatry – International Race (medzinárodnou súťažou).
Podstatou súťaží historických vozidiel je jazda pravidelnosti. „Posádky na trati absolvujú celý rad meraných úsekov. Napríklad 90 metrov majú prejsť za 15 sekúnd. Ďalšou úlohou je jazda pravidelnosti. Pri jej plnení súťažiaci prechádza 1500-metrový okruh v troch kolách pravidelne rovnakou rýchlosťou,“ vysvetlil Jaroslav Petran. Dodal, že dôležité je aj, či súťažiaci absolvuje celú trať v predpísanom čase. Ak nedodrží predpísaný čas, predčasne alebo oneskorene odštartuje, či neprejde cez prejazdové kontroly, tak mu pripíšu trestné body. Víťazom je ten, kto má najmenej trestných bodov.
Ukrývajú históriu
Medzi bezmála päťdesiatkou vozidiel, ktorých posádky na podujatie prišli, boli klenotmi Laurint & Klement z roku 1925 a americký Buick phaeton (1922). Pekne bol pripravený športový Triumph TR 3 A (1958). Najmenšie autíčko v súťaži bolo Fiat 500 L (1970), naopak, najväčšími rozmermi sa pýšil Cadillac de Ville (1958) s objemom motora 5931 ccm s výkonom 300 kW. Nechýbalo ani najluxusnejšie vozidlo bývalého Československa Tatra 603 (1972). Zaujímavá bola i Škoda Š 450 Roadster (1958), ktorých bolo vyrobených len 1 100 kusov alebo vojenská Tatra 57 K/AB z roku 1943. Po vojne ju našiel istý mäsiar v priekope a využíval ju na vozenie ošípaných. Dnes má na vojenskom podvozku na zákazku vyrobenú karosériu.
Slovom, na Oldtimer Rallye Tatry malo každé auto zaujímavú históriu a ukrýva v sebe stovky hodín hodiny práce.
Adrenalín: radenie a plač
Zo súťažných posádok sme oslovili Danku Petranovú so spolujazdcom Jurajom Lukáčom v aute s dvoma deťmi v autosedačkách: dvojročnou Sofiou Laurou a polročným Andreasom Adamom. Čo pre ňu znamená takáto súťaž? „Predovšetkým adrenalín. Kvôli tomu, či sa mi podarí zaradiť rýchlosť a potom, či deti počas súťaže nezačnú plakať.“ V Slovenskom pohári historických vozidiel dosahuje dobré výsledky, tak nás zaujímalo, aký bol jej najväčší úspech? „Ten ešte len očakávam, keď Slovenský pohár vyhrám,“ povedala nám.
Oldtimer Rallye Tatry nebolo len súťažným podujatím ale účastníci mali možnosť pozrieť si aj archeologické nálezisko na Havránku, vyskúšať si jazdu na horskej bobovej dráhe, či navštíviť termálny park v Bešeňovej. Piatkový a sobotný večer patril spoločenskej zábave pri tanci a živej hudbe v reštaurácii Rotunda, kde vystúpil aj sólista Opery Slovenského národného divadla Ivan Ožvát.
Ukázali kus technickej histórie
Po troch súťažných dňoch s bohatým sprievodným programom na Námestí osloboditeľov vyhlásili výsledky. Absolútnym víťazom sa stal Marián Bazala s manželkou Beátou na vozidle Triumph TR 3 A, na druhom mieste sa umiestnila Dana Petranová a Juraj Lukáč na Tatre 603 a tretí skončili František a Eva Frištákovci na Škode 1102 Tudor.
Riaditeľ súťaže Oldtimer Rallye Tatry 2008 zhodnotil podujatie slovami: „Pred chvíľou sme sa rozlúčili s Oldtimer Rallye Tatry a pri tej príležitosti som si požičal slová Petra Bellu-Horala z hymnickej piesne: Aká si mi krásna.... Nebola to náhoda, pretože počas troch dní sme všetkým hosťom a veteránistom ukázali prekrásnu prírodu Liptova i celých Tatier. V troch etapách sme prešli Demänovskú Dolinu, obišli sme Liptovskú Maru, Vysoké Tatry z južnej aj so severnej strany. Slová obdivu a vďaky od účastníkov pri záverečnom hodnotení nás presvedčili, že sme urobili kus dobrej roboty a zároveň sme príjemnou formou prezentovali našu krajinu. Podarilo sa nám to aj vďaka vedeniu miest Liptovského Mikuláša a Zakopaného, členom čestného predsedníctva a organizačného výboru. Každému, kto nezištne aj profesionálne priložil ruku k dielu, patrí úprimné poďakovanie. Obdiv patrí veteránistom, ktorí prešli celkom v troch etapách 346 kilometrov a rozdiel medzi víťazom a tretím bol len sekundu a štrnásť stotín. A tiež za to, že divákom predviedli nádherné autá, kus technickej histórie, lebo na Oldtimer Rallye Tatry 2008 našli potešenie všetci, ktorí sa prišli pozrieť.“
Zaujímavá nadčasová krása
Ceny víťazom odovzdali spolu s Jaroslavom Petranom aj Tadeusz Frackowiak a Rudolf Urbanovič, prednosta mestského úradu. Honorárneho konzula sme sa spýtali, aký má vzťah k historickým vozidlám? „Pravdupovediac, doteraz som nemal žiadny. Až teraz, keď tieto aktivity nabrali medzinárodný rozmer a spoluprácu s mojím náprotivkom, honorárnym konzulom Slovenskej republiky v Poľsku Wieslawom Wojasom a primátorom Zakopaného Zbigniewom Majcherom, som zistil, že je to kategória života, ktorá je zaujímavá nielen historickou hodnotou, ale aj nadčasovou krásou. Navyše, keď súťažiaci boli oblečení v dobových kostýmoch. Bolo to vynikajúce dobové divadlo,“ skonštatoval Tadeusz Frackowiak.
(EVP)