Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Prvý krok by mali urobiť samosprávy

Podľa odhadov budú až dve tretiny ľudstva v roku 2030 žiť v mestách. S rastom hustoty obyvateľstva rastie aj problém cestnej dopravy, ktorým sa mestá musia stále intenzívnejšie zaoberať.

Takýto vývoj ohrozuje okrem ovzdušia aj zdravie ľudí a s tým treba niečo robiť. Vlastne už sa robí. Veď v 822 európskych mestách sa z iniciatívy Európskej komisie 22. septembra 2000 uskutočnil prvý raz medzinárodný Deň bez áut. V posled- ných rokoch sa do tohto podujatia zapojili aj slovenské železnice, ktoré počas týždňa mobility ponúkali výrazné zľavy na cestovnom. Vlani 540-kilometrová trasa celou republikou vyšla na 54 korún (1,79 eur). Ak niekto cestoval len do Košíc, zaplatil ešte o deväť korún (0,30 eur) menej. Stačilo ukázať osvedčenie o evidencii motorového vozidla a celý víkend motorista mohol jazdiť vlakmi za päť korún (0,17 eur) každých 50 kilometrov.
Podobnú iniciatívu od železníc možno očakávať aj tohto roku. Ale pripoja sa k nej aj hromadní autoprepravcovia, súkromné spoločnosti zabezpečujúce hromadnú prepravu osôb? To už bola otázka, ktorú sme položili Jozefovi Kenderovi, riaditeľovi dopravy SAD Liptovský Mikuláš, spoločnosti, ktorá zabezpečuje verejnú hromadnú prepravu osôb v celom Liptove a na Orave: „O Európskej charte bezpečnosti cestnej premávky vzniknutej v Dubline v januári 2004 s cieľom zachrániť do roku 2010 ročne 25-tisíc životov na európskych cestách, sú nám informácie známe. Nás ako dopravcu sa táto problematika bezprostredne týka. Známe sú nám aj aktivity, ktoré v minu-lých rokoch vykonali v tejto oblasti viaceré mestá na Slovensku – Žilina, Trenčín či Bratislava. Avšak, SAD Liptovský Mikuláš vykonáva dopravu v regióne Liptova a Oravy v režime verejného záujmu, takže prímestskú autobusovú dopravu objednáva a financuje vyšší územný celok (VÚC) Žilina a mestskú autobusovú dopravu v Liptovskom Mikuláši, Dolnom Kubíne a v Ružomberku zase samosprávy týchto miest. To znamená, že svojvoľné rozhodnutia z nášho pohľadu nie sú prípustné. Akákoľvek vlastná aktivita (zľavnené prepravné, bezplatné cestovanie) môže poškodiť objednávateľa, pretože doprava je stratová. Ale iste sa k aktivitám, ak by ich navrhli spomínané mestá alebo VÚC, pridáme,“ povedal J. Kendera.
Deň bez áut by však nemal byť len jednorazovou akciou, ale dlhodobou zmenou v dopravných zvyklostiach. Veď tento medzinárodný deň je vyvrcholením celoeurópskej kampane za udržateľnú mobilitu. Cieľom celosvetovej kampane je vyššia kvalita života a menej emisií, znečisťujúcich plynov v ovzduší ako dôsledok menšieho počtu jazdiacich áut v mestách. A ako sa dá tento problém konceptnejšie riešiť v Liptove?
„Preplnené cestné komunikácie v našom regióne zlikviduje len urýchlená dostavba diaľnic, ale aj systémové kroky smerujúce k presadeniu udržateľnej dopravy. Predstavujeme si to ako komplexné doriešenie dopravného systému v regióne, kde v osobnej doprave by mal byť riešený integrovaný dopravný systém prepájajúci vlakovú a autobusovú prepravu osôb, spolu s technickou podporou inteligentného riadenia dopravy – všetkých, avšak vzájomne prepojených radičov svetelných križovatiek, ktoré vedia vyhodnotiť dopravu na komunikácii, dať prednosť pohotovostným vozidlám, chodcom, vozidlám hromadnej dopravy a pod. V súčasnej situácii za nešťastné tiež považujeme nedoriešené priechody pre chodcov. O cyklistoch na cestách sa radšej vyjadrovať nebudem, i keď nejedného zamrazí, keď v tejto preplnenej premávke si rodič bez obáv posadí na nosič bicykla malé dieťa. Asi treba častejšie publikovať štatistiky nehodovosti,“ povedal nám J. Kendera s tým, že do ideálneho stavu na cestných komunikáciách máme ešte poriadne ďaleko.

JÁN SZABÓ

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 255
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 331
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 173
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 814
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 961
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 893
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 215
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 544
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 124
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 681
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Testovali sa aj klienti Spišskej katolíckej charity

Chceli sa nechať otestovať, hoci sa na viacerých vzťahuje výnimka. Testovali ich v dôvernom prostredí Charitného domu sv. Kláry v Liptovskom Mikuláši.

Svätý Kríž: Máme fantastický a flexibilný odberový tím

Do Svätého Kríža chodia aj z okolitých dedín.

Minúta po minúte: V obciach Žilinského kraja sa situácia upokojila

Situácia v mestách na Liptove sa už upokojuje.

Ilustračné foto.

V Bobrovci majú dva odberné tímy, vyskladali si ich sami

Testujú aj obyvateľov susedného Trsteného.

Michal Pažitný a Jakub Lysý z DHZ Bobrovec.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľudia z miest sa chodia testovať na dediny, tým však dochádzajú testy (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Minúta po minúte: V obciach Žilinského kraja sa situácia upokojila

Situácia v mestách na Liptove sa už upokojuje.

Na niektorých miestach dochádzajú testy, inde je situácia pokojná

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Trenčín, Prievidza, Považská Bystrica, Púchov a ostatných okresoch kraja.

Už ste čítali?