Nový cestný zákon, ktorého prezidentské veto poslanci na septembrovej schôdzi Národnej rady neprelomili, sa znovu stáva aktuálny.
A tak sa opäť začína v laickej i odbornej verejnosti zvažovať, či navrhovaná rýchlosť 160 km/h na niektorých diaľničných úsekoch nie je privysoká. Napriek tomu, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ešte ani len nenaznačila, na ktorých úsekoch by sa oficiálne mohlo jazdiť rýchlejšie ako dnešných 130 km/h, je pravdepodobné, že v zozname budú aj liptovské úseky diaľnic.
„V pôsobnosti KR PZ v Žiline bol už dlhšie obdobie úsek diaľnice D1 Ivachnová - Važec s dĺžkou 46 km. Od polovice septembra pribudol ďalší úsek, takže diaľnica Ivachnová – Mengusovce už má takmer 58 km. Úsek D1 Važec - Mengusovce v hodnote 4,072 miliardy korún (135,17 milióna eur) je predĺžením úseku D1 Hybe -Važec v okrese Liptovský Mikuláš a následne nadväzuje na D1 Mengusovce - Jánovce. Je súčasťou severnej vetvy diaľničného ťahu D1 a je vedený extravilánom obcí Važec, Štrba a Mengusovce,“ konkretizovala diaľničnú sieť prechádzajúcu Liptovom Jana Balogová, hovorkyňa KR PZ v Žiline.
V európskych krajinách je najčastejšie maximálna povolená rýchlosť na diaľniciach 130 km/h alebo menej. Podobne je to aj v zámorí. V jednotlivých štátoch USA je najvyššia povolená rýchlosť obmedzená buď na 70 alebo 75 míľ, teda 113, respektíve 121 km/h. Jedinými krajinami na svete, kde sa rýchlostný limit absolútne neaplikuje, sú Nepál, ostrov Man pri Veľkej Británii a indický štát Uttar Pradeš. Komu v tomto výpočte chýba Nemecko, tomu treba pripomenúť, že tam sa absencia diaľničného limitu týka približne len polovice diaľnic.
O zvýšení limitu na 160 km/h na vybraných úsekoch sa uvažuje v Rakúsku, v Spojených arabských emirátoch a najnovšie aj v Česku. Tam sú vytypované konkrétne úseky pre stošesťdesiatku s celkovou dĺžkou 483 kilometrov, čo je asi polovica miestnej diaľničnej siete. Mnohých Slovákov zrejme zaujme, že zvýšený rýchlostný limit by sa mal týkať aj diaľnice D2 z Brna až po slovenské hranice.
Odporcovia zvýšenej rýchlosti na diaľniciach argumentujú tým, že sa zvýši nehodovosť, smrteľné zranenia... „Na diaľnici D1 v úseku Važec - Ivachnová policajti vlani zaznamenali 162 dopravných nehôd, pri ktorých zahynuli dve osoby, šesť sa ťažko a dvanásť ľahko zranilo. Za osem mesiacov tohto roku evidujeme na tom istom úseku 126 nehôd bez smrteľných zranení,“ uviedla pre MY Liptov J. Balogová. A my len dodajme, že aj v uplynulom období, ako potvrdzujú aj občasné merania rýchlosti na tomto diaľničnom úseku, mnohí vodiči prekračovali maximálne povolenú rýchlosť 130 km/h.
Najväčším problémom teda nie je plánované zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach, pretože legislatíva chce uzákoniť len to, čo sa už v praxi bežne uplatňuje. Problémom môže byť azda len prekračovanie aj zvýšeného maxima. Je preto na policaj- toch, aby zintenzívnili kontroly dodržiavania rýchlosti na úsekoch, kde bude maximálna rýchlostná hranica posunutá vyššie. A také porušenie cestného zákona potom prísnejšie a dôslednejšie trestala. No a v tejto súvislosti by si vodiči mali uvedomiť jedno – ak by sme teoreticky mohli ísť stošesťdesiatkou celou trasou dlhou povedzme 125 kilometrov, rozdiel medzi rýchlejším autom a autom idúcim stotridsiatkou by bol 10 minút. A to je skutočne absolútne zanedbateľná úspora času.
(SZ)