Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Nielen vyššia rýchlosť, ale aj časté kontroly

Nový cestný zákon, ktorého prezidentské veto poslanci na septembrovej schôdzi Národnej rady neprelomili, sa znovu stáva aktuálny.

A tak sa opäť začína v laickej i odbornej verejnosti zvažovať, či navrhovaná rýchlosť 160 km/h na niektorých diaľničných úsekoch nie je privysoká. Napriek tomu, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ešte ani len nenaznačila, na ktorých úsekoch by sa oficiálne mohlo jazdiť rýchlejšie ako dnešných 130 km/h, je pravdepodobné, že v zozname budú aj liptovské úseky diaľnic.
„V pôsobnosti KR PZ v Žiline bol už dlhšie obdobie úsek diaľnice D1 Ivachnová - Važec s dĺžkou 46 km. Od polovice septembra pribudol ďalší úsek, takže diaľnica Ivachnová – Mengusovce už má takmer 58 km. Úsek D1 Važec - Mengusovce v hodnote 4,072 miliardy korún (135,17 milióna eur) je predĺžením úseku D1 Hybe -Važec v okrese Liptovský Mikuláš a následne nadväzuje na D1 Mengusovce - Jánovce. Je súčasťou severnej vetvy diaľničného ťahu D1 a je vedený extravilánom obcí Važec, Štrba a Mengusovce,“ konkretizovala diaľničnú sieť prechádzajúcu Liptovom Jana Balogová, hovorkyňa KR PZ v Žiline.
V európskych krajinách je najčastejšie maximálna povolená rýchlosť na diaľniciach 130 km/h alebo menej. Podobne je to aj v zámorí. V jednotlivých štátoch USA je najvyššia povolená rýchlosť obmedzená buď na 70 alebo 75 míľ, teda 113, respektíve 121 km/h. Jedinými krajinami na svete, kde sa rýchlostný limit absolútne neaplikuje, sú Nepál, ostrov Man pri Veľkej Británii a indický štát Uttar Pradeš. Komu v tomto výpočte chýba Nemecko, tomu treba pripomenúť, že tam sa absencia diaľničného limitu týka približne len polovice diaľnic.
O zvýšení limitu na 160 km/h na vybraných úsekoch sa uvažuje v Rakúsku, v Spojených arabských emirátoch a najnovšie aj v Česku. Tam sú vytypované konkrétne úseky pre stošesťdesiatku s celkovou dĺžkou 483 kilometrov, čo je asi polovica miestnej diaľničnej siete. Mnohých Slovákov zrejme zaujme, že zvýšený rýchlostný limit by sa mal týkať aj diaľnice D2 z Brna až po slovenské hranice.
Odporcovia zvýšenej rýchlosti na diaľniciach argumentujú tým, že sa zvýši nehodovosť, smrteľné zranenia... „Na diaľnici D1 v úseku Važec - Ivachnová policajti vlani zaznamenali 162 dopravných nehôd, pri ktorých zahynuli dve osoby, šesť sa ťažko a dvanásť ľahko zranilo. Za osem mesiacov tohto roku evidujeme na tom istom úseku 126 nehôd bez smrteľných zranení,“ uviedla pre MY Liptov J. Balogová. A my len dodajme, že aj v uplynulom období, ako potvrdzujú aj občasné merania rýchlosti na tomto diaľničnom úseku, mnohí vodiči prekračovali maximálne povolenú rýchlosť 130 km/h.
Najväčším problémom teda nie je plánované zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach, pretože legislatíva chce uzákoniť len to, čo sa už v praxi bežne uplatňuje. Problémom môže byť azda len prekračovanie aj zvýšeného maxima. Je preto na policaj- toch, aby zintenzívnili kontroly dodržiavania rýchlosti na úsekoch, kde bude maximálna rýchlostná hranica posunutá vyššie. A také porušenie cestného zákona potom prísnejšie a dôslednejšie trestala. No a v tejto súvislosti by si vodiči mali uvedomiť jedno – ak by sme teoreticky mohli ísť stošesťdesiatkou celou trasou dlhou povedzme 125 kilometrov, rozdiel medzi rýchlejším autom a autom idúcim stotridsiatkou by bol 10 minút. A to je skutočne absolútne zanedbateľná úspora času.

(SZ)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 919
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 917
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 215
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 066
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 167
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 136
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 462
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 260
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 066
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 962
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Na fotografii zľava: František Púčik (Lazisko), Miroslav Kubáň (Galovany), Dušan Matejka (Svätý Kríž)

Bez spolupráce do nejde. Tri susedné obce sa spojili, aby pretestovali obyvateľov.

4 h

Pozitivita je nižšia ako bola na obed.

18 h
Testovanie v Závažnej Porube. Ľudia rešpektujú rozpis podľa ulíc uverejnený na webovej stránke a vo vývesných tabuliach.

Pozitivita je zatiaľ nízka.

18 h
Testovací tím v ZŠ Klačno.

Vo výsledkoch nie sú započítaní dvaja najväčší zamestnávatelia.

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23 h

Pozitivita je zatiaľ nízka.

18 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

23. jan

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

18 h

Už ste čítali?