Knihovníček, Zákerníček, Čmárajko, Gumko, Žmolko a Fantazijko. Šesť knižných škriatkov prilákalo v jednu októbrovú noc do školskej knižnice v Kvačanoch asi 80 detí so svojimi rodičmi.
Hneď pri bráne ich nastrašil Zákerníček, ktorý sa snažil nájsť školskú knižnicu, aby v nej mohol škodiť. Deti ju našli ľahko, pretože k nej viedol chodníček vyzdobený tekvicovými svetielkami. Po chodníku sa túlal aj strážca svetiel a vodník zo školského jazierka, ktorý nelákal deti do jazera, ale do knižnice. Knihovníček pustil deti s rodičmi dnu a sprevádzal ich nočnou knižnicou pri svetle lampášika. Spolu objavovali nočný život starých políc a kníh. Objavili aj Čmárajka, ako čmáral do kníh a Gumka, ako gumoval písmenká. Deti im vysvetlili, že tým ničia knihy. V kúte driemal Žmolko, ktorý zvykne knihy poriadne žmoliť a potom nevyzerajú veľmi lákavo. Zrazu sa objavil škriatok Fantazijko a zobral nočných návštevníkov do sveta fantázie. Museli najskôr preukázať odvahu pri Ježibabe, ktorá varila v kotli rozprávkový guláš, potom si mohli s vetríkom vyrobiť svoje strašidielko, ale preukázali zručnosti aj pri skladaní rozprávkových puclí alebo pri rôznych hrách.
Okrem zábavy však deti plnili aj niektoré vážne úlohy. Doniesli ukázať rozprávkovým bytostiam obľúbené knihy. Boli to rôzne tituly, ale dá sa z nich vyčleniť niekoľko preferujúcich oblastí. Napríklad rozprávkové knihy, knihy o zvieratkách, ale aj encyklopédie. Viktória Machová zo 7. triedy doniesla ukázať najstaršiu knihu z domácej knižnice. Pochádza z roku 1861 a je to Cithara Sanctorum. Druhou vážnou úlohou bolo vyplniť dotazník.
Škriatkov veľmi potešilo zistenie, že žiakov, ktorí radi čítajú, je oveľa viac ako tých, čo nečítajú. Dôvody, prečo radi čítajú, sú najmä nové vedomosti, zábava, chuť objavovať čosi pekné, zaujímavé, fantastické. Z dotazníka vyplynulo, že deti dostávajú knihy najčastejšie na narodeniny alebo na Vianoce. V knižnici by podľa nich mal byť aj počítač, mal by tam byť priestor na čítanie a veľa časopisov, ale aj video s rozprávkovými filmami. Potvrdilo sa, že stále najviac informácií získavame z kníh. Naj-obľúbenejším typom literatúry sú rozprávky, potom komiksy, ale aj encyklopédie. V závere nočnej výpravy do knižnice dobrá víla dala deťom domácu úlohu: spracovať dobrodružstvo v knižnici formou básne, rozprávky alebo komiksu. Knihovníček zistil, ale neprezradil aj najobľúbenejšiu knihu Eleny Kaliskej, ktorá navštívila knižnicu tesne pred zmiznutím škriatkov. Presne o polnoci svetlá vo svete fantázie zhasli, unavení škriatkovia knižnicu zamkli a rozprávkové bytosti sa zmenili na spokoj- ných pedagógov, ktorým sa podarilo takýmto spôsobom vzbudiť záujem o školskú knižnicu.
Podujatie v kvačianskej školskej knižnici sa uskutočnilo ako jedna z aktivít projektu Čítajúca škola vďaka 92-tisícovej podpore z ministerstva školstva v rámci Výzvy elektronizácie a revitalizácie knižníc 2008.
JÚLIA GROMSKÁ