Náklady sa zvyšujú, ale cestovné nebudú zvyšovať

Prechod na euro ovplyvní zariadenia a systémy, ktoré na „komunikáciu“ potrebujú mince. Prechod na euro sa v budúcnosti dotkne, napríklad verej- ných telefónnych automatov.

Tých je na Slovensku asi 7 400, z toho až 4 800 je na mince. Na väčšine z nich už bola urobená úprava na rozlišovanie eura. Zmeny stáli približne 23 miliónov korún (763 460,13 €). Telefónne karty do telefónnych automatov kúpené tento rok ostanú v platnosti aj v roku 2009. Zostávajúci kredit sa 1. januára automaticky prepočíta na eurá.

Výmena mechanizmov
Pred zásadnými zmenami stoja aj predajné automaty. Vzhľadom na vysokú technickú náročnosť v období, tzv. duálneho obehu (od 1. do 16. januára 2009) nebudú musieť byť upravené tak, aby boli schopné prijímať koruny i euromince. Stačí, ak budú nastavené na používanie euromincí. Týka sa to aj nákupných vozíkov na mince. Niektoré reťazce už s výmenou začali. Vozíky v obchodnom reťazci Kaufland sú na euromince pripravené. V súčasnosti fungujú na 5 a 10–korunové mince a 50–centové euromince.
Výmena systémov na prijímanie euromincí však predstavuje nemalú finančnú záťaž. V sieti COOP Jednota len výmena základného mechanizmu bude stáť približne 350 korún (11,62 €) na jeden vozík, čo pri 23-tisícoch vozíkoch predstavuje viac ako osem miliónov korún (265 551,35 €).
Mimoriadne vysoké náklady s prechodom na euro budú mať aj podniky zabezpečujúce hromadnú prepravu osôb. Vlastne už majú, pretože viaceré úlohy už realizujú v týchto dňoch. Potvrdil nám to Jozef Kendera, riaditeľ dopravy SAD Liptovský Mikuláš, ktorá pôsobí na území Liptova a Oravy. V okresoch Liptovský Mikuláš, Ružomberok, Dolný Kubín a Tvrdošín spoločnosť prevádzkuje vyše 200 autobusov prímestských liniek.
„K nim treba prirátať štyri medziregionálne linky, ale aj vozidlá mestskej autobusovej dopravy v Liptovskom Mikuláši, Ružomberku a v Dolnom Kubíne,“ povedal J. Kendera.

Výhodné dopravné karty
V druhej polovici októbra cestujúci nielen v Liptove, ale aj na Orave hromžili na vodičov prímestských liniek, že im cestovné lístky vydávajú pomaly. Na príčine však neboli vodiči. „Zakúpili sme viac ako dvesto zariadení na výdaj cestovných lístkov, ktoré akceptujú aj euroceny. Stáli viac ako 10 miliónov korún (331 939,18 €), no prvé skúseností z ich prevádzky boli rozpačité. Zariadenia boli zo začiatku poruchové. Kvôli zlepšeniu prevádzky spolupracujeme s dodávateľom a výsledkom je, že v súčasnosti zaznamenávame ich poruchovosť len na úrovni jedného percenta. A vodiči, veríme, že aj cestujúci, si už obsluhu zariadení na výdaj cestovných lístkov pochvaľujú,“ vysvetľoval októbrové meškanie spojov J. Kendera.
Jeden problém teda už liptovskomikulášski autodopravcovia vyriešili, no na ďalší sa pripravujú. Počas duálneho obdobia totiž cestujúci budú môcť platiť korunami, ale výdavok už musia dostať v eurominciach. Budú ich mať vodiči dostatok? „Túto problematiku rozoberáme vo vedení, na výrobných poradách vedú- cich prevádzok dopravy, ale aj s vodičmi. Komunikujeme aj medzi podnikmi SAD na Slovensku. Snažíme sa pripraviť na to obdobie tak, aby prechod na euro bol čo najmenej problematický,“ tvrdí J. Kendera a dodáva, že cestujúci by mali čo najviac pri cestovaní využívať dopravné karty.
Ceny cestovného pri ich použití sú totiž veľmi výhodné, pre „autobusárov“ sú dopravné karty istotou nezdržiavania sa pri manipulácii s výdavkami, a tým je garantované aj dodržiavanie cestovného poriadku.
Nové cenové podmienky platné od 1. novembra zvýhodňujú tých cestujúcich, ktorí používajú dopravnú kartu. A cenový rozdiel od 4 do 7 korún (od 0,13 do 0, 23 €) je tiež motivujúci. „Aj keď sa cena cestovného zvýšila, cena prepravného s použitím dopravnej karty je nižšia ako bola doteraz cena za obyčajné cestovné. Cenu dopravnej karty vydávame za vstupné náklady 50 korún (1,66 €), teda bez zisku. To je pravdepodobne najnižšia cena medzi predajcami dopravných kariet na Slovensku,“ naznačuje výhodnosť dopravnej karty J. Kendera.

Zdražovať nebudú
Prechod na euro SAD Liptovský Mikuláš teda stojí značné finančné prostriedky. Skutočné náklady však budú známe až po januári 2009. Avšak už doterajšie výdavky - nákup pokladní, náklady na školenia, nové informačné technológie, zakúpenie eura a tak ďalej, sa okrem nákupu nových zariadení na výdaj cestovných lístkov vyšplhali na viac ako milión korún (33 193,92 €).
„I keď sú spomínané náklady financované prevažne z vlastných zdrojov, treba pripomenúť, že dofinancovanie zabezpečuje vyšší územný celok Žilina, bez podpory ktorého by prímestská doprava nemohla existovať. V prípade mestských autobusových dopráv to isté platí aj o mestách Liptovský Mikuláš, Ružomberok, Dolný Kubín a ich primátoroch. A ešte jedna dôležitá poznámka. Napriek objektívne zvýšeným nákladom v novom roku nepočítame so zvyšovaním cestovného v prímestskej doprave, dokonca sa po zaokrúhľovaní cien na eurá po 16. ja- nuári 2009 niektoré cestovné mierne zníži. A cena prepravného v mestskej doprave v roku 2009 závisí od možností dofinancovania strát dopravy jednotlivými samosprávami,“ dozvedeli sme sa od J. Kenderu.

JÁN SZABÓ

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 768
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 671
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 461
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 426
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 280
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 959
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 779
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 782
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 583
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 217
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 231
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 733
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 601
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hracie miestnosti boli zaplnené mladými šachistami.

Šach je hra názorov.


Ilustračné foto.

Siedma liga priniesla zaujímavé výsledky.


Hálova drevenica vo Važci po rekonštrukcii.

Do Hálovej drevenice nainštalovali novú etnografickú expozíciu.


Diaľnica pri Ružomberku.

Diaľničný úsek odľahčí mesto Ružomberok.


TASR a 1 ďalší

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 782
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 583
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 217
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 231
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 733
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 601
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu