Mnohých z nich učila vlani v materskej škole angličtinu. Teraz im je triednou učiteľkou v prvej triede. Vďaka takémuto prepojeniu školy a škôlky deti prešli do školáckeho života bez stresu. „Do školy sa každý deň tešíme," niekoľkohlasne potvrdili žiaci.
„Najradšej máme dramatickú, ale aj rozprávanie s Adamkom,“ vysypali prváčence a obkolesili na koberci za lavicami svoju triednu Zuzanu Piovarčiovú. „V jednom bloku učím matematiku, slovenčinu, písanie, prírodovedu, angličtinu. Skôr, ako som v blokoch začala vyučovať, oboznámila som s touto metódou rodičov. Takéto vyučovanie vzali ako pozitívnu zmenu v škole. Vidia, že ich deti chodia do školy bez stresu a rady," povedala Z. Piovarčiová.
Čím je iné vyučovanie v blokoch? Žiaci napríklad prechádzajú z jedného predmetu do druhého bez toho, aby si uvedomovali, že sa učia ten-ktorý predmet, že sa vôbec učia. Tvrdia, že sa celý deň v škole hrajú. S písmenkami, číslami, bábkou menom Adamko. Z písaniek sa ponad ceruzkou napísané písmená usmievajú kvety. Rozkvitnuté písmená, vysvetlila triedna a dodala, že nielen ona rozdáva kvietky, ale
ak dieťa napíše písmeno pekne podľa predlohy, samé si dokreslí kvietok. Učí ich tak sebahodnoteniu.
„Deti sú veľmi spokojné, lebo počas vyučovania cestujeme v Rozprávkove. Z číselkovej krajiny ideme do písmenkovej, do toho integrujeme angličtinu. Na matematike deti majú možnosť odpovedať aj po anglicky," vysvetlila učiteľka. „Mnohé pokyny máme naučené už z materskej školy, učila som ich tam angličttinu a vznikol medzi nami pekný vzťah. Viem, čo som ich naučila, môžeme ďalej pokračovať. Tie
deti, ktoré nemali angličtinu, sa popri nás rýchlejšie učia. Mnohé slová i vety mnohokrát opakujeme a vždy pridávam aj nové výrazy. Deti začínajú bez problémov komunikovať. Veľmi dobre využívame angličtinu na prírodovede - farby, ovocie, zelenina, pomenovanie predmetov. "
Zuzana Piovarčivá do vyučovania zapojila bábku Adamka, ktorá bola v škole. Patrila do zdravovedy, teraz pomáha prvákom: rieši s deťmi problémy, rozpráva sa s nimi a deti Adamka berú ako rovnocenného kamaráta. „Celoročnú tému som nazvala Spoznávame svet s Adamom s mesačnými podtémami napríklad Bola raz jedna trieda či Naše mesto je kráľovské. V rámci nich rozvíjame aj regionálnu výchovu."
Zuzanini prváci majú medzi predmetmi zaradenú aj dramatickú výchovu. Od začiatku ich chytila za srdce. Ide o zážitkové učenie. Deti sa cez príbehy, scénky či dialógy učia reagovať na situácie v triede, škole, rodine aj bežnom živote. Z pohľadu dospelého sa môže zdať, že práve táto výchova je náročná. Možno pre vyučujúceho. Potrebuje totiž jeho kreativitu, fantáziu a otvorenosť. Deti túto výchovu milujú. „Čo preberáme trebárs na prírodovede, vieme cez scénku či pantomímu zahrať. Veľkým prínosom aj Adama, aj dramatickej výchovy je to, že deti sa dokážu uvoľniť, rozprávať, rozvíjať svoju slovnú zásobu, rozviažu svoju tvorivosť," vyzdvihla prednosti vyučovania Zuzana a zdôraznila, že je veľmi dôležité, aby sa deti do školy tešili. Tie jej určite. Veď v prváckej triede ich čaká napríklad aj poštová schránka, do ktorej deti i učiteľka vhadzujú odkazy - listy. Z času na čas ju otvoria a pošta môže fungovať. Kto by nerád dostal list? Deťom očká svietia od očakávaní, keď listy učiteľka rozdáva. „Snažím sa, aby sme sa učili tak, že sa hráme," zakončila rozhovor Zuzana Piovarčiová a
vrátila sa na koberec. Deti ju obkolesili, ona vzala do náručia Adamka a všetci spolu sa začali hrať na matematiku, prírodovedu, angličtinu, čítanie...
Autor: DAGMARA