Slovenskí štvrtáci, podľa výsledkov testov z matematiky (TIMSS), nie sú pripravení pre praktický život. Naučené vedomosti síce vedia mechanicky zopakovať, ale nie vysvetliť. V rebríčku 37 krajín sme v jednotlivých úlohách obsadili 16. až 25. miesto. Z 19 krajín OECD to bolo 9. až 19. miesto.
Tieto výsledky v plnej nahote vykreslili tradičný slovenský školský problém. Školské osnovy boli doteraz príliš pre-dimenzované, učilo sa veľa nového a nebol čas pre praktické vyučovanie. Nový školský zákon tieto problémy síce čiastočne odstraňuje, ale podľa ministerských úradníkov k pozitívnym zmenám dôjde až o štyri až päť rokov. Odborníci z praxe, učitelia základ-ných škôl, však varujú. Je možné, že k pozitívnym zmenám nedôjde vôbec. Reforma je totiž čiastková, nedokonalá, jednostranná...
Aj viacerí liptovskí pedagógovia potvrdili, že pokiaľ rezort neprijme systém celoživotného vzdelávania učiteľov a pedagógovia nezlepšia spoluprácu medzi sebou v rámci medzipredmetových vzťahov, pozitívnych zmien sa nedočkáme. Aktuálne zmeny osnov totiž len odbremenili aj tak preťažených učiteľov, no vôbec ich nemotivujú, aby sami zmenili spôsob výučby, aby viac presadzovali analytické myslenie žiakov. A kým sa „nepritlačí“ aj týmto smerom, pedagógovia budú síce učiť menej, ale po starom, teda zle. (SZ)