Nahradila pôvodné telefónne tiesňové linky policajtov (158), zdravotných záchranárov (155) a hasičov (150). Krajské štatistické údaje zo Žiliny (celkovo máme osem koordinačných stredísk v krajských mestách) sa podľa našich zistení nevymykajú celoštátnemu priemeru, a tak možno ponúknuť jeden rozhodujúci údaj – na telefónne číslo 112 ročne zavolá takmer 4,6 milióna osôb. Negatívom je však skutočnosť, že z celkového počtu viac ako 12-tisíc volaní každý deň je len päť percent oprávnených.
„Pritom vyspelá technológia linky 112 umožňuje zistiť presné miesto, kde sa volajúci nachádza, jeho číslo a v prípade, že volá z mobilného telefónu bez SIM karty jeho IMEI číslo, teda jedinečný medzinárodný identifikátor mobilného telefónneho prístroja,“ povedala Alena Koišová z tlačového odboru Ministerstva vnútra a dodala, že zneužitie linky možno potrestať až do výšky 1660 € (50-tisíc Sk). V niektorých prípadoch je dokonca možné neoprávnené volanie klasifikovať ako trestný čin šírenia poplašnej správy alebo trestný čin poškodzovania a ohrozovania prevádzky všeobecne prospešného zariadenia.
V minulosti príslušné orgány vyšetrovali a posudzovali viaceré prípady zneužitia integrovanej linky záchrany aj z Liptova, ale vzhľadom na skutočnosť, že išlo o maloleté deti, bližšie informácia rezortné ministerstvo odmietlo zverejniť. Získali sme však inú informácie - s cieľom zamedziť zneužívanie integrovaného záchranného systému, ministerstvo vnútra v spolupráci s rezortom zdravotníctva bude preventívne informovať o negatívnych vplyvoch súvisiacich so zneužívaním tiesňových volaní. Pripravuje tiež informačnú kampaň zameranú na deti a školskú mládež, pretože k zneužívaniu linky 112 najčastejšie dochádza počas školských prázdnin, teda v čase, keď sú deti bez dozoru samé doma.
(SZ)