LIPTOV. „Metodické pokyny sme konzultovali s Krajským školským úradom v Žiline, aby školy v našej pôsobnosti postupovali pri písaní vysvedčení jednotne,“ vysvetlila situáciu v Liptovskom Hrádku Martina Harichová, vedúca odboru organizačného, školstva a sociálnych vecí. „Potom sme sa stretli s riaditeľmi hrádockých základných škôl, základných umeleckých škôl a základných škôl v Hybiach a v Liptovskej Kokave a dovysvetľovali sme si niektoré nepresnosti.“
Aké problémy nastali? Ministerstvo školstva vydalo metodické pokyny, podľa ktorých učitelia mali známkovať výchovné predmety na polročnom vysvedčení, hoci žiakov od začiatku školského roka väčšina škôl vo výchovách neznámkovala. „Každý sme robili podľa svojho svedomia a vedomia. Tlačivá vysvedčení sme dostali včas, asi dva týždne pred polročným hodnotením,“ skonštatovala Mária Rypáková, riaditeľka Základnej školy v Kvačanoch. „Nastali však technické problémy pri ich tlačení z programu aScAgendy (administratívny počítačový program pre školy). Výpisy z triedneho výkazu sme vytlačili bez problémov, vysvedčenia nesadli s programom, hoci sme si takmer každý deň z aScAgendy sťahovali novú verziu.“ S administratívnym programom pre školy je M. Rypáková však spokojná, dokonca cez internet absolvovala so svojimi kolegyňami vzdelávanie naň.
Výchovné predmety neklasifikovali učitelia vo viacerých liptovských školách. Lepšie povedané, rešpektovali svoje, v septembri schválené, školské vzdelávacie programy. V nich pedagogické rady podľa dohody učiteľov schválili, ktoré z výchovných predmetov budú či nebudú vo svojej škole klasifikovať. Nepripadalo im však správne, aby na polročnom vysvedčení žiakom dali známku, keď celý polrok ich na hodinách známkami nehodnotili. „V budúcnosti budeme musieť uvažovať o zmene a avizovať problémy so známkovaním-neznámkovaním výchovných predmetov ministerstvu školstva,“ povedala M. Rypáková. „Známky z výchovných predmetov môžu totiž zlepšiť priemer známok na prihláškach žiakov na štúdium na stredné školy.“
Práve v tomto vidí veľký problém aj riaditeľ Základnej školy v Pribyline Vladimír Jurík: „Ak niektoré školy nebudú známkovať výchovné predmety, znížia šance vychádzajúcich žiakov na prijatie na stredné školy. My sme výchovné predmety klasifikovali tak, ako sme si určili na začiatku školského roka. Nepáči sa mi však pokyn, že prváci mali na vysvedčení slovné hodnotenie. Nie však také, v ktorom by učiteľka zhodnotila vlastnými vetami prácu prvákov. Ich znenie bolo dané a v podstate to bola známka napísaná slovami.“
DAGMARA