Pre budúcich prvákov pripravili v škole v nových priestoroch bezbariérovej budovy zápis ako rozprávkovú cestu. Veselú a farebnú. Ani Timko Bulava z Dovalova sa v nej nestratil. Hoci, podľa slov mamky Márie, nesmelší chlapec, nechal sa viesť učiteľkou a ochotne plnil úlohy. „Verím, že Timkovi sa bude v tejto škole dobre dariť, mne sa jej priestory páčia,“ prezradila mamina. Budúci prváci, tak ako tí tohtoroční, budú známkovaní podľa pokynov ministerstva školstva slovne v štyroch stupňoch. S hodnotením výchov v škole nemali problémy ani teraz na polroku. „My výchovy v škole známkujeme niekoľko rokov, a tak nám januárový pokyn z ministerstva školstva otvára ďalšiu, podľa nás, dobrú možnosť. Prvákov sme hodnotili slovne, aj keď pokyny z ministerstva školstva vyšli neúplné a viackrát opravované,“ potvrdila riaditeľka školy Viera Jurišová.
Približujeme našu školu Európe
V hrádockej Základnej škole na Hradnej ulici pedagógovia na začiatku školského roka vypracovali školský vzdelávací program pod názvom Približujeme našu školu Európe. Program zahŕňa, okrem iného, najmä vyučovanie cudzích jazykov a informatiky. „V prvom ročníku sme však nezvolili vyučovanie cudzieho jazyka klasickou formou. Vsadili sme na modernejší spôsob výučby a podľa mňa aj prirodzenejší,“ vysvetlila V. Jurišová. „Učíme metódou clil. To znamená, že angličtina je vo všetkých predmetoch, ktoré sú v prvom ročníku. Niečo také však možno uskutočniť len v tom prípade, keď učiteľky na prvom stupni ovládajú cudzí jazyk. My takto vzdelané učiteľky máme. Aj rodičia tento systém učenia oceňujú, deti sa učia cudzí jazyk nenásilnou formou. Naše učiteľky z ročníkov 1.-4. využili ponuku ministerstva školstva na doplnenie kvalifikácie o cudzie jazyky. Učia sa angličtinu, nemčinu a ruštinu."
Štátny vzdelávací program stanovuje učiteľom počet vyučovacích hodín, ktoré si podľa podmienok školy môžu rozšíriť. V škole na Hradnej ulici túto možnosť na sto percent využili. Stavajú však na tom, čo už dlho v škole funguje: cudzie jazyky, informatika a matematika. Cez všetky vzdelávacie aktivity sa však ako moderná a zaujímavá forma vyučovania ťahá projektové vyučovanie. Nie je postavené na memorovaní a žiaci sa v ňom môžu prirodzene naučiť uplatňovať svoju tvorivosť a schopnosť pracovať s internetom i literatúrou.
Nezaskočil ich nový vzdelávací program
Vo vzdelávacom procese v ZŠ na Hradnej ulici vychádzajú z nasledujúcich štyroch pilierov, ktoré sú nadpredmetové a zároveň medzipredmetové a tvoria základ vzdelanosti žiakov v škole: učiť sa poznávať, učiť sa konať, učiť sa žiť spoločne a učiť sa byť samým sebou. Prioritami sú cudzie jazyky, matematika, informatická výchova a technické zručnosti. V 1. ročníku novým predmetom je dramatická výchova. Piaty ročník je obohatený o konverzáciu z nemeckého jazyka a o predmet, ktorý učí deti tvoriť projekty. Dôkazom toho je aj prezentácia deviatackých projektov v programe Power- point z fyziky či verejná prezentácia projektu, ktorý pripravili k Medzinárodnému dňu knižníc. Vedomosti, ktoré žiaci nadobudnú na jednotlivých predmetoch, aplikujú do praxe tým, že vytvoria projekt, ktorý prezentujú nielen pred učiteľmi, spolužiakmi, ale aj rodičmi či starými rodičmi. Takouto formou sa predstavili na novembrovej prezentácii piataci v ľudovej slovesnosti. „Jediné, čo nám robilo od začiatku školského roka problém, boli učebnice,“ priznala riaditeľka školy. Učitelia sú však tvoriví, a preto nebol problém nabehnúť na nový vzdelávací program od septembra. V škole nemali problém ani s polročným vysvedčením. Tlačivá objednali včas, a tak mohli žiakom vydať originálne vysvedčenia.
Škola žije nielen vedomosťami. Výchovní a pedagogickí zamestnanci rozvíjajú v žiakoch aj cit pre prírodu. Svedčí o tom i jazierko so skalkou pred školou. Vyrástlo vlani a dodnes sa z neho všetci tešia. Vybudovali ho v rámci environmentálnej výchovy v projekte Zdravá škola a na výstavbe sa podieľali všetci zamestnanci školy a takmer všetky deti v rámci hodín prírodopisu, technickej výchovy, pestovateľských prác či telesnej výchovy. Jazierko v teplejších dňoch malo svojich obyvateľov – pestrofarebné rybky. Teraz prečkávajú zimu vo veľkej pomaľovanej kadi na chodbe školy. Občas vystrčia hlávky, akoby chceli vedieť, čo ich kamaráti – školáci práve robia. A dozvedia sa, že veľa.
Ocenili úspešných žiakov
Mesto Liptovský Hrádok zorganizovalo tohto roku po prvýkrát oceňovanie najúspešnejších žiakov na polroku. „Veľmi si to vážim, pretože naša škola má veľmi veľa úspechov, a tak sme mohli oceniť viacerých žiakov. Na konci školského roka na podobnej akcii sme vždy oceňovali len jedného úspešného žiaka. Videlo sa mi to nespravodlivé voči všetkým úspešným deťom,“ prezradila Viera Jurišová.
Elektronická žiacka knižka je súčasťou života hrádockých žiakov z Hradnej ulice. Škola prešla aj na elektronické vydávanie stravy. Žiaci majú čipové karty a škola tak odbremenila rodičov od priamej platby, dokonca aj odhlásiť obedy pre chýbajúceho žiaka môžu rodičia elektronicky. Nemusia chodiť do školy a to isté zaviedli aj v Materskej škole na Hradnej ulici. Rodičia platia v škôlke cez internet.
Plavecký a lyžiarsky kurz sú bežné podujatia na ostatných školách i na Hradnej ulici. Škola však organizuje vždy v septembri poznávacie zájazdy do zahraničia. Vtedy je more teplejšie, ovocie lacnejšie a ceny idú dole. Tohto roku pôjdu do Talianska, majú za sebou Monako, Chorvátsko či Grécko.
Plánujú veľké úspory po rekonštrukcii
Základná škola dostala grant z európskych fondov a riaditeľka školy Viera Jurišová, napriek tomu, že na čas rekonštrukcia naruší vyučovací proces, sa teší: „Vymeníme staré okná, zateplíme budovy, zrekonštruujeme elektrické vedenie, do tried pribudnú nové lavice, tabule, dvere, školská kuchyňa bude komplet prestavaná. Výberové konanie na dodávateľa už prebehlo, takže počítam, že v marci, apríli začneme s rekonštrukciou." Vedenie školy počíta s tým, že vyučovací proces bude možno rušený, ale prevádzkové náklady klesnú. Pôjde až o 38-percentné šetrenie. V. Jurišová predpokladá, že niekoľko rokov nebude treba dávať peniaze do opráv a všetky financie pôjdu na skvalitnenie vyučovania. „Snažíme sa o to, aby naša škola bola miestom, kde ide najmä o kvalitné vzdelávanie. Aby bol priestor pre komunikáciu so žiakmi, s rodičmi, s verejnosťou. Aby osobnosť žiaka bola naplno rozvíjaná novými formami zážitkového učenia,“ ukončila rozhovor riaditeľka školy. DAGMARA