Vaša súkromná základná umelecká škola sa zapísala do povedomia nielen liptovských tanečníkov. Pozná vás celé Slovensko vďaka originálnym aktivitám. Čím ste iní oproti ostatným umeleckým školám?
- Spojením vzdelania s praxou. Máme povinnú tanečnú prax, v tom je naše špecifikum. Všetci žiaci, či chodia, či nechodia na vystúpenia, majú každý týždeň minimálne dve hodiny práce s choreografiou. Vedú ich pedagógovia, ktorí učia predmet tanečná prax počas celého roka. My pod praxou nechápeme len to, s čím pôjdu deti na koncert. Choreografická prax pre nás znamená nacvičiť niekoľko choreografických celkov alebo kombinácií, pracovať s choreografiou systematicky a celoročne. Od septembra do júna učíme tanečné techniky v plnom rozsahu. Nestane sa nám v máji, že by sme v polovici prerušili hodinu techniky a venovali sa choreografii, lebo sa blíži koncert. Tanečnú prax považujem zo stránky vzdelávania za najpozitívnejšiu, čo naša škola prináša. Ponúkame však aj kvalitnú výchovu a vzdelávanie, lebo máme veľmi dobrých odborníkov – prvotriednych pedagógov. Vychovali sme si ich aj z našich žiakov. Mnohých však strácame napriek tomu, že sme ich nasmerovali na umeleckú dráhu. Po skončení Vysokej školy múzických umení totiž ostávajú v Bratislave, kde dostanú veľmi lukratívne ponuky. Ale je to pre nás obrovská pocta.
Len vysoká škola múzických umení (VŠMU) pripravuje pedagógov – tanečníkov?
- VŠMU nie je jediná cesta, ako dokvalifikovať pedagógov, aj keď je tou najkvalitnejšou. My sme jediná ZUŠ-ka na Slovensku, ktorá dostala od ministerstva školstva akreditáciu na vzdelávacie aktivity. Vzdelávanie tanečných pedagógov zastrešujeme organizačne, odborne ho vedú pedagógovia z VŠMU. Momentálne máme tri ročníky a tohto roku budeme mať prvých absolventov. Takmer päťdesiat tanečných pedagógov z celého Slovenska, vrátane našich. Je to trojročné vzdelávanie. Ešte dnes som zo schválenej akreditácie príjemne prekvapená, pretože dlhé roky predtým nebola na Slovensku iná možnosť, len VŠMU. Keď sme pripravovali žiadosť o akreditáciu, vypracovali sme osnovy tak, že sme mali veľkú šancu, aby prešli.
Zasiahli zmeny v školskom zákone aj vašu školu?
- ZUŠ-ky sa znovu po rokoch dostali do balíka škôl patriacich pod ministerstvo školstva. V novom školskom zákone vítam pozitívne to, že sme nútení všetci tvoriť vlastné vzdelávacie programy. My sme škola, ktorá sa od začiatku snažila byť aktívna a od začiatku sme pracovali podľa vlastných osnov, odlišných od štátnych. Za šesť rokov sme sa rozrástli a vyprofilovali. Nový školský zákon dáva školám možnosť pracovať na svojich projektoch. Vnímam to tak, že školstvo bude pluralitnejšie – bude mať aj rodič, aj dieťa väčšiu možnosť výberu. Ja beriem konkurenciu ako zvyšovanie kvality.My v regióne ponúkame pluralitu, pretože popri štátnych a cirkevných školách je tu súkromná škola. V súčasnosti tvoríme veľmi intenzívne svoj vzdelávací program, v septembri sme mali program vypracovaný len pre prvé ročníky, dnes ho robíme celistvý. Celkovo máme trinásť ročníkov a tiež vzdelávanie pre dospelých, spolu takmer tristo žiakov od predškolského veku až po dospelosť. Každému vytvoriť, čo on potrebuje, to je veľmi dôležité. V posledných rokoch sme začali spolupracovať s viacerými súbormi. Na začiatku to bol tanečný klub Jessy, potom sme začali spolupracovať s folklórnym súborom Váh, pribudol detský folklórny súbor Pramienok a v poslednom roku detský folklórny súbor Cindruška. Nový školský program vypracujeme tak, že budeme mať modernú a ľudovú sekciu. Samozrejme, deti budú mať všeobecnú výchovu prvé dva ročníky a v treťom sa budú profilovať. Budú si môcť vybrať, či pôjdu ľudovým smerom, alebo moderným a budeme im vedieť aj poradiť. To je naša najnovšia cesta. Chceme sa vyprofilovať tak, aby tanečník dostal všetko, čo má dostať a na čo má predpoklady. Ide o individuálny prístup ku konkrétnemu tanečníkovi.
Vaše aktivity nesmerujú len k deťom, ale veľa zaujímavých programov ponúkate aj dospelým.
- Od založenia školy chceme byť školou pre celú rodinu. Naše nové priestory v Liptovskom Mikuláši sú pekné, pedagógovia milí, je tu priateľská atmosféra, takže rodič môže u nás spokojne nechať svoje dieťa celé roky. Snažili sme sa otvoriť aktivity, ktoré v meste chýbali. Začali sme tehotnými ženami, a tak ponúkame cvičenia pre tehotné a zároveň aj predpôrodné kurzy. Cvičenia prebiehajú tretí rok, cvičiteľka sa na kurzoch zameriava vždy na inú časť tela, ktorá počas pôrodu alebo po pôrode bude zaťažovaná. Súčasťou cvičenia je aj relaxácia, keď mamičky komunikujú s dieťatkom v brušku. Predpôrodné kurzy vedie pôrodná asistentka s pediatričkou a s laktačnou poradkyňou. Šestnásťhodinový kurz tvorí osem lekcií, v ktorom sa ženy dozvedia všetko od tehotenstva cez pôrod, až po obdobie po pôrode a šestonedelie. Ešte pred pôrodom ich učíme prebaľovať či kúpať deti. Tvrdím, že v pôrodnici sa toto učiť je už neskoro. Nehovorím, že sa to mamičky tam nenaučia. Naučia, ale tvrdím, že ak mám byť mamičkou na plný úväzok, môžem sa niektoré veci naučiť skôr. Materstvo pokladám za najdôležitejšiu rolu ženy.
Mamička nás môže kontaktovať už z pôrodnice ohľadom dojčenia. Sú pripravené naše certifikované laktačné poradkyne, ktoré okamžite pomôžu. Keď má dieťatko ukončenú termoreguláciu, v šiestom až ôsmom týždni, môže nastúpiť na kurz dojčenských masáží. V priebehu troch lekcií naučíme rodičov, ako majú masírovať deti. Každý pôrod je pre dieťatko veľmi náročný a dojčenská masáž je jedným zo spôsobov, ako dokážeme negatívne zážitky z pôrodu z dieťaťa dostať von.
Potom nasleduje cvičenie pre matky s deťmi od šiestich mesiacov do dvoch rokov. Venujeme sa na ňom dieťatku, pomáhame mu uvedomovať si telo, spevňujeme chrbátik. Hráme sa na vankúšoch, fitloptách, mamičky cvičia s deťmi. Keď deti už začnú behať, preradíme ich do inej skupiny, potom pracujeme na klenbe nôh, robíme rôzne motivačné hry a mamičky sa s deťmi tiež vybláznia. Pre dvojročné deti sa začína minitanečná - hravá príprava na tanec. V rámci nej deti veľa spievajú, učia sa riekanky, rytmizujú. Dvoj, trojročné deti sú ešte s rodičmi, štvor až päťročné sú samostatné, šesťročné nastupujú k nám do školy.
Zachytávate aj moderné svetové trendy v tancoch a cvičeniach?
- Pre verejnosť ponúkame napríklad tanečné cvičenie, ktoré má svoj pôvod v newyorskom balete. Je to tanečné umenie, ktoré pomáha profesionálnym tanečníkom pri zahrievaní, pri udržiavaní kondície alebo po zraneniach. Dvanásť štátov USA uznalo toto tanečné cvičenie ako náhradu za telocvik na stredných školách a už ho cvičia po celom svete. Cvičenie formuje dlhé a štíhle svaly. Je to spojenie cvičenia s tancom, je v ňom veľa baletu, ale aj džezové pohyby či latinsko-americké rytmy. Nie je to však cvičenie len pre ženy. Máme aj viacerých mužov, ktorých zaujalo.
Ďalšou aktivitou, ktorá je „nadzuškárska“, je tanečné leto. Prvýkrát sme ho zorganizovali vlani v lete. Ponúkli sme deťom i dospelým možnosť tráviť niekoľko víkendov – každý v inom druhu tanca. Chcela by som, aby sa tanečné leto v Liptove stalo tradíciou.
Pred dvoma rokmi ste hostili vynikajúcu nemeckú psychologičku Jiřinu Prekopovú, autorku terapie pevným objatím. Spolupracujete s ňou ešte?
- Vtedy prišla na Slovensko na naše pozvanie. Zorganizovali sme celoslovenské odborné sympózium Terapia pevným objatím. Do Liptova prišlo asi 450 odborníkov – lekárov aj psychológov, ktorí sa prvýkrát stretli s terapiou pevným objatím. Sympóziom sme neskončili spoluprácu. Jiřina Prekopová so svojím osemčlenným odborným tímom začala pred pol rokom pod záštitou našej školy výcvik terapeutov pevného objatia. Je to vôbec prvý výcvik na Slovensku. V budúcnosti nebudeme musieť za odborníkmi terapie pevným objatím cestovať za hranice. O tri roky ich budeme mať na Slovensku. Krédom Jiřiny Prekopovej je myšlienka, že to, čo je medzi nebom a zemou, treba využiť pre dobro. Keď to využijeme pre dobro, vráti sa nám to.⋌DAGMARA