Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Komplex mediarskeho podniku predali za zlomok jeho hodnoty

ZA POLODRAHÝ KOV považovali naši predkovia meď. Dal sa z nej vyrobiť riad, náradie, krstiteľnice, no aj kanóny, mažiare, zvony. Keď sa pomiešala s inými kovmi, získala ďalšie vynikajúce vlastnosti.

Spomedzi pár európskych nálezísk boli najbohatšie slovenské zdroje a meď z nich bola najkvalitnejšia.
Hutníci však vyrábali dobrú a čistú meď len dovtedy, kým mali kvalitnú rudu. Viaceré ložiská sa postupne vyčerpali a bolo treba hľadať nové náleziská, čo bolo drahšie. Našťastie, viedenskí, norimberskí, ale najmä talianski obchodníci začali kupovať meď aj s prímesou iných kovov. Najmä Benátčania skupovali všetko, čo sa na strednom Slovensku vyrobilo. Surovú meď naložili furmani na ťažké vozy a pltníci ju plavili pol Slovenskom, opäť ju prevzali furmani a vliekli sa v kolónach až k staniciam severnej dráhy cisára Ferdinanda sliezskej Ostravy.
Mediareň v Malužinej
Veľký nedostatok dreva, ktorý sa prejavil začiatkom 19. storočia v gemerskom banskom revíri Smolník, ohrozil tamojšiu banskú, ale najmä hutnícku výrobu medi. Cisárska dvorská komora vo Viedni preto rozhodla o zriadení nového mediarskeho závodu v Malužinej.
Železiareň založili v roku 1771 za vlády osvietenej panovníčky Márie Terézie v Červenom Kúte v doline Podjacková. Prvá rafinačná pec a jedna časť medeného hámra začali s výrobou 11. mája v roku 1808.
Po počiatočných technologických a výrobných ťažkostiach nastalo v roku 1820, zavedením zrážacieho procesu, podstatné zlepšenie výroby medi. Na jeseň 1822 pracovali už dve rafinačné pece.
Rafinačný proces, pri ktorom sa odstraňovali zvyšky nečistôt z kovov, trval dvanásť hodín. Po jeho dokončení sa meď vypustila z pece výpustným otvorom do pripravených foriem. Z hladiny medi sa stiahla ešte struska a meď sa nechala voľne chladnúť. Takúto meď potom spracovali v medenom hámri za pomoci obrovských bucharov. Z tisíc kilogramov surovej medi sa podľa jej čistoty vyrobilo 760-880 kilogramov rafinovanej medi.
Pálenie slovenských lesov
Taviace pece boli vykurované dreveným uhlím. Palivo pre vykurovanie pecí v hutách a hámroch, ako aj pre rozličné kováčske práce, zabezpečovali uhliari v milieroch erárnych lesoch, ktoré zaberali plochu 6 218 štvorcových jutár v Malužinej.
Každá z dvoch rafinačných pecí mala priemer ohniska osem stôp. Obsluhu taviacej pece tvorili: hlavný tavič s pomocníkom, 18 stálych robotníkov a dvoch strážcov. Kováčske práce sa robili na dvoch bucharoch. Horný sa volal František, spodnému dali meno Anton. V hornom hámri neskôr pribudli štyri dvojité buchary.
Okrem priamych zamestnancov tam robili aj voziari, úradníci, správca hámra, kontrolór, pisár a tiež lesný správca.
Všetci robotníci mali zabezpečenú bezplatnú lekársku starostlivosť a ich dôchodky vyplácala čiastočne banka, zbytok bratská pokladnica, na ktorú prispievali. Úradníci mali zabezpečené slušné penzie.
Furmani na cestu šomrali
Väčšina rafinovanej medi mala tvar tabúľ, blokov a delostreleckých potrieb. Výrobky putovali priamo do Viedne. Exportovanú meď odvážali na Sihoť v Liptovskom Hrádku. Tam na sútoku Váhu a Belej bolo nákladisko na plte. Pri nižšom stave hladiny nakladali výrobky v Liptovskom Mikuláši.
Z Liptova meď odvážali na prekladisko v Budatíne. Tam meď prekladali na pevné furmanské vozy. Ich karavány potom smerovali starou cestou, medzi Rochovicou a Brodňankou na horský prechod Skačkov a na Podzávoze odbočili do Milošovej.
Cesta bola pohodlná, ale v druhej polovici mala prudké stúpanie. Furmani šomrali najskôr len medzi sebou, potom ich protesty prerástli do oficiálnej sťažnosti vtedajšiemu uhorskému palatínovi princa Leopolda Alexandra, syna cisára Leopolda II.
Nová cesta cez Svrčinovec
Vyriešenie furmanských sťaž– ností cisárska byrokracia odkladala a začali ich riešiť až za vlády cisára Františka II.
Výstavbu novej krajinskej cesty sa podarilo ukončiť v roku 1818 a konvoje povozníkov začali prúdiť prijateľnejšou cestou.
Konská doprava však bola sezónna, keď mohli po Váhu plávať meďou naložené plte. Stokilometrov dlhá vodná cesta z Liptovského Hrádku do Budatína mala nemálo zradných miest ohrozujúcich životy pltníkov. Ani netreba pripomínať skalné monumenty v Strečnianskej úžine, dnes už rozstrieľanú Margitu a jej náprotivnú Besnú.
Nepomohol ani župan
V júni a v júli 1859 uskutočnil cisársko-kráľovský sekčný šéf ministerstva financií Scheuchensuel inšpekčnú cestu po baníckych oblastiach stredného a východného Slovenska.
Podnetom sa stali, ako sa neskôr ukázalo, otázne sťažnosti maďarskej a vychodniarskej lobby, sídliacej v gemerskom Smolníku, ktorí tiež boli dodávateľom rudy do Podjackovej. Ako sa po čase dokázalo, predražená bola najmä zle organizovaná furmanská preprava zo Smolníka. Práve ona skreslila, aj vtedy sledované, ekonomické ukazovatele.
Hoci Hutný úrad v Podjackovej vydokladoval, že sú tam zásoby na kvalitnú výrobu ešte na dva roky, 3. januára 1860 výrobu medi v Podjackovej zastavili. 12. apríla 1863 rozhodnutím panovníka cisára Františka I. celý komplex mediarskeho podniku pracujúci polstoročie ponúkli na predaj za smiešne stanovenú hodnotu 1794 zlatých, čo bol len zlomok ceny obrovského diela ležiaceho na ploche 12,5 jutra. Nepomohla ani interpelácia novozvoleného liptovského župana Jána Francisciho.
Z celého významného komplexu zostali v Liptovskej Maši len váhovňa rudy a hutnícka klopačka, v ktorej je zaujímavá expozícia baníckej a hutníckej výroby Liptova.
Jej mimoriadne ochotným a zasväteným kustódom je Peter Flódr. Expozícia leží pri starej ceste do Hýb a Východnej, asi tri kilometre za Liptovským Hrádkom
FRANTIŠEK DEJČÍK

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 908
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 051
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 797
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 767
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 673
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 617
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 079
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 488
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 325
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

V Liptovskom Mikuláši už pripravujú odberné miesta

Niektoré odberné tímy na jednotlivé odberné miesta v Liptovskom Mikuláši sú stále v štádiu tvorby.

Ružomberok je na testovanie pripravený, majú aj dostatok zdravotníkov

Do víkendového plošného testovania sa v Ružomberku zapojilo množstvo dobrovoľníkov. Všetko majú pripravené.

Ilustračné foto.

V ružomberskej nemocnici denne zomierajú pacienti s koronavírusom

Epidemiologická situácia sa prudko zhoršuje na Liptove, počet pozitívne testovaných obyvateľov oravských okresov klesá.

V nemocniciach zavádzajú zákaz návštev na lôžkových oddeleniach.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?