Na jednej strane sa vláda snaží v zmysle európskej legislatívy chrániť nefajčiarov. A fajčiarov od tohto zlozvyku odrádzať. Napríklad, čerstvo prijatým zákonom, ktorý vyrába vrásky predovšetkým majiteľom reštauračných zariadení. Nové opatrenia okrem zvýšenej kvality stolovania môžu priniesť aj zníženie spotreby tabakových výrobkov. A to nie je dobré. Pre štátnu kasu určite.
Nebudeme si klamať. Pivo, víno, liehoviny a tabak (ale aj pohonné hmoty) sú zaťažené nemalou spotrebnou daňou. Spolu s DPH tvoria významné každoročné príjmy štátneho rozpočtu.
Vlády a parlamenty krajín presadzujúce nefajčiarsku politiku tak čelia okrem tlaku tabakových spoločností aj dileme, ako vykryjú straty spôsobené „krokom vpred“. Najtvrdšia verzia opatrení proti dymiacim pôžitkárom v krajinách ako Írsko či Taliansko neznížila iba priame príjmy zo spotrebnej dane. Spôsobila aj prechodný úbytok návštevníkov reštaurácií a pohostinských zariadení. Čiže dotkla sa príjmov širokej skupiny podnikateľov.
To sa podpísalo pod ich zisky a prípadnú výšku odvedenej dane z príjmu. Či zamestnanosť v tomto odvetví služieb. Našťastie, len dočasne, ale tri mesiace či polrok a prepad tržieb o takmer tretinu mohol určite spôsobiť otrasy na rôznych úrovniach ekonomiky. Pekne začarovaný kruh, čo poviete?
Drahý tabak, ešte drahší benzín
Spotrebná daň z tabakových výrobkov je na Slovensku v porovnaní s priemerom v najstarších členských krajinách Európskej únie stále nižšia – každoročne sa však k nemu približuje. Jej výška sa u nás pohybuje na približne dvoch tretinách ceny jednej škatuľky cigariet. Je to síce dosť, ale stále málo. A bude horšie.
Naopak, pokiaľ ide o pohonné hmoty a súvisiace daňové zaťaženie, sme na čele. V prípade benzínu sme boli vlani nad európskym priemerom o 34%, v prípade nafty až o 50%. Koncom januára bola najdrahšia v únii.
To, že ceny palív majú priamy vplyv na ceny tovarov a služieb – a ich výšku veľmi citlivo kopírujú predovšetkým potraviny – azda vysvetľovať netreba. Nie je potrebné asi ani pripomínať skutočnosť, že v takom Rakúsku, kde sa priemerný plat pohybuje na úrovni mnohonásobkov slovenskej minimálnej mzdy, natankujete nádrž svojho tátoša výrazne lacnejšie. Alebo si odskočte do Poľska. Fakt je, že v cenách pohonných hmôt drží táto krajina smutné prvenstvo. V súčasnej ekonomickej kríze všetci volajú po nezvyšovaní cien, či dokonca po ich znižovaní. Dalo by sa, ale...
Snívajte s nami
Na ťahu by mala byť vláda. Nižšie dane môžu spôsobiť výrazný pokles cien a tým vyššiu spotrebu, čo sa určite prejaví v sume peňazí, ktorú štát na daniach vyberie. A nižšie ceny benzínov a nafty sa odzrkadlia v cenách tovarov.
Znie to ako rozprávka, ale môže to tak naozaj fungovať. No a úplnou čerešničkou na torte, ktorú sa naši najvyšší stále bránia začať piecť, by bolo zníženie dane z pridanej hodnoty. Povedzme, rovno na Európskou úniou akceptovaných 15%. Verím, že by netrvalo dlho a obchodné reťazce by nás zaplavili letákmi so sloganmi o tom, že práve trvalo znížili ceny o celé štyri percentá. Konkurencia má svoje čaro.
Ale na Slovensku je to tak. Sme silní v silných sľuboch. Preto sa ničomu nečudujte a prijmite radu na záver. Jazdite menej, chôdza prospieva zdraviu. Vyfajčite denne aspoň jednu škatuľku cigariet a stiahnite popri tom minimálne liter borovičky. Pivo na raňajky si doprajte tiež. Podporíte tým našu ekonomiku a nenásytnú štátnu kasu. A pri treťom poldeci nezabudnite nadávať na zlých kapitalistov a vysoké ceny benzínu. Jednoducho, snívajte s nami. Slepí a hluchí, ale veriaci.