Človek by mal robiť to, čo vie. Voľakedy mali živnostníci, remeselníci, lekárnici a pod. licencie. Certifikát na prevádzkovanie hotela, reštaurácie, chaty alebo na murárske práce.
Časy sa zmenili. Na krku máme odborníkov na všetko a necertifikovaných politikov. Za štátne sa zdokonaľujú v angličtine alebo mystifikujú, alebo len tak tárajú. Mnohí si myslia, že keď vedia šoférovať, sú aj dobrými manažérmi. Pri prvej šanci sa pletú do športu, do tepelného hospodárstva. Aj do rozvoja cestovného ruchu. Ale doby, keď po krajine chodili polyhistori, sú preč.
Špecializácia. Toť jeden zo stále aktuálnych pojmov. Odborníkov, schopných všetkého, s titulmi pred i za menom, sme zdedili viac, než je zdravé. Robiť, tvorivo pracovať každý z nich nevie. Zarábať? To hej.
Realita o rozvíjaní cestovného ruchu v Liptove i na Slovensku sa nepodobá na zbožné priania. Neovplyvnilo to ani veľa peňazí na prezentácie na výstavách. Vrcholí zimná turistická sezóna a stačí sa pozrieť na riedku premávku i na „ešpézetky“ áut a každému je zrejmé, že všetko je inak ako pred rokom.
Kde sú Poliaci? Česi? Možno v iných častiach eurozóny. Nielen z Tatier, ale už aj z údolia, aj z Liptova ich vyhnal, okrem iného, nevýhodný kurz zlotého či koruny voči euru.
No nejde iba o to. Dobré meno, značka sa spájajú nielen s cenami, ale aj s kvalitnými službami. Produktmi, ktoré možno ponúkať a za ktoré sú ľudia ochotní zaplatiť.
V súvislosti s aktuálnou situáciou je na mieste poznámka, že je takmer nemožné marketingovo podporovať značku, ak nemáte produkt, ktorý by za to stál. Vraj, „dobré sa predáva samo“. Možno.
Lenže je tu ešte komplikácia. Jeden zo smrteľných hriechov. Pažravosť. Česť výnimkám, ale mnohí prevádzkovatelia myslia najmä na seba. A to v službách nie je zdravé. V takom prípade nepomôže ani zníženie DPH na 10 %, čo je nereálne, ani poukážky na domáce dovolenky.
Viem, je extrémna situácia. Platia celkom iné pravidlá, ako keď sa „krútia peniaze“. Možno je to ten najvhodnejší čas na vystriedanie „stráží“. Ako vravieval náš Lajko Štúr: „Viac tvoriť menej troviť“.
Chce to praktické činy. Kde začať? Platmi kuchárov, čašníkov, servírok, plavčíkov, ktorých kvalita práce ovplyvňuje prevádzku zariadenia. Konkurencia nespí. Nakúpiť lietadlá na prepravu lyžiarov z Ruska, ako to urobili v Alpách, na to nemáme. Ale na to, aby sme za primerané ceny poskytli primerané, a najmä odborné, služby, by sme mohli mať.