Chudobnému aj z hrnca vykypí. Kríza sa razantnejšie ešte ani neprejavila a máme iné problémy. Permanentne klesajú ceny agrokomodít. Pre prvovýrobcov sú likvidačné. Vláda chce zachrániť mliekarov nulovými maržami. Myšlienka nie nová, ale nereálna. Podľa analytikov maržu tvorí nielen zisk, ale aj náklady na predaj či výrobu. Mliečna kríza pokračuje, ako aj snaha rezortu vyriešiť dlhotrvajúce problémy, ktoré nenastali včera. „Dohodnúť“ by sa museli prvovýrobcovia so spracovateľmi mlieka a obchodníkmi.
Ani také „šrotovné“ nehrozí. Veď ide „len“ o výživu a zdravie. Lenže nula zostane nulou, aj v prípade marže. Odkladať riešenia je sebazničujúce. Kravy nepočkajú. Treba ich podojiť aspoň dvakrát za deň.
Takže predstava, že obchodníci a spracovatelia sa vzdajú marže a získané peniaze presunú do prvovýroby, je naivná. Ale mohli by sa tak výkupné ceny mlieka zvýšiť o desať centov za liter. Namiesto súčasných od 19 do 22 až na 30 centov. Variant by akceptovali všetci hráči obchodného a výrobného reťazca.
Prvovýrobcovia by to privítali, pretože nebudú prerábať na každom litri mlieka 13 centov (4 koruny). Výrobné náklady by sa vyrovnali. Ale ktorý obchodník sa na to ujme? Predávať so zápornou maržou?
Zatiaľ, čo vo veľkopredajniach pokračujú akcie a zákazníci kupujú lacné mlieko, bohvie odkiaľ a akej kvality, slovenskí chovatelia sú v strate. Hlavne, že pokračujú rokovania.
Otázne je, kde je podpora domácich produktov cez značky kvality? Kde sa pominuli reči o národnej hrdosti? Kto prvý z europoslancov presadí zmeny európskej legislatívy? A prečo sa nehovorí nič o zvýšení intervenčných cien mlieka?
Vraj trh všetko vyrieši. Pokračuje čulý ruch v obciach na druhej strane našej štátnej hranice. Takže, zdá sa, že je to pravda. Nebude to aj preto, že tam nedotuje väčšina kúpu nového autá menšine? Patrí sa to? Možno v potravinách, pri predaji mliečnych výrobkov aj hej.
Teraz predávajú mlieko od 20 do 25 centov (6 - 7,50 korún) za liter. Hrozí masívne vybíjanie dojníc, podobne ako v chove ošípaných.
Skoro polovici občanov SR je jedno, koho má za prezidenta. Tvrdia, že voľbami sa nič nezmení. Chlieb ani mlieko nebudú lacnejšie. Mlčiaca, chudobnejšia väčšina sa „tradične“ prejavuje. Im je jedno, či trh ovplyvňuje, alebo nie, aj ceny agrokomodít.