S titulom bakalárik dnes končí v štvrtom ročníku Žilinskej detskej univerzity v Liptovskom Mikuláši 42 detí od sedem do dvanásť rokov. Počas týždňa od 6. júla absolvovali množstvo prednášok, cvičení a hier. Vôbec im nebolo ľúto, že sedeli v laviciach. Veď boli vysokoškolské.
LIPTOVSKÝ MIKULULÁŠ. „Vôbec mi nie je ľúto, že som cez prázdniny v škole," povedala Natália Polomská z Liptovského Mikuláša. „Na univerzite som bola aj vlani a pri promóciách som sa cítila ako veľká, ako vysokoškoláčka. Boli to veľmi dobré pocity."
Mnohé deti boli na univerzite po prvýkrát a reagovali podobne. Mali však problém vybrať z absolvovaného programu to najlepšie. Program totiž nebol len o prednáškach, ale veľa sa malí študenti so svojimi vysokoškolskými pedagógmi venovali pokusom. „Experimenty jednoznačne zabrali," potvrdil Peter Hockicko z katedry fyziky Žilinskej elektrotechnickej univerzity, z detašovaného pracoviska v Liptovskom Mikuláši. Pokračoval: „Na detskej univerzite ide o popularizáciu matematických a prírodovedných predmetov, ale mali sme aj také predmety ako komunikácia slovne a bez slov. Deti navštívili poľovnícky výbeh, kde si pozreli muflóny, jelenice, dokonca si pohladkali malé jelenča."
Potvrdil, že o štúdium na Detskej univerzite v Liptovskom Mikuláši je veľký záujem, ale z kapacitných dôvodov nie je možné prijať viac malých študentov. Okrem dospelých prednášajúcich mali deti svojich „vodičov". Boli to študenti, ktorí sa deťom venovali od ôsmej hodiny ráno do štvrtej popoludní a boli pre nich veľkými kamarátmi. „Bez nich by sme sa neobišli, robili pedagogický dozor deťom. Tento rok sme nadviazali spoluprácu aj so základnými a strednými školami a vyučujúci aj z týchto škôl boli prednášať na detskej univerzite," doplnil P. Hockicko.
Malí študenti počas týždňového „vysokoškolského" štúdia boli zaradení do dvoch skupín. Rozlišovali sa podľa farby trička na zelených a žltých. Všetky prednášky a cvičenia si dávali zapisovať do indexov ako veľkí študenti. Čo všetko sa učili? Napríklad ako sa hýbu vlny, ako sa riadi vlak, ako počíta slimák, ako sa šíri zvuk, ale získali viac informácií o využití slnečnej energie, jednoduchom elektrickom obvode, molekulách, robotoch či farbách.