PRIBYLINA. Zatiaľ iba statický zbierkový fond zahŕňa viac ako desať vzácnych historických lokomotív, približne 50 vozňov rôznych druhov a takmer kilometer obslužného koľajiska.
„Našou ambíciou je vybudovať funkčnú trať, ktorá by spájala jednotlivé areály múzea. Návštevníci by sa po nej viezli od vstupnej brány cez potočnú expozíciu s vodnými stavbami a končila by práve v hornej časti, v súčasnom areáli železničky," povedala TASR riaditeľka Liptovského múzea Iveta Zuskinová s tým, že sa zvažujú detaily projektu, ktorého súčasťou bude žiadosť o podporu z fondov Európskej únie.
Pôvodná PLŽ, ktorá bola jednou z najdlhších lesných železníc na Slovensku, slúžila od roku 1912 na zvážanie dreva z údolia Čierneho Váhu na spracovanie do Liptovského Hrádku, ale aj na prepravu ľudí z horských osád a dedín do metropoly horného Liptova. V roku 1972 bola jej prevádzka pre nerentabilnosť definitívne zrušená. Nasledovala jej postupná deštrukcia a hromadná likvidácia tratí.
Veľkú zásluhu na záchrane aspoň časti vozového a koľajového parku mal posledný správca PLŽ Ľudovít Gerek zriadením a udržiavaním odstavného depa v Liptovskom Hrádku. „Na jeho snahu neskôr nadviazala skupina najmä mladých ľudí, ktorí strávili v depe množstvo brigádnických hodín. Zadarmo alebo za symbolickú odmenu vykonali aj veľa fyzicky ťažkej práce, ktorú na železnici kedysi vykonávali väzni. V tomto prípade sme to všetci robili dobrovoľne a s nadšením," skonštatoval Mário Brnický, správca depozitára a expozície PLŽ.
Pokračujúce neudržateľné rozkrádanie najmä kovového materiálu bolo dôvodom premiestnenia lokomotív, vozňov a koľajníc do pribylinského skanzenu. Podľa Zuskinovej bolo jedným z hlavných zámerov aj sprístupnenie pozostatkov nielen PLŽ širokej verejnosti.
Rekonštrukcia železničnej histórie pokračuje s pomocou občianskych združení Spoločnosť PLŽ a Spolok čiernovážskej mašinky a finančnou podporou Ministerstva kultúry SR, zriaďovateľského Žilinského samosprávneho kraja a viacerých súkromných subjektov.
„Statická expozícia, akokoľvek rozsiahla a pútavá, doplnená panelmi so sprievodnými textami a fotografiami, nie je pravým naplnením našich snov. Chceme disponovať funkčnou traťou, na ktorej by sa pôvodné vlakové súpravy mohli predviesť v plnej sile a kráse. Mnohí historici s tým síce veľmi nesúhlasia, ale z technického hľadiska je pre tieto vzácne stroje najlepšie, keď sú v pohybe," dodal Brnický.
Odhadované náklady na výstavbu koľajiska s príslušenstvom predstavujú podľa spracovanej štúdie sumu prevyšujúcu jeden milión eur.