Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Organizmus si v lete môžeme stravou a cvičením pripraviť na zimu

Žiť tu a teraz znamená naplno prežívať prítomný okamih. Zároveň to neznamená, že nerobíme nič pre budúcnosť. Práve naopak. Vytvárame si základy budúceho prežívania.

Napríklad aj cvičením pávana mukta ásany môžeme predchádzať, okrem iného, tráviacim problémom.Napríklad aj cvičením pávana mukta ásany môžeme predchádzať, okrem iného, tráviacim problémom. (Zdroj: DAGMARA SARITA POLIAKOVÁ)

LIPTOVSKÝ HRÁDOK. Ak život v prítomnosti spojíme so stravou a cvičením, môžeme pre svoje zdravie urobiť veľmi veľa. „Je dobré, že práve v týchto horúcich letných dňoch môžeme jesť citrusy," skonštatovala odborníčka na zdravú výživu Eva Ďurčová z Liptovského Hrádku. „My to však často robíme naopak - v zime kupujeme mandarínky, grepy, pomaranče. Pritom citrusy organizmus ochladzujú, a preto sú vhodné počas letných horúcich dní."

Pridala radu, že najlepšie je ráno na lačno z dvoch citrónov či pomarančov vyžmýkať šťavu a vypiť ju. „Tento nápoj veľmi dobre pôsobí na pečeň a zbavuje organizmus toxínov. Dokonca sa odporúča vrchnú kôru z citrusov dať dolu a bielu, ktorá je pod ňou, zjesť. Je síce trošku horká, ale veľmi prospešná na naše trávenie a celkové posilnenie organizmu. Takto si v lete môžeme pripraviť svoj organizmus na jesenné a zimné dni. Navyše, grepy majú aj vzácnu danosť - pohlcuje tuky, a preto pomáhajú chudnúť."

Teplá strava je aj v lete dôležitá

Melón povzbudí činnosť obličiek, hrozno pomôže s trávením. Ak chceme ovocie či zeleninu upravovať, pripravme ich ako šaláty, do ktorých môžeme použiť, napríklad sójový syr tofu. Nezabudnúť však, že aj v lete organizmu prospieva teplá strava - zelenina varená alebo dusená.

Pri stravovaní je dobré riadiť sa postavením Mesiaca," doplnila E. Ďurčová. „Počas splnu, podľa možnosti len piť a jedenkrát do týždňa si dať pôstny deň. Kto však nevie dodržať pôst bez jedla, môže si dať ovocie alebo oriešky. Rovnako je dobré pri znameniach zverokruhu, ktoré sa striedajú v priebehu mesiaca po dvoch, troch dňoch, zaťažovať alebo odľahčovať len určitú časť tela.

Napríklad v Strelcovi odľahčiť nohy, v Škorpiónovi si budúce mamičky majú dávať väčší pozor, v Rakovi posilňovať žalúdok, Baran by sa nemal vybičovať vo svojich dňoch pracovne, lebo sa ohlásia bolesti hlavy. Každé znamenie má vo vienku to, kde by mohla byť určitá časť tela viac zraniteľná. Treba vnímať svoje telo a počúvať, čo hovorí."

Cvičením aktivizujme tráviaci trakt

Eva Ďurčová je cvičiteľkou jogy zo Systému Joga v dennom živote autora Paramhans svámi Máhešváranandu v Liptovskom Hrádku. Sama jogu cvičí viac ako desať rokov. Keďže je odborníčkou ma cvičenie aj zdravé stravovanie, ponúka nám cvičenie najmä na aktivizáciu tráviaceho traktu.

Varianty cvičení pavana mukta ásany (priťahovanie kolien k hlave) patria medzi moje najobľúbenejšie a aj ľudia, ktorí mi prichádzajú do kurzov s otázkami ako povzbudiť trávenie či činnosť vnútorných organov, si ich obľúbia," konštatovala Eva Ďurčová. Dodala, že práve v lete sa viac stretávame s priateľmi a známymi a často sa stane, že v strave kombinujeme aj také jedlá, ktoré spolu nesadnú.

„Priťahovanie kolien k hlave je jednoznačne cvičenie, s ktorým si môžeme rýchlo pomôcť sami," pokračovala. „Nikdy by sme nemali cvičiť s plným bruchom, ale pri tráviacich problémoch pomaly môžeme začať cvičiť. Vtedy cvičíme prvú variantu. V takom prípade však sledujeme pochody a pocity vo svojom tele."

Priťahovanie kolien k hlave - pávana mukta ásana

Takže dnes ponúkame cvičenie, ktoré pomáha predchádzať tráviacim problémom. Okrem toho jeho prvá varinata naťahuje dolnú oblasť chrbta a svalstvo bedrového kĺbu. Pomáha pri zápche, nadúvaní a iných tráviacich ťažkostiach, odstraňuje únavu. Druhá varianta prekrvuje aj pohlavné orgány a pomáha pri ťažkostiach s menštruáciou. Naťahuje svalstvo chrbta aj bedrových kĺbov a podporuje dobré trávenie. Tretia varianta, najmä jej záverečné cvičenie, masíruje celú oblasť chrbta, zlepšuje pohyblivosť a prekrvenie chrbtice. Ak máme problémy s platničkami, tretiu variantu necvičíme.

Prvá viarianta: Ľahneme si uvoľnene na chrbát a nadýchneme sa. S výdychom prednožmo pokrčíme pravú nohu, obidvoma rukami zvonka objímeme koleno a pritiahneme ho čo najbližšie k trupu.

Ľavá noha zostáva ležať uvoľnene na podložke. S nádychom položíme ruky pozdĺž tela, vystrieme pravú nohu a vrátime ju na podložku. Cvik opakujeme tiež druhou nohou.

Druhá varianta: Ľahneme si na chrbát a uvoľníme sa. Ruky ležia voľne pozdĺž tela dlaňami nahor. S nádychom pokrčíme pravú nohu a rukami zvonku objímeme koleno. S výdychom pritiahneme stehno k hrudníku, predkloníme hlavu a nosom alebo čelom sa dotkneme kolena. Ľavá noha zostáva ležať vystretá na podložke. S nádychom položíme hlavu na podložku.

S výdychom uvoľníme ruky, prednožíme pravú nohu, vystrieme ju a veľkým oblúkom vrátime na podložku. Cvičenie opakujeme aj druhou nohou.

Tretia varianta: Ľahneme si na chrbát. Pomaly sa zhlboka nadýchneme, pokrčíme nohy a rukami objímeme kolená. S výdychom nohy pritiahneme k telu, predkloníme hlavu a nosom alebo čelom sa dotkneme kolien. S nádychom vrátime hlavu na podložku. S výdychom vystrieme nohy do prednoženia a vrátime sa do východiskovej polohy. Tento pohyb urobíme 3-krát. Pri treťom raze zostaneme v polohe so skrčenými nohami pri tele a s prirodzeným dychom sa prevaľujeme celým telom nabok, 10-krát doľava a doprava. Na záver sa pokolíšeme 10-krát dopredu a dozadu. S výdychom sa vrátime do východiskovej polohy.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 484
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 17 675
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 300
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 114
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 642
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 516
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 503
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 701
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 451
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hrboltová ide na postup, jesennú časť odohrali bez jedinej prehry

Hovorili sme s trénerom futbalistov TJ Iskra Hrboltová Milanom Krivošom. Nič iné ako postup v ružomberskej mestskej časti sa v súťažnom ročníku 2020/2021 neberie.

Hrboltová v zelenom v zápase proti Lipt. Ondreju.

Pandémia koronavírusu zatvára ďalšie školy na Liptove

Druhý stupeň sa učí z domu cez internet. Prvý stupeň sa má učiť priamo v škole.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Pomník Pod skalkou obnovia z vládnej dotácie

K dotácii 8-tisíc eur plánuje radnica uvoľniť z mestského rozpočtu ďalších 4-tisíc eur.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?