Oldtimer Rallye Tatry bolo trojdňové podujatie, ktoré sa uskutočnilo v Liptove, Tatrách a v Poľskej republike. Historické vozidlá zaujali stovky ľudí počas všetkých troch etáp.
LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Okrem víťaza, ktorým sa stala Dana Petranová z Liptovského Mikuláša, sa na súťaži veteránskych vozidiel odovzdávali aj iné tituly. Dana Petranová jazdí na Tatre 603 z roku 1972. O tom, že dvojtonové auto má rada, nenecháva nikoho na pochybách. Každý si to môže prečítať aj na jej tričku.
Najstarší účastník a hrdina podujatia
Najstarším účastníkom na Oldtimer Rallye Tatry 2009 (ORT) bol motocyklista Viliam Wachal z Nitry na Jawe 250/11 Perak z roku 1948, ktorý vyhral aj kategóriu motocyklov.
Je majstrom Slovenska v jazde pravidelnosti za rok 2008 a svojím víťazstvom na ORT 2009 sa stal aj tohtoročným majstrom Slovenska.
Stal sa zároveň aj hrdinom podujatia, lebo 207-kilometrovú trasu okolo Vysokých Tatier v celodennom lejaku prešiel na motorke, ktorá má vyše 60 rokov. On sám má vek nad 70 rokov, takže treba uznať, že titul hrdina podujatia si naozaj zaslúžil.
Za najdrahšie auto by bolo dvadsaťosem rodinných domov
V súťaži Top Elegance sa predstavilo 25 osobitne vybraných historických vozidiel, ktoré hodnotila porota. Členmi odbornej poroty boli Ján Blcháč, primátor Liptovského Mikuláša, Tadeusz Frackowiak, honorárny konzul Poľskej republiky na Slovensku, Karol Pavlů, prezident Asociácie historických vozidiel SR, ktorý je, mimochodom, držiteľom vysokého francúzskeho štátneho vyznamenania: Francúzsky rytier čestnej légie, Rudolf Urbanovič, prednosta mestského úradu a Dalibor Šalplachta, náčelník mikulášskej mestskej polície. Rozhodujúce slovo pri hodnotení kritérií automobilov mali Jozef Váry, viceprezident Združenia zberateľov historických vozidiel na Slovensku a Jaroslav Petran, riaditeľ súťaže Oldtimer Rallye Tatry 2009.
„V takej súťaži, akou je Top Elegance, rozhodujú nielen estetické kritériá, ale najmä historická hodnota vozidla, jeho jedinečnosť, technické parametre v čase vzniku aj v súčasnosti, odborná úroveň reštaurovania a udržiavania vozidla," vysvetlil Jaroslav Petran. Titul Top Elegance získal automobil Hispano Suiza vyrobený v roku 1926, ktorého majiteľom je Vladislav Novák.
„Je to unikátne auto, ktoré má motor používaný v čase vzniku v stíhacích lietadlách. Objem motora má osemtisíc centimetrov kubických, výkon 200 koní a spotrebu 30 litrov na sto kilometrov. Dosiahne maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. V čase jeho vzniku sa v Československu predával len v Zlíne," dozvedeli sme sa od Jaroslava Petrana. Historická hodnota auta sa nedá vyčísliť, ale v dobe jeho vzniku ho predávali za cenu rovnajúcu sa hodnote dvadsiatich ôsmich rodinných domov, ktoré v Zlíne staval Tomáš Baťa.
Top Elegance Mode na červenom koberci
Titul Top Elegance Mode získala posádka Bivoj a Jena Kolářovci, ktorí jazdili na veľkom luxusnom Packard Clipper vyrobenom v roku 1947. Nádherné nablýskané vládne vozidlo priviezol na mikulášske Námestie osloboditeľov jeho majiteľ v uniforme generála americkej armády.
Najstaršie vozidlo má sto rokov
Majiteľom amerického automobilu Hupmobile z roku 1909 je jeden z najväčších zberateľov historických vozidiel Ján Horňák z Piešťan. Vozidlo Hupmobile pochádza zo zrušeného múzea historických vozidiel v USA a je v úplne pôvodnom stave s výnimkou malej úpravy motora. Takmer tridsať rokov na aute nikto nejazdil. Obsah štvorvalcového motora má 1999 ccm a výkon 18 koní. Brzdy má len na zadných kolesách. Vybavené je tromi acetylénovými a tromi petrolejovými svetlami. Keď sa nasrdí (nedozvedeli sme sa presne či vodič, alebo automobil), dosiahne rýchlosť až sedemdesiat kilometrov za hodinu.
Najlepší účastník na vozidle do roku výroby 1945
Titul získal Pavel Skála vo automobile Dodge z roku 1941, ktoré je v úplne pôvodnom stave, bez akejkoľvek renovácie. Americké dvojmiestne bussines coupé je zaujímavé obrovským kufrom dlhým 230 centimetrov, dĺžka automobilu je 560 centimetrov.
Najväčšiemu smoliarovi prasklo lanko a sviečky
Na vozidle MG N Magnette z roku 1934 súťažil a titul najväčšieho smoliara si z ORT 2009 odniesol Jiří Ramousek so spolujazdkyňou Katkou Dovinovou z Prahy. Už prvý deň trojdňového podujatia, ktoré sa konalo posledný augustový víkend, vodič pri prudkom brzdení roztrhol brzdové lanko. V kuloároch sme sa dozvedeli, že sa to stalo pred benzínovým čerpadlom, keď si tam posádka chcela stihnúť nakúpiť nápoje. Údajne potom posádka závadu odstraňovala do skorého rána za pomoci Branislava Barboríka z Veteran Clubu Liptov. Krásne historické auto však nedoprialo posádke užiť si súťaž ani na druhý deň, lebo na trase okolo Vysokých Tatier bolo treba na ňom meniť sviečky každých 40 kilometrov. Náhradné sviečky sa ale postupne minuli a šesťvalcové MG došlo večer do cieľa len na štyroch valcoch.