Utorok, 12. december, 2017 | Meniny má Otília
Pridajte si svoje mesto

Historické motorky v centre Ružomberka

Zraz jazdcov na historických motorkách Manet M90 sa v Ružomberku skončil. Absolvovalo ho dvadsaťpäť motocyklov s majiteľmi z celého Slovenska.

Na Mostovej ulici v Ružomberku sa zastavil na chvíľu čas vďaka historickým motorkám. Tie tam mali promenádu v sobotu pred jazdou dolným Liptovom a pred súťažou v Hrabove.(Zdroj: DAGMARA SARITA POLIAKOVÁ)


RUŽOMBEROK. Vyleštených dvadsaťpäť motocyklov Manet M90 stálo v jednom rade v sobotu na ružomberskej Mostovej ulici. Ich majitelia prechádzali okolo, pokukovali po „súperových" kvalitách alebo odpovedali na zvedavé otázky obdivovateľov jednostopových vozidiel. Mnohí z nich ešte svoje lásky opravovali, čistili karburátory, kontrolovali sviečky. „Manet je super láska, ale keď sa zohreje, nie a nie naštartovať," zasmial sa organizátor 4. ročníka celoslovenského zrazu historických motocyklov Manet M90 a predseda AMK Ružomberok Marián Sila. Napriek tomu je Manet aj jeho láskou. Najazdil na ňom stovky kilometrov, napríklad, aj celú cestu z Ružomberka do Bratislavy a späť. „Niektoré idú bezpečne, niektoré treba doladiť," doplnil.

Marián Sila, organizátor zrazu historických motocyklov. FOTO: AUTORKA

Jedinečný ružombersko-celoslovenský zraz

Zrazy motoriek - veteránov nie sú bežnou záležitosťou na Slovensku, a tak ružomberský svojím štvrtým ročníkom hrá prím. „Je to jediný zraz na Slovensku s týmito motorkami," potvrdil M. Sila. „Keď sme kedysi chodievali na zrazy s Manetami, bol problém s ich rýchlosťou. Každý si preto zobral rýchlejšiu a bezpečnejšiu motorku, aby došiel do cieľa. Manety šli do úzadia, ale keďže sú mojou láskou, rozhodli sme sa pred štyrmi rokmi jedenásti ich majitelia usporiadať zraz motoriek - veteránov." Marián Sila našiel podporu pre benzínovú lásku aj u svojej manželky Marici, s ktorou na skútri prejazdili celé Slovensko.

„Manet M 90 je motorka, ktorá bola na Slovensku prvá vyrábaná sériovo v rokoch 1947 až 1951," doplnil organizátor. „Každý rok mal svoje zvláštnosti aj farby. Jeden rok boli motorky vyrábané v červenej, ďalší v zelenej, modrej, bielej farbe. Rozdiel bol aj v prevodovkách či riadidlách. Niektoré mali tachometer, iné nie. Nemáme presne zmapované, koľko je takýchto motoriek na Slovensku. Na zrazoch sa stretávame väčšinou priatelia a známi, ale postupne sa mi ohlasujú ľudia z celého Slovenska."

Keď začínali motorkári organizovať zrazy, na ktorých predvádzali svoje lásky, bolo ich len jedenásť priateľov. Na sobotňajšom stretnutí v Ružomberku ich bolo už dvadsaťpäť. Deň však nestrávili len v meste. Prešli časťou dolného Liptova, zastavili sa v Bešeňovej a skončili v Hrabove.

V jednej rodine láska na druhú

V koženom oblečení sa nad synovou motorkou skláňal Ružomberčan Pavol Bodi. Napriek tomu, že sa na nej zaniesla tryska a museli so synom prečistiť karburátor a skontrolovať sviečku, mu úsmev neschádzal z tváre. Syn Peter nemal na rozhovor pri oprave čas, rozhovoril sa otec: „Medzi moje prvé motorky patrili Manet, Pionier, skúter 100 a Jawa 250, ktorá má už päťdesiat rokov. Doma máme dvanásť pojazdných motoriek. Všetky po dve, jednu synovi, jednu mne."

Ružomberčan Pavol Bodi so synom Petrom. FOTO: AUTORKA

S motorkami vraj začal otec a syn, keď, podľa otcových slov, vyzrel, tiež sa chytil. Motorky sú záľubou náročnou na čas aj na peniaze a dvojica otec - syn ich získava rôzne: „Niečo sme kúpili, niečo zložili. Technicky sme dosť zdatní, ale lakírnici nie sme, potrebujeme aj pomoc." Čo manželka na záľubu? „Najprv si myslela, že to nemáme v hlave celkom v poriadku, teraz si zvykla," uzavrel P. Bodi starší.

Manet M90

Manet M-90, prvé sériovo vyrábané jednostopové vozidlo na Slovensku s dvojpiestnym motorom, bol prvým povojnovým motocyklom nižšej kubatúry. V rokoch 1947 až 1951 ho vyrábali v Považskej Bystrici. Bol vraj pomenovaný podľa hory Manín, ktorá sa týči nad mestom. Jeho jedinečnosťou boli široké riadidlá a motor, ktorý preslávil Maneta 90 dvoma piestami vedenými v jednom valci s jedným kľukovým mechanizmom. Za niekoľko málo rokov v Považskej Bystrici vyrobili vyše 37-tisíc Manetov 90. Po tomto motocykle prišla v roku 1955 nová éra, éra Pionierov, ktorá začala Jawou 50. Na prvej prezentácii sa Manety zúčastnili na pražskom autosalóne v roku 1947. Predstavitelia továrne jeden motocykel darovali v roku 1948 pri príležitosti zvolenia za prezidenta aj Klementovi Gottwaldovi. Roky ho používali na Pražskom Hrade a neskoršie bol premiestnený na hrad Kámen pri Pacove v Čechách. Manet menil každý rok aj farby: na červeno lakovaný bol v roku 1948, v ďalších rokoch pribudol bledomodrý variant, potom svetlomodrý v kombinácii s matnou bielou a červenými linkami, tmavozelený v kombinácii s chrómom a zlatými linkami.


  1. Stredisko v Jasnej pre silný vietor uzavreli Video 6 263
  2. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  3. Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí 801
  4. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  5. Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex 524
  6. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 405
  7. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 158
  8. Takmer 600 rokov na tom istom mieste 123
  9. Projekt výstavby rekreačného rezortu znova ožíva 91
  10. Ľadový dóm v Tatrách otvárajú, je väčší a mrazivejší Foto 85

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Stredisko v Jasnej pre silný vietor uzavreli

Lyžiarske stredisko je dnes zatvorené, horskí záchranári ratovali z Kráľovej Hole dvoch turistov.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí

Tesne pred oslavou storočnice ju ministerstvo zdravotníctva zatvára.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex

Nový obchodný dom s názvom Retail park Liptovský Mikuláš otvoria v lete.

Blízke regióny

Vietor láme stromy, bez elektriny sú stovky domácností

Niekde nejde elektrina pre potrhané vedenia už viac ako dvanásť hodín. V noci nánosy naviateho snehu zablokovali viaceré oravské cesty.

Cesta medzi Tvrdošínom a Námestovom je pre silný vietor zatvorená

Stromy pri Oravskej priehrade aj dnes večer padajú ako zápalky. Pre bezpečnosť polícia tadiaľ autá nepúšťa. Dopravu odkláňa na Bobrov, poľskú Veľkú Lipnicu a Jablonku do Trstenej.

Na strednom Slovensku sú na cestách problémy

Horské priechody Čertovica a Šturec ráno uzavreli pre nákladné autá, smerom na Brezno od Banskej Bystrice odkláňali dopravu na Brusno.

Popadané stromy uväznili v horách turistov

V noci horskí záchranári pomáhali ľuďom uviaznutým v autách. Dnes je situácia v Roháčoch lepšia. Zatiaľ.

V Brezne chcú žiť bez chémie a konzervantov. Vybudovali vlastnú mliekareň

O mliečne výrobky v Brezne nebude núdza. Poľnohospodárske družstvo Ďumbier okrem pestovania obilnín a chovania dojníc rozbehlo prevádzku mliekarne, kde výrobu masla a tvarohu plánuje postupne rozšíriť o ďalšie produkty zdravej výživy.

Všetky správy

V New Yorku došlo k pokusu o teroristický útok

Výbuch bomby nikoho nezabil, len zranil štyroch ľudí.

Ramsay: Či Slovensko nevypadne do béčka? To nemôžem sľúbiť

Tréner Craig Ramsay chce naučiť slovenských hokejistov hrať s rozumom.

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

Obuvnícka firma Gabor nútila ľudí pracovať nadčas. Dostala pokutu

Spoločnosť zamestnávala v minulom roku takmer 1500 ľudí.

Fico útočil na opozíciu a médiá. Kisku vyzval, aby vymenoval sudcov

Premiér vyhlásil, že nech vláda urobí čokoľvek, všetko je zlé.