LIPTOVSKÝ HRÁDOK. Obyvatelia bytovky na Ulici J. Martinku v Liptovskom Hrádku majú síce garáže postavené na vlastnom pozemku, ale prístupová cesta k nim je vlastníctvom odštepného závodu (OZ) štátneho podniku Lesy. Problém nastáva najmä vtedy, keď pracovníci Lesov majú porady a do Liptovského Hrádku na ne prichádzajú na autách z celého Slovenska.
„Niekedy nemáme možnosť vyjsť z garáží, najmä doobeda, keď potrebujeme ísť k lekárovi. Situáciu som musel veľa razy riešiť tak, že som hľadal šoférov áut zaparkovaných pred mojou garážou v budove Lesov," potvrdil jeden z obyvateľov bytovky Ivan Chlebo.
Kritické bolo najmä leto. „Máme závažné problémy so spracovaním kalamity, takže sú u nás často zástupcovia generálneho riaditeľstva či ministerstva pôdohospodárstva," vysvetlil personalista závodu František Janík.
„Navyše, v súčasnosti nám so spracovávaním kalamity pomáhajú aj ďalšie štyri odštepné závody, ktoré sú mimo regiónu, a preto okolo našej budovy parkujú autá aj z iných okresov."
Problém pretrváva roky
Nielen počas leta boli s výjazdom z garáží problémy. Naposledy sa situácia zopakovala, keď bola v Lesoch výrobná porada.
„To som už nezvládla a zavolala som do redakcie. Situácia sa opakuje najmenej päť rokov," rozhorčene povedala Alena Kováčová. Práve ona je odkázaná pre invaliditu na auto, ktoré najmä v dopoludňajších hodinách často potrebuje na prevoz k lekárovi. „Nie je nič príjemné, keď idem k lekárovi na určitú hodinu a aby som vôbec vyšla z garáže, musím hľadať vo vedľajšej budove šoférov, ktorí autá zaparkovali na ceste pred mojou garážou."
Niekedy stačí, podľa jej slov, povedať len strážnej službe na vrátnici, ale niekedy sama hľadá majiteľa auta v budove. „Dokonca raz som vošla na poradu Lesov, aby som situáciu riešila. Najmenej trikrát sme už volali aj mestskú políciu, pretože sme si nevedeli poradiť."
Náčelník Mestskej polície v Liptovskom Hrádku Jozef Koscelník potvrdil, že problém so zaparkovanými autami niekoľkokrát riešili. Zdá sa však, že vyriešený nie je.
Po tom, ako situáciu riešila mestská polícia, na dverách niekoľkých garáží sa objavil oznam štátneho podniku Lesy podpísaný Františkom Janíkom, aby vlastníci garáží vždy požiadali o súhlas na vstup do nich vlastníka pozemku, v tomto prípade Lesy.
Nik z majiteľov garáží písomne na oznam nereagoval. „My sme si vedomí toho, že vlastník prístupovej cesty nám má umožniť výjazd z garáží," vysvetlila A. Kováčová. „Východisko zo situácie však vidím v tom, že ak by boli pred garážami osadené tabule zákaz parkovania, problém by bol pre nás vyriešený. Nemyslím si ale, že najmä my, invalidní ľudia, by sme si mali autá z garáží vybrať skôr, ako začne pracovná doba na Lesoch a čakať do popoludnia, aby sme si po ich pracovnej dobe mohli odparkovať autá vo vlastnej garáži."
Lesy o situácii tiež vedia
„Viem o tom, že sa stali prípady, keď bol obmedzený výjazd áut z garáží," priznal František Janík. „Stalo sa to, podľa mojich informácií, viackrát. S problémom som sa stretol až vtedy, keď sme v Hrádku mali zasadnutie dozornej rady. Vtedy tu bolo veľa áut a niektoré z nich zaparkovali aj pred garážami."
Dodal, že keďže počul od garáží krik, jeden z majiteľov garáží sa dosť razantne dovolával svojho práva vyjsť z garáže, išiel situáciu riešiť.
„Povedal som mu, že ide o náš pozemok a treba sa s nami dohodnúť. Prišla aj mestská polícia, ktorej som vysvetlil, že vlastníci garáží nemajú právo na náš pozemok bez nášho vedomia vstupovať a že ak aj dôjde k čiastočnému obmedzeniu, vždy je u nás strážna služba, ktorej problém treba ohlásiť a my priestor uvoľníme."
Dohodnúť sa dá vždy
Nestáva sa vraj pravidelne, podľa slov F. Janíka, že autá blokujú výjazdy z garáží. Majitelia garáží si to však nemyslia. Každé obmedzenie, ktoré im nedovoľuje prísť včas na dohovorené stretnutie k lekárovi či k odchodu vlaku, alebo autobusu, im spôsobuje nepríjemnosti.
Aké budú teda ďalšie kroky pre zlepšenie situácie? „Keďže sú u nás noví zamestnanci v strážnej službe, budem ich informovať o tom, aby si najmä počas našich porád alebo väčších stretnutí všímali situáciu okolo garáží," navrhol jedno z riešení F. Janík. Pokračoval: „Na druhej strane čakáme aj od vlastníkov garáží ohľaduplnosť. Vždy dá dohodnúť."
Okrem iného navrhol, že by možno bolo dobré, keby si invalidní vlastníci garáží auto vytiahli pred siedmou ráno z garáže a po tretej popoludní si môžu byť istí, že cesta pred garážami bude zas voľná. Tento návrh však nie je, podľa A. Kováčovej, schodný. „My sa dohode nebránime. Myslím, že problém vyriešime, len to chce vzájomnú toleranciu a komunikáciu," zakončil F. Janík.