Tento rok by zapísaných prvákov malo byť podľa prognóz na Slovensku asi 55-tisíc. Presné číslo bude známe po zápisoch v základných školách, ktoré prebiehajú od 15. januára do 15. februára. Dátum zápisu určujú zriaďovatelia škôl.
LIPTOV. „Práve v tomto období prebieha doslova boj o každé dieťa, ktoré nastúpi do prvého ročníka. Určite sú za tým peniaze, ktoré škola dostáva na každého žiaka," skonštatovala psychologička a dodala, že tento boj začína už dávno pred zápisom. O zdravú konkurenciu ide vtedy, keď škola v rámci svojich činností ponúka súčasným aj budúcim žiakom bohatú paletu mimoškolských aktivít. Samozrejme, rodičia si tiež môžu vybrať školu či triedu podľa ponúkaného učebného variantu danej školy.
Zrelosť dieťaťa na školu vidno už na zápise
Špeciálni pedagógovia či psychológovia zisťujú školskú zrelosť dieťaťa. Môžu rodičovi, napríklad, cielene poradiť, ako budúceho prváčika ešte do septembra pripraviť na školu či vysvetliť, prečo by malo mať dieťa odklad školskej dochádzky. „Stalo sa, že skôr ako dieťa na zápise prešlo pohovorom s učiteľkou či skôr, ako ho špeciálny pedagóg vyšetril, iná učiteľka vypísala rozhodnutie o prijatí do prvej triedy," povedala psychologička, ktorá nechce byť menovaná. „Pritom už na zápise zbadáme, čo je u dieťaťa oslabené a čo ešte rodičia za niekoľko mesiacov do povinnej školskej dochádzky môžu svoju ratolesť naučiť. Ide, napríklad, aj o správne držanie ceruzky v ruke."
Prítomnosť psychológov či špeciálnych pedagógov pri zápise oceňuje aj riaditeľka Základnej školy na Hradnej ulici v Liptovskom Hrádku Viera Jurišová: „Je veľmi dobré, keď sú títo odborníci pri zápise. Ich prítomnosť nám odporúča aj ministerstvo školstva v pedagogicko-organizačných pokynoch. Na zápis k nám chodievajú zamestnanci z mikulášskeho Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, ktorí potom s dieťaťom a jeho rodičmi ďalej spolupracujú. Už sa stalo samozrejmosťou, že pri zápise je aj naša školská psychologička. Ročne máme asi sedem či osem odkladov."
V špecifických prípadoch odklad nepomôže
Iná situácia je v menšej dedinskej škole, čo potvrdil riaditeľ Základnej školy v Pribyline Vladimír Jurík: „Kedysi rodičia viac žiadali o odklad povinnej školskej dochádzky, napríklad, len z rodinných dôvodov. V súčasnosti už takéto žiadosti nemáme. V škole však máme viac rómskych detí a tým, zvyčajne prizvaný psychológ neodporúča odklad. Tieto deti totiž často neovládajú slovenský jazyk, a tak je pre ne lepšie, ako nastúpia do školy buď do nultého ročníka, alebo normálne do prvého, kde sa naučia komunikovať v slovenčine. V domácom prostredí by túto možnosť nemali, a tak by odklad nič nevyriešil."
Mimoriadne nadané deti môžu nastúpiť skôr do školy
V Základnej škole na Bystrickej ceste v Ružomberku majú veľmi dobrú skúsenosť práve s nultým ročníkom a nezrelosťou dieťaťa. „Som za odklad nezrelému žiakovi, ale v súčasnosti, podľa môjho názoru, viazne predškolská výchova či komunikácia rodiča s dieťaťom," povedala riaditeľka Elena Volanská. „Mnohí rodičia volia pri zistení nezrelosti svojho dieťaťa v budúcom školskom roku nástup do nultého ročníka. Často je to pre dieťa výhodnejšie, pretože sa viac rozvíja ako v materskej škole."
Dodala, že do školy vezmú aj dieťa, ktoré je narodené v júli či septembri, keď je mimoriadne šikovné a vynikajúce. „Niekedy vysvetľujeme rodičom takýchto detí, že je pre ne dobré, ak nastúpia do školy skôr. V škole máme triedy aj pre nadané deti. Zistili sme, že práve nadaným sa treba zvlášť venovať, pretože v bežnej triede by sa dostali do priemeru alebo by nerozvinuli svoj talent."
Najčastejšie špeciálna pedagogička Iveta Koreňová, ktorá je zamestnankyňou školy, odporúča odklad pre logopedické chyby, nezrelosť dieťaťa na povinnú školskú dochádzku či keď je dieťa priveľmi hravé. „Hravosť sa však dá zvládnuť," komentovala E. Volanská. „Len, podľa mňa, rodičia s deťmi málo komunikujú, málo im čítajú rozprávky, málo ich nechajú vyrozprávať sa."