K jedinečnej železničke priviedla Stanislava Kameniara záľuba

Unikátna lesná železnica v Ľubochni zaujala Stanislava Kameniara tak, že sa začal venovať jej výskumu.

Stredoškoláka Stanislava Kameniara zaujala história lesnej železnice v Ľubochni.Stredoškoláka Stanislava Kameniara zaujala história lesnej železnice v Ľubochni. (Zdroj: DAGMARA SARITA POLIAKOVÁ)

Hľadal stopy po nej v teréne, vyhľadal svedkov jej existencie a všetky získané informácie dal na internet.

ĽUBOCHŇA. Keby Ľubochnianska lesná železnica existovala dodnes, bola by z nej poriadna dáma. Jej výstavba sa totiž datuje do začiatku minulého storočia, a tak trochu si na ňu a jej históriu už niekoľko rokov svieti Ľubochňanec Stanislav Kameniar, študent Gymnázia sv. Andreja v Ružomberku.

Prvý kontakt

Prečo a kedy vzbudila jeho pozornosť lesná železnica? „S rodičmi sme od malička často cestovali vlakom, doma sme sa hrávali s modelovou železnicou. To bolo také malé nasmerovanie k železnici, ale prvé informácie o ľubochnianskej som získal, myslím, v tretej triede základnej školy," prezradil S. Kameniar. „Triedny učiteľ vtedy dal na nástenku článok o ľubochnianskej železničke. Zaujal ma. To bol prvý kontakt s ňou."

SkryťVypnúť reklamu

Možnosti internetu

Neskôr začal na internete hľadať informácie aj o ostatných historických železniciach, ale v centre jeho pozornosti ostala ľubochnianska. „Som z Ľubochne," jednoducho vysvetlil.

V súčasnosti všetky informácie o ľubochnianskej železničke, ktoré má z vlastného výskumu, ale aj z iných zdrojov, dal na svoju internetovú stránku. Urobil rozsiahlu stránku o histórii ľubochnianskej železnice. Nechýbajú na nej dobové fotografie, mapy, projekty, štatistiky a všetky zaujímavosti, ktoré získal. Samozrejme, pripojil aj fotografie súčasného stavu a stôp po železnici v teréne. „Historické fotografie zbieral Emanuel Lovás a keď videl môj vážny záujem o železnicu, posunul mi svoju zbierku," vysvetlil študent. Prečo však urobil internetovú stránku o železnici?

SkryťVypnúť reklamu

„Internet sa mi zdá najprístupnejším zdrojom informácií pre množstvo ľudí. Vydať knihu by bolo náročné. Možno sa do tejto práce pustím neskôr. Keď budem mať viac podrobností o železnici, aj viac fotografií či iných historických materiálov. Kniha je reálnejšia v dospelom veku," usmial sa S. Kameniar.

Unikáty lesnej železnice

V čom bola unikátna Ľubochnianska lesná železnica? „Mala niekoľko unikátov. Napríklad, v rámci všetkých lesných železníc na Slovensku, ale aj unikáty európskeho významu," zvážnel Stanislav Kameniar.

„Na Slovensku bola prvá lesná železnica, ktorú postavili štátne lesy. Bolo to v roku 1904. Zaujímavosťou však bolo aj to, že pri železnici postavili elektráreň. Strojové zariadenie do nej doviezli z Budapešti na vozoch po ceste napriek tomu, že už vtedy existovalo železničné spojenie. V rámci strednej Európy bola prvá a jediná elektrifikovaná lesná železnica. Ďalšou zaujímavosťou bolo, že na nej fungovali všetky spôsoby pohonu: animálny, parný, elektrický aj motorový.

SkryťVypnúť reklamu

Parná lokomotíva U 3575. FOTO: ARCHÍV

Výrazné stopy histórie

Súčasnosť však, podľa neho, vyzerá dosť biedne. „Dva vozne sú v Brne v múzeu, niektoré sú v Pribyline v Múzeu liptovskej dediny a čakajú na rekonštrukciu. Z trate sa zachovalo veľmi málo. Dajú sa nájsť nejaké stopy v teréne, napríklad, násypy. Tie možno spozorovať aj bez máp. Keď som sa ale dostal k starým mapám, mohol som pozorovať stopy po železnici podrobnejšie. Dokonca som našiel tabuľku z priecestia v maďarčine v jednej zo zachovaných budov. Sú to posledné, ale dosť výrazné stopy po železničke."

Obec v súčasnosti odkúpila od štátnych lesov pozemok, na ktorom bolo kedysi depo a nachádza sa na ňom jedna z budov lesnej železnice. Hoci plánuje na pozemku bytovú výstavbu, starosta Peter Dávidík povedal: „Budovu by sme chceli zachovať a vytvoriť v nej múzeum, aby Ľubochňa mala spomienku na raritu európskeho významu." Stanislav Kameniar dodal, že aj on rozmýšľa nad múzeom: „Je to len plán, ale viem si predstaviť nejakú statickú expozíciu či pamätník: jeden, dva vozne a fotografické materiály na paneloch. Ľubochňa a história lesnej železnice si to zaslúžia."

Zrušili cennú pamiatku, lokomotívy hneď zničili

Ľubochnianska lesná železnica sa svojimi technológiami mohla radiť vo svojej dobe medzi najvyspelejšie železnice Európy. Viac povedal o jej histórii Stanislav Kameniar: „Rôzne zdroje o železnici hovoria, že bola postavená konská trať už v roku 1902. V tomto období v Ľubochni fungovali píly a trať odvážala drevo od pílu ku košicko-bohumínskej železnice. V oficiálnych dokumentoch som sa dočítal, že ju začali stavať v roku 1903 a dokončená bola v roku 1904. Zároveň so železnicou sa stavala aj elektráreň. Najprv bola postavená hlavná trať v dĺžke 19,5 kilometra a nejaké manipulačné výhybne na nej. Trať bola elektrifikovaná. Neskôr postavili provizórnu odbočku do doliny Vyšná Štefanová. V tom čase totiž dolinu postihla veľká kalamita, takže slúžila len na odvoz kalamitného dreva. Keď ju rozobrali, na jej telese postavili lesnú cestu a materiál: koľaje a podvaly, použili na stavbu odbočky do Rakytova. Ďalšia odbočka bola v doline Nižné Čierňavy, tá bola najdlhšia. Merala štyri kilometre a bolo na nej aj najväčšie stúpanie. Od začiatku premávky na železnici boli dve elektrické lokomotívy z Maďarska. Niektorí tvrdia, že bola dovezená aj tretia, ale nie je to overené. Každá štatistika totiž ponúka iné údaje a už sa to nedá celkom presne dohľadať. Z Ľubochne sa žiaden rušeň nezachoval, vozne áno. Základné strojové vybavenie lesnej železnice aj elektrárne bolo vyrobené v Budapešti. Od roku 1904 až do zrušenia v roku 1966 na železnici premávali dve lokomotívy. Neskôr bol park trakčných vozidiel ešte niekoľkokrát dopĺňaný a modernizovaný. Postupne doviezli tri parné lokomotívy, v roku 1944 aj tretiu či štvrtú elektrickú lokomotívu. Po vybudovaní bočných tratí, ktoré neboli elektrifikované, sa na železnici objavili aj prvé motorové lokomotívy. Jedným z najvýznamnejších dátumov v istórii železnice bol rok 1921, keď povolili osobnú dopravu pre turistov a kúpeľných hostí. Na tento účel sa používla len hlavná trať. Máloktorá lesná železnica na Slovensku sa svojimi technológiami mohla radiť vo svojej dobe medzi najvyspelejšie železnice Európy. Ľubochnianska taká bola. Napriek tomu, v roku 1966 nikto nebol schopný zabrániť zrušeniu tejto cennej technickej pamiatky. Navyše, originálne elektrické lokomotívy boli zničené hneď po zrušení, zachovali sa len ich fotografie. Dnes by sa aspoň zlomok zachovanej trate s niekoľkými prevádzkyschopnými strojmi mohol vynímať na popredných miestach v zozname kultúrnych aj technických pamiatok Slovenska a možno aj zahraničia. Veľa sa však nezachovalo a jedny z najvzácnejších pozostatkov, elektrický vozeň a vlečný vozeň, sa ani nenachádzajú na Slovensku, ale v Technickom múzeu v Brne."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Šéf HOPINu: Nie sme najlacnejší a ani nechceme byť
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 997
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 466
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 009
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 578
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 4 926
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 168
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 3 875
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 470
  1. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  2. Radoslav Záhumenský: Objavte čarovnú zrúcaninu v srdci Veľkej Fatry: Hrad Blatnica vám vyrazí dych! [VIDEO]
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom 3 - Záver
  4. Otilia Horrocks: Lečo nielen na nedeľu alebo len omeleta ?
  5. Milan Buno: Ako vychovať z detí naozaj dobrých ľudí? | 7 knižných tipov
  6. Rado Surovka: Nie dôchodci, ale Ficovlády zruinovali Slovensko
  7. Vladimír Bojničan: Schválením nového ústavného zákona sa nevratne vyberáme smerom k oligarchickej teokracii ruského typu
  8. Daniel Bíro: Spánková paralýza má svoje miesto ako súčasť našich životov. Ako sa však prejavuje?
  1. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 36 805
  2. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 22 094
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 349
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 323
  5. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 12 423
  6. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 315
  7. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 9 630
  8. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 9 396
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Slovensko v sebe ukrýva nespočetné množstvo krás, ktoré stojí za to objavovať.


Tibor Tišťan v strede

Člen Plaveckého oddielu Ružomberok Tibor Tišťan získal na víkendových majstrovstvách Slovenska na bratislavských Pasienkoch dva tituly v kategórii muži open.


Lukáš Bielák, športový riaditeľ MFK Tatran Liptovský Mikuláš.

O minulej sezóne, ale aj tej budúcej sme sa rozprávali s Lukášom Bielákom, športovým riaditeľom MFK Tatran Liptovský Mikuláš.


Vo Východnej na Liptove sa v nedeľu pokúsia prekonať rekord z roku 2018 v dĺžke syrovej nite vyrobenej z jedného kilogramu syreniny.


TASR 1
  1. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  2. Radoslav Záhumenský: Objavte čarovnú zrúcaninu v srdci Veľkej Fatry: Hrad Blatnica vám vyrazí dych! [VIDEO]
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom 3 - Záver
  4. Otilia Horrocks: Lečo nielen na nedeľu alebo len omeleta ?
  5. Milan Buno: Ako vychovať z detí naozaj dobrých ľudí? | 7 knižných tipov
  6. Rado Surovka: Nie dôchodci, ale Ficovlády zruinovali Slovensko
  7. Vladimír Bojničan: Schválením nového ústavného zákona sa nevratne vyberáme smerom k oligarchickej teokracii ruského typu
  8. Daniel Bíro: Spánková paralýza má svoje miesto ako súčasť našich životov. Ako sa však prejavuje?
  1. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 36 805
  2. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 22 094
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 349
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 323
  5. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 12 423
  6. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 315
  7. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 9 630
  8. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 9 396
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu