Nedeľa, 23. február, 2020 | Meniny má Roman, Romana

K jedinečnej železničke priviedla Stanislava Kameniara záľuba

Unikátna lesná železnica v Ľubochni zaujala Stanislava Kameniara tak, že sa začal venovať jej výskumu.

Stredoškoláka Stanislava Kameniara zaujala história lesnej železnice v Ľubochni.Stredoškoláka Stanislava Kameniara zaujala história lesnej železnice v Ľubochni.(Zdroj: DAGMARA SARITA POLIAKOVÁ)

Hľadal stopy po nej v teréne, vyhľadal svedkov jej existencie a všetky získané informácie dal na internet.

ĽUBOCHŇA. Keby Ľubochnianska lesná železnica existovala dodnes, bola by z nej poriadna dáma. Jej výstavba sa totiž datuje do začiatku minulého storočia, a tak trochu si na ňu a jej históriu už niekoľko rokov svieti Ľubochňanec Stanislav Kameniar, študent Gymnázia sv. Andreja v Ružomberku.

Prvý kontakt

Prečo a kedy vzbudila jeho pozornosť lesná železnica? „S rodičmi sme od malička často cestovali vlakom, doma sme sa hrávali s modelovou železnicou. To bolo také malé nasmerovanie k železnici, ale prvé informácie o ľubochnianskej som získal, myslím, v tretej triede základnej školy," prezradil S. Kameniar. „Triedny učiteľ vtedy dal na nástenku článok o ľubochnianskej železničke. Zaujal ma. To bol prvý kontakt s ňou."

Možnosti internetu

Neskôr začal na internete hľadať informácie aj o ostatných historických železniciach, ale v centre jeho pozornosti ostala ľubochnianska. „Som z Ľubochne," jednoducho vysvetlil.

V súčasnosti všetky informácie o ľubochnianskej železničke, ktoré má z vlastného výskumu, ale aj z iných zdrojov, dal na svoju internetovú stránku. Urobil rozsiahlu stránku o histórii ľubochnianskej železnice. Nechýbajú na nej dobové fotografie, mapy, projekty, štatistiky a všetky zaujímavosti, ktoré získal. Samozrejme, pripojil aj fotografie súčasného stavu a stôp po železnici v teréne. „Historické fotografie zbieral Emanuel Lovás a keď videl môj vážny záujem o železnicu, posunul mi svoju zbierku," vysvetlil študent. Prečo však urobil internetovú stránku o železnici?

„Internet sa mi zdá najprístupnejším zdrojom informácií pre množstvo ľudí. Vydať knihu by bolo náročné. Možno sa do tejto práce pustím neskôr. Keď budem mať viac podrobností o železnici, aj viac fotografií či iných historických materiálov. Kniha je reálnejšia v dospelom veku," usmial sa S. Kameniar.

Unikáty lesnej železnice

V čom bola unikátna Ľubochnianska lesná železnica? „Mala niekoľko unikátov. Napríklad, v rámci všetkých lesných železníc na Slovensku, ale aj unikáty európskeho významu," zvážnel Stanislav Kameniar.

„Na Slovensku bola prvá lesná železnica, ktorú postavili štátne lesy. Bolo to v roku 1904. Zaujímavosťou však bolo aj to, že pri železnici postavili elektráreň. Strojové zariadenie do nej doviezli z Budapešti na vozoch po ceste napriek tomu, že už vtedy existovalo železničné spojenie. V rámci strednej Európy bola prvá a jediná elektrifikovaná lesná železnica. Ďalšou zaujímavosťou bolo, že na nej fungovali všetky spôsoby pohonu: animálny, parný, elektrický aj motorový.

Parná lokomotíva U 3575. FOTO: ARCHÍV

Výrazné stopy histórie

Súčasnosť však, podľa neho, vyzerá dosť biedne. „Dva vozne sú v Brne v múzeu, niektoré sú v Pribyline v Múzeu liptovskej dediny a čakajú na rekonštrukciu. Z trate sa zachovalo veľmi málo. Dajú sa nájsť nejaké stopy v teréne, napríklad, násypy. Tie možno spozorovať aj bez máp. Keď som sa ale dostal k starým mapám, mohol som pozorovať stopy po železnici podrobnejšie. Dokonca som našiel tabuľku z priecestia v maďarčine v jednej zo zachovaných budov. Sú to posledné, ale dosť výrazné stopy po železničke."

Obec v súčasnosti odkúpila od štátnych lesov pozemok, na ktorom bolo kedysi depo a nachádza sa na ňom jedna z budov lesnej železnice. Hoci plánuje na pozemku bytovú výstavbu, starosta Peter Dávidík povedal: „Budovu by sme chceli zachovať a vytvoriť v nej múzeum, aby Ľubochňa mala spomienku na raritu európskeho významu." Stanislav Kameniar dodal, že aj on rozmýšľa nad múzeom: „Je to len plán, ale viem si predstaviť nejakú statickú expozíciu či pamätník: jeden, dva vozne a fotografické materiály na paneloch. Ľubochňa a história lesnej železnice si to zaslúžia."

Zrušili cennú pamiatku, lokomotívy hneď zničili

Ľubochnianska lesná železnica sa svojimi technológiami mohla radiť vo svojej dobe medzi najvyspelejšie železnice Európy. Viac povedal o jej histórii Stanislav Kameniar: „Rôzne zdroje o železnici hovoria, že bola postavená konská trať už v roku 1902. V tomto období v Ľubochni fungovali píly a trať odvážala drevo od pílu ku košicko-bohumínskej železnice. V oficiálnych dokumentoch som sa dočítal, že ju začali stavať v roku 1903 a dokončená bola v roku 1904. Zároveň so železnicou sa stavala aj elektráreň. Najprv bola postavená hlavná trať v dĺžke 19,5 kilometra a nejaké manipulačné výhybne na nej. Trať bola elektrifikovaná. Neskôr postavili provizórnu odbočku do doliny Vyšná Štefanová. V tom čase totiž dolinu postihla veľká kalamita, takže slúžila len na odvoz kalamitného dreva. Keď ju rozobrali, na jej telese postavili lesnú cestu a materiál: koľaje a podvaly, použili na stavbu odbočky do Rakytova. Ďalšia odbočka bola v doline Nižné Čierňavy, tá bola najdlhšia. Merala štyri kilometre a bolo na nej aj najväčšie stúpanie. Od začiatku premávky na železnici boli dve elektrické lokomotívy z Maďarska. Niektorí tvrdia, že bola dovezená aj tretia, ale nie je to overené. Každá štatistika totiž ponúka iné údaje a už sa to nedá celkom presne dohľadať. Z Ľubochne sa žiaden rušeň nezachoval, vozne áno. Základné strojové vybavenie lesnej železnice aj elektrárne bolo vyrobené v Budapešti. Od roku 1904 až do zrušenia v roku 1966 na železnici premávali dve lokomotívy. Neskôr bol park trakčných vozidiel ešte niekoľkokrát dopĺňaný a modernizovaný. Postupne doviezli tri parné lokomotívy, v roku 1944 aj tretiu či štvrtú elektrickú lokomotívu. Po vybudovaní bočných tratí, ktoré neboli elektrifikované, sa na železnici objavili aj prvé motorové lokomotívy. Jedným z najvýznamnejších dátumov v istórii železnice bol rok 1921, keď povolili osobnú dopravu pre turistov a kúpeľných hostí. Na tento účel sa používla len hlavná trať. Máloktorá lesná železnica na Slovensku sa svojimi technológiami mohla radiť vo svojej dobe medzi najvyspelejšie železnice Európy. Ľubochnianska taká bola. Napriek tomu, v roku 1966 nikto nebol schopný zabrániť zrušeniu tejto cennej technickej pamiatky. Navyše, originálne elektrické lokomotívy boli zničené hneď po zrušení, zachovali sa len ich fotografie. Dnes by sa aspoň zlomok zachovanej trate s niekoľkými prevádzkyschopnými strojmi mohol vynímať na popredných miestach v zozname kultúrnych aj technických pamiatok Slovenska a možno aj zahraničia. Veľa sa však nezachovalo a jedny z najvzácnejších pozostatkov, elektrický vozeň a vlečný vozeň, sa ani nenachádzajú na Slovensku, ale v Technickom múzeu v Brne."

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  3. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  4. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  5. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  8. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  9. Darujte od srdca pre rozum
  10. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  1. Tipy na darček pre krstniatko
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  7. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  8. Ktorá farba je tá tvoja?
  9. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  10. ... viac ako vzdelanie
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 16 997
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 8 816
  3. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 8 473
  4. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 6 095
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 5 164
  6. SME proti extrémizmu na školách 4 650
  7. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 4 605
  8. Darujte od srdca pre rozum 4 543
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 322
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 297

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Fašiangový sprievod aj v Palúdzke

Do ulíc mestskej časti Palúdzka zavítal aj tento rok fašiangový sprievod.

Bohatý fašiangový sprievod ulicami Palúdzky.

Deväť týždňov prežili v pivniciach

Vtedy boli malými deťmi, ale na strach, keď sa im nad hlavami triasla zem, nezabudli.

Keď stál v Iľanove front, boli malými deťmi. Ešte dlho po vojne sa pri búrke alebo hluku skrývali pod postele či periny. Na fotografii sprava Elena Múranicová (Gejdošová), Pavla Kubová, Jozef Stanovský a Marta Kubová.

Za Jána a Martinu. Aj v Liptovskom Mikuláši

Na námestie prišlo viac ako tristo ľudí.

Najprv bol počuť spev, potom nárek

Na mestský fašiangový sprievod prišla aj baba v koši, slameniak, smrť aj kôň, ktorý mal odohnať zlých duchov.

Na mestské fašiangy prichádzajú ľudia z mesta, mestských častí, súborov aj blízkych dedín. Vďaka tomu je na fašiangoch v Liptovskom Mikuláši výborná atmosféra.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muž na Orave prišiel o život, narazil na snežnom skútri do trafostanice

Vodič z Rabčíc nezvládol riadenie a narazil do trafostanice.

Muž vyliezol v centre Nitry na žeriav. Chcel hovoriť s médiami

Muž chcel svojím konaním upozorniť na choré deti, ktoré potrebujú liečbu.

Známu liptovskú minerálku neodporúčajú piť

Rozbory ukázali prítomnosť koliformných baktérií.

Akcia Tiger aj v Banskobystrickom kraji, medzi podozrivými sú aj policajti

Páchatelia si prilepšili vyše piatimi miliónmi eur.

Už ste čítali?