Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

K jedinečnej železničke priviedla Stanislava Kameniara záľuba

Unikátna lesná železnica v Ľubochni zaujala Stanislava Kameniara tak, že sa začal venovať jej výskumu.

Stredoškoláka Stanislava Kameniara zaujala história lesnej železnice v Ľubochni.Stredoškoláka Stanislava Kameniara zaujala história lesnej železnice v Ľubochni. (Zdroj: DAGMARA SARITA POLIAKOVÁ)

Hľadal stopy po nej v teréne, vyhľadal svedkov jej existencie a všetky získané informácie dal na internet.

ĽUBOCHŇA. Keby Ľubochnianska lesná železnica existovala dodnes, bola by z nej poriadna dáma. Jej výstavba sa totiž datuje do začiatku minulého storočia, a tak trochu si na ňu a jej históriu už niekoľko rokov svieti Ľubochňanec Stanislav Kameniar, študent Gymnázia sv. Andreja v Ružomberku.

Prvý kontakt

Prečo a kedy vzbudila jeho pozornosť lesná železnica? „S rodičmi sme od malička často cestovali vlakom, doma sme sa hrávali s modelovou železnicou. To bolo také malé nasmerovanie k železnici, ale prvé informácie o ľubochnianskej som získal, myslím, v tretej triede základnej školy," prezradil S. Kameniar. „Triedny učiteľ vtedy dal na nástenku článok o ľubochnianskej železničke. Zaujal ma. To bol prvý kontakt s ňou."

Možnosti internetu

Neskôr začal na internete hľadať informácie aj o ostatných historických železniciach, ale v centre jeho pozornosti ostala ľubochnianska. „Som z Ľubochne," jednoducho vysvetlil.

V súčasnosti všetky informácie o ľubochnianskej železničke, ktoré má z vlastného výskumu, ale aj z iných zdrojov, dal na svoju internetovú stránku. Urobil rozsiahlu stránku o histórii ľubochnianskej železnice. Nechýbajú na nej dobové fotografie, mapy, projekty, štatistiky a všetky zaujímavosti, ktoré získal. Samozrejme, pripojil aj fotografie súčasného stavu a stôp po železnici v teréne. „Historické fotografie zbieral Emanuel Lovás a keď videl môj vážny záujem o železnicu, posunul mi svoju zbierku," vysvetlil študent. Prečo však urobil internetovú stránku o železnici?

„Internet sa mi zdá najprístupnejším zdrojom informácií pre množstvo ľudí. Vydať knihu by bolo náročné. Možno sa do tejto práce pustím neskôr. Keď budem mať viac podrobností o železnici, aj viac fotografií či iných historických materiálov. Kniha je reálnejšia v dospelom veku," usmial sa S. Kameniar.

Unikáty lesnej železnice

V čom bola unikátna Ľubochnianska lesná železnica? „Mala niekoľko unikátov. Napríklad, v rámci všetkých lesných železníc na Slovensku, ale aj unikáty európskeho významu," zvážnel Stanislav Kameniar.

„Na Slovensku bola prvá lesná železnica, ktorú postavili štátne lesy. Bolo to v roku 1904. Zaujímavosťou však bolo aj to, že pri železnici postavili elektráreň. Strojové zariadenie do nej doviezli z Budapešti na vozoch po ceste napriek tomu, že už vtedy existovalo železničné spojenie. V rámci strednej Európy bola prvá a jediná elektrifikovaná lesná železnica. Ďalšou zaujímavosťou bolo, že na nej fungovali všetky spôsoby pohonu: animálny, parný, elektrický aj motorový.

Parná lokomotíva U 3575. FOTO: ARCHÍV

Výrazné stopy histórie

Súčasnosť však, podľa neho, vyzerá dosť biedne. „Dva vozne sú v Brne v múzeu, niektoré sú v Pribyline v Múzeu liptovskej dediny a čakajú na rekonštrukciu. Z trate sa zachovalo veľmi málo. Dajú sa nájsť nejaké stopy v teréne, napríklad, násypy. Tie možno spozorovať aj bez máp. Keď som sa ale dostal k starým mapám, mohol som pozorovať stopy po železnici podrobnejšie. Dokonca som našiel tabuľku z priecestia v maďarčine v jednej zo zachovaných budov. Sú to posledné, ale dosť výrazné stopy po železničke."

Obec v súčasnosti odkúpila od štátnych lesov pozemok, na ktorom bolo kedysi depo a nachádza sa na ňom jedna z budov lesnej železnice. Hoci plánuje na pozemku bytovú výstavbu, starosta Peter Dávidík povedal: „Budovu by sme chceli zachovať a vytvoriť v nej múzeum, aby Ľubochňa mala spomienku na raritu európskeho významu." Stanislav Kameniar dodal, že aj on rozmýšľa nad múzeom: „Je to len plán, ale viem si predstaviť nejakú statickú expozíciu či pamätník: jeden, dva vozne a fotografické materiály na paneloch. Ľubochňa a história lesnej železnice si to zaslúžia."

Zrušili cennú pamiatku, lokomotívy hneď zničili

Ľubochnianska lesná železnica sa svojimi technológiami mohla radiť vo svojej dobe medzi najvyspelejšie železnice Európy. Viac povedal o jej histórii Stanislav Kameniar: „Rôzne zdroje o železnici hovoria, že bola postavená konská trať už v roku 1902. V tomto období v Ľubochni fungovali píly a trať odvážala drevo od pílu ku košicko-bohumínskej železnice. V oficiálnych dokumentoch som sa dočítal, že ju začali stavať v roku 1903 a dokončená bola v roku 1904. Zároveň so železnicou sa stavala aj elektráreň. Najprv bola postavená hlavná trať v dĺžke 19,5 kilometra a nejaké manipulačné výhybne na nej. Trať bola elektrifikovaná. Neskôr postavili provizórnu odbočku do doliny Vyšná Štefanová. V tom čase totiž dolinu postihla veľká kalamita, takže slúžila len na odvoz kalamitného dreva. Keď ju rozobrali, na jej telese postavili lesnú cestu a materiál: koľaje a podvaly, použili na stavbu odbočky do Rakytova. Ďalšia odbočka bola v doline Nižné Čierňavy, tá bola najdlhšia. Merala štyri kilometre a bolo na nej aj najväčšie stúpanie. Od začiatku premávky na železnici boli dve elektrické lokomotívy z Maďarska. Niektorí tvrdia, že bola dovezená aj tretia, ale nie je to overené. Každá štatistika totiž ponúka iné údaje a už sa to nedá celkom presne dohľadať. Z Ľubochne sa žiaden rušeň nezachoval, vozne áno. Základné strojové vybavenie lesnej železnice aj elektrárne bolo vyrobené v Budapešti. Od roku 1904 až do zrušenia v roku 1966 na železnici premávali dve lokomotívy. Neskôr bol park trakčných vozidiel ešte niekoľkokrát dopĺňaný a modernizovaný. Postupne doviezli tri parné lokomotívy, v roku 1944 aj tretiu či štvrtú elektrickú lokomotívu. Po vybudovaní bočných tratí, ktoré neboli elektrifikované, sa na železnici objavili aj prvé motorové lokomotívy. Jedným z najvýznamnejších dátumov v istórii železnice bol rok 1921, keď povolili osobnú dopravu pre turistov a kúpeľných hostí. Na tento účel sa používla len hlavná trať. Máloktorá lesná železnica na Slovensku sa svojimi technológiami mohla radiť vo svojej dobe medzi najvyspelejšie železnice Európy. Ľubochnianska taká bola. Napriek tomu, v roku 1966 nikto nebol schopný zabrániť zrušeniu tejto cennej technickej pamiatky. Navyše, originálne elektrické lokomotívy boli zničené hneď po zrušení, zachovali sa len ich fotografie. Dnes by sa aspoň zlomok zachovanej trate s niekoľkými prevádzkyschopnými strojmi mohol vynímať na popredných miestach v zozname kultúrnych aj technických pamiatok Slovenska a možno aj zahraničia. Veľa sa však nezachovalo a jedny z najvzácnejších pozostatkov, elektrický vozeň a vlečný vozeň, sa ani nenachádzajú na Slovensku, ale v Technickom múzeu v Brne."

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 202
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 353
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 351
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 952
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 749
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 149
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 801
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 190

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  3. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  4. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  8. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 464
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 431
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 892
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 920
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 540
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 436
  7. Rastislav Profant: Putin čaká na americkú pomoc, a ak nie možno použije nukleárne zbrane 2 478
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 1 860
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Strihanie pásky. Zľava Filip Pudiš, Igor Pudiš a Milan Kašák.

Dnes už smelo možno povedať, že futbalový štadiónik v Liptovskej Teplej má slušnú infraštruktúru. Aj vďaka novej tribúne, ktorú pred pár dňami oficiálne dali do užívania.


Ján Svrček 10 h
Na mieste sú informačné tabule, ale aj drevené zábrany. Tie nedávno obnovili.

Výstup na Ďumbier má dve trasy. Letnú a zimnú. Kým letná platí pod Ďumbierom, zimná uzávera sa na ďalších nízkotatranských chodníkoch končí.


16 h
Cvyklo pohár a novinka v jeho seriály - Porubský vrchár

Cvyklo pohár, séria MTB Liptova, má za sebou už svoje druhé kolo, ktoré bolo zároveň novinkou tohto ročníka. Prebiehalo v Závažnej Porube a nieslo názov Porubský vrchár.


27. jún
Víťazný tím 8. ligy - OŠK Podtureň.

Futbalisti z Podturne po tom, čo klesli do poslednej súťaže, 8. ligy, mali jednoznačný cieľ – vrátiť sa do sedmičky. Počas sezóny kvalitu potvrdzovali a jednoznačne v nej dominovali.


27. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ďalší duchovný, ktorý pôsobil v tej istej oravskej farnosti, na svoj trest čaká.


10 h

Priehradu ešte len napúšťajú po rozsiahlej rekonštrukcii. Je mimo prevádzky.


11 h

V obci Zákopčie odstraňujú následky po ničivej povodni.


27. jún

Všetky metódy plašenia zlyhali.


a 1 ďalší 27. jún

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  3. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  4. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  8. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 464
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 431
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 892
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 920
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 540
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 436
  7. Rastislav Profant: Putin čaká na americkú pomoc, a ak nie možno použije nukleárne zbrane 2 478
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 1 860
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu